Seat avizuje príchod svojho prvého SUV prakticky už od vlaňajšieho ženevského autosalónu, kde predstavil realisticky pôsobiaci koncept 20V20. Počkať si však muselo na nový Tiguan, ktorý je jeho základom a ktorý debutoval o pol roka neskôr na vlaňajšom jesennom autosalóne vo Frankfurte. Produkcia bola však podmienená aj prípravou závodu Škody v Kvasinách, kde bude španielsky „dobrodruh“ schádzať z montážnych liniek spolu so Škodou Kodiaq.
Preto sa malo za to, že terénne novinky od Škody a Seatu budú veľmi blízkymi súrodencami. V podstate identickými autami s odlišnou karosériou a interiérom. A keďže Kodiaq, pripravený pre jesenný salón v Paríži, bude mať tri rady sedadiel a odvezie siedmich cestujúcich, podobné očakávania smerovali aj k SUV Seatu. Teraz je ale všetko inak. Na internet totiž unikli oficiálne snímky španielskej novinky. A tak vieme nielen to, že dostane názov Ateca, ale aj to, že dĺžkou bude mať bližšie k novému Tuguanu.
Jednoducho, Ateca dostane na rozdiel od Kodiaqu len dva rady sedadiel, podobne ako ženevský koncept 20V20. To znamená, že jej bude bližší nový 5-miestny Tiguan. Z toho možno dedukovať, že Ateca použije kratšiu verziu platformy MQB s rázvorom 2 681 mm a že na dĺžku bude mať približne 4,5 metra. Naproti tomu, Kodiaq počíta s rázvorom až 2 790 mm celkovou dĺžkou na hranici 4,8 metra. Päťmiestnej konfigurácii zodpovedá aj dizajn s krátkym zalomeným zadným oknom.
Celkový štýl Seatu Ateca zodpovedá súčasnému dizajnu z Martorellu, najmä novému Leonu. A z neho si požičia nielen full-LED svetlá ale prakticky aj kompletnú palubnú dosku s prístrojovým panelom a multimediálnym rozhraním so 7-palcovým monitorom, či stredovú konzolu s modulom klimatizácie. Takže to bude čosi ako Leon SUV. Pod kapotou sú ale prekvapením správy o 3-valci 1,0 TSI s výkonom 81 kW. Nie je to málo, ale 3-valcové SUV je predsa len silnou kávou. Nuž čo, musíme si zvykať.
Napokon, koncern VW avizoval mohutný nástup 3-valcov TSI už dávnejšie. Za obeť mu padne aj Ateca. Pochopiteľne, v tomto prípade bude motor spriahnutý výlučne s prednou nápravou. To benzínová jednaštvorka 1,4 TSI so systémom vypínania dvoch valcov a výkonom 110 kW si už trúfne aj na pohon všetkých štyroch kolies. Podobne to bude pri nafte. Slabší diesel 1,6 TDI ponúkne predný náhon, kým motor 2,0 TDI (110, 132 kW) štvorkolku. Okrem 6-stupňových manuálov sa počíta aj so 6– a 7-stupňovými dvojspojkami DSG.
Viac sa o Seate Ateca dozvieme už za pár dní v Ženeve a možno ešte skôr. Je totiž pravdepodobné, že po úniku fotografií uvoľní automobilka oficiálne informácie skôr ako predpokladala. Jedine tak zabráni špekuláciám. Každopádne, španielska novinka bude mať v Ženeve aj svojho príbuzného. Škoda tu totiž vystaví koncept VisionS, ktorý nie je ničím iným ako avízom nového Kodiaqu plánovaného na jeseň. Zatiaľ si teda budú musieť priaznivci Škody vystačiť so štúdiou.
Prekvapením je len to, že hoci bude rodiskom nových SUV Česká republika, prednosť dostal Seat pred Škodou. Ale tak to bolo aj v prípade Rapidu a Toleda, tiež vyrábaných v Čechách. Poradie uvádzania na trh však mohla ovplyvniť aj skutočnosť, že 7-miestny Kodiaq musí z logistických dôvodov čakať na predĺžený Tiguan „XL“, ktorý má prísť na trh až budúci rok. Zatiaľ budú teda hájiť farby koncernu VW v malých SUV postavených na platforme MQB krátky Tiguan a Ateca.