Výmenný cyklus úžitkových vozidiel je podstatne dlhší než ten, na aký sme zvyknutí pri bežných autách. V poslednom čase je ale v tomto segmente pomerne rušno. Vlani prišiel na trh nový Opel Vivaro a jeho súrodenec Renault Trafic a tento debutujú nové dvojičky od koncernu PSA. Vlastne trojičky, pretože okrem Citroënu SpaceTourer a Peugeotu Traveller vstúpi do hry aj ich japonský náprotivok Toyota Proace. Ako prvý odhaľuje podrobnosti Citroën. A ešte pred svetovou premiérou má vo vrecku päť hviezdičiek z bezpečnostných testov EuroNCAP.
Nový od podlahy
SpaceTourer nahrádza pôvodný Jumpy. Že ide o úplne nový produkt, deklaruje aj zmenou názvu. Novinka využíva upravenú platformu EMP2, na ktorej už stojí napríklad Citroën C4 Picasso, C4 Grand Picasso, ale napríklad aj Peugeot 308. Odlišné využitie si však vyžiadalo zásadné úpravy, takže zadná časť podlahy je úplne nová a to isté platí o nápravách. Na úžitkové vozidlo vyniká SpaceTourer mimoriadne civilným dizajnom. Prednej časti dominuje vysoko umiestnená predná maska a úzke reflektory. Profil sa snaží oživiť spodný prelis, robustné lemy blatníkov aj dynamicky tvarovaný profil okien.
Karoséria | Dĺžka | Rázvor | Zadný previs | Objem kufra (5 miest) |
---|---|---|---|---|
XS | 4 600 mm | 3 270 | 850 mm | 1 978 l |
M | 4 950 mm | 3 920 mm | 1 150 mm | 2 381 l |
XL | 5 300 mm | 3 920 mm | 1 150 mm | 2 932 l |
Vzadu je SpaceTourer vybavený veľkým výklopným vekom. Druhý pár bočných dverí je posuvný. Majú šírku 93 cm, čo uľahčuje prístup do interiéru. V luxusných verziách nechýba elektrické ovládanie. Na výber bude až deväť farieb laku – čierna Onyx, modrá Impérial, hnedá Rich Oak, sivá Platinium a sivá Aluminium až po žiarivo oranžovú Tourmaline, modrú Lagoon, pieskovú a bielu Banquise. Ďalej sú v ponuke 17-palcové kolesá z ľahkých zliatin Curve. SpaceTourer sa bude dodávať s dvoma dĺžkami rázvoru náprav – 3 270 alebo 3 920 mm. Karosérie budú hneď tri.
Kým kratší rázvor používa karosériu XS s dĺžkou 4 600 mm, pre dlhšiu verziu sú dostupné karosérie M a XL s celkovou dĺžkou 4 950 alebo až 5 300 mm. Predĺženie je výsledkom väčšieho previsu, ktorý má 80 alebo 115 mm. Podľa toho sa odvíja aj počet sedadiel či veľkosť batožinového priestoru. SpaceTourer odvezie maximálne deviatich cestujúcich a ponúkne kufor s objemom od 1 970 litrov vo verzii XS, 2 381 vo verzii M a až 2 932 litrov v najdlhšom variante XL. Tie údaje platia v 5-miestnom usporiadaní. Okrem toho je v interiéri až 75 litrov odkladacích priestorov.
Na biznis aj cestovanie
A potom sú tu štyri výbavové stupne. Feel a Shine budú dostupné vo všetkých troch dĺžkach s piatimi, siedmimi alebo ôsmimi sedadlami. Ich cieľom je komfort na dlhých cestách v prospech priestoru pre posádku. Sedadlá sú posuvné a sklopné, takže v strednom rade môžete vytvoriť praktické stolčeky. SpaceTourer Business, tiež v troch dĺžkach a piatimi alebo deviatimi sedadlami, je určený pre hotelové služby alebo taxi služby. Top verziou je Business Lounge, ktorá dokáže zo SpaceToureru M a XL vytvoriť pojazdnú kanceláriu so šiestimi alebo siedmymi sedadlami. V ponuke je aj usporiadanie s posuvným stolíkom a tmavými sklami pre väčšie súkromie.
Citroën tvrdí, že 9-miestny SpaceTourer je najkompaktnejším vozidlom v triede, čo uľahčuje jeho využívanie v meste. Ani jeho výška nemá nerobiť problémy pri parkovaní v podzemných garážach. Posádka má mať však miesta dosť a k tomu komfort pripomínajúci MPV. Zodpovedá tomu veľmi civilný dizajn palubnej dosky vybavenej 7-palcovou dotykovou obrazovkou a navigáciou. Rozhranie s funkciou MirrorScreen umožňuje zobrazovať obsah smartfónov priamo na displeji. Zo sveta osobných áut pochádza aj head-up displej a množstvo bezpečnostných systémov. Napríklad autonómne brzdy, adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných prúdov, únavy vodiča a slepého uhla zrkadiel, výstraha pred kolíziou alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel. Aj vďaka tomu sa SpaceToureru podarilo získať plný počet hviezd od EuroNCAP.
Tichší a úspornejší
Posádka má profitovať z nižšej hladiny hluku a vibrácií a tiež komfortnejšieho pruženia. SpaceTourer používa predné závesy Pseudo McPherson a zadnú nápravu s výkyvným ramenom. Hoci je nosnosť až 1 400 kg, výrobca sľubuje dostatočný komfort pruženia aj pri prázdnom vozidle. O pohon sa postará päť naftových motorov BlueHDi s objemom 1,6 alebo 2,0 litra. Základom je 1,6 BlueHDi 95 (70 kW) s manuálnou prevodovkou a spotrebou 5,5 litra nafty na 100 km. Ešte o tri deci menej si vypýta verzia 1,6 BlueHDi s robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou a štart-stop systémom S&S. No najúspornejší bude variant 1,6 BlueHDi 115 S&S (84 kW) so spotrebou len 5,1 litra nafty.
Na vrchol sa postavia dvojliter 2,0 HDi 150 (114 kW) a 2,0 HDi 180 (132 kW), oba so štart-stop systémom, pričom výkonnejší je štandardne spriahnutý so 6-stupňovým robotom. Aj tu dosahuje spotreba veľmi priaznivé hodnoty na úrovni 5,3, respektíve 5,8 litra paliva. Je to aj výsledkom lepšej aerodynamiky a zníženia celkovej hmotnosti, ktorá klesla podľa verzie od 100 až do 300 kg! Pri úžitkových autách sú rovnako dôležité náklady na údržbu. SpaceTourer bude mať preto servisný interval 40 000 km alebo dva roky. Bližšie údaje, najmä tie dynamické, sa dozvieme počas premiéry v Ženeve.