Po dlhých rokoch, keď nám Seat servíroval na svetových autosalónoch koncepty SUV, naposledy pred rokom v Ženeve, kde predstavil štúdiu 20V20, prichádza konečne so sériovým modelom. Názov vychádza v súlade s tradíciou opäť zo španielskej geografie. Ateca je obec, ktorá leží západne od Zaragozy v strede Pyrenejského polostrova. So Španielskom veľa spoločné ale mať nebude. Jeho základom je totiž nový VW Tiguan a vyrábať sa bude spolu s novou Škodou Kodiaq v českých Kvasinách. Aby sa však tieto tri modely vzájomne nekanibalizovali, každý z nich má odlišnú orientáciu.
Najkratší z trojičiek
Tiguan ostane typicky konzervatívnym predstaviteľom značky, kým Kodiaq so siedmimi sedadlami zaútočí na rodinne orientovaných zákazníkov. A Ateca? Tá bude najšportovejším členom rodiny. Naznačuje to už svojimi rozmermi. Na dĺžku má len 4 360 mm, čo znamená, že v porovnaní s Tiguanom je až o 12 cm kratšia. A na rázvore 2 640 mm zas ubudli štyri centimetre. Rázvor je vlastne identický s Leonom, len dĺžkou ho Ateca prekonáva približne o 10 centimetrov. Šírku a výšku nepoznáme, ale je zrejmé, že Ateca bude vyššia ako Leon, no zároveň nižšia ako Tiguan a Kodiaq.
Kompaktným proporciám zodpovedá relatívne dynamický dizajn. Ten je opäť inšpirovaný Leonom vrátane prednej masky a trojuholníkových full-LED reflektorov. Bočný profil oživuje robustný spodný prelis, spätné zrkadlá na nožičkách a zalomený tvar tretieho bočného okna. Nechýbajú hliníkové strešné lišty. Plastové lemy blatníkov ukrývajú dvojfarebné disky kolies. Vzadu púta Ateca pozornosť efektnou grafikou delených svetiel a striebornou vložkou v nárazníku. Silnejšie verzie dostanú dvojitú koncovku výfukov.
Interiér z Leonu
Interiér vychádza z Leonu, čo je zrejmé len na mierne modifikovanej palubnej doske. Prístrojový panel, stredová konzola, volant aj rozhranie s 8-palcovým dotykovým displejom (20,3 cm) Full Link sú identické. Multimediálny systém je kompatibilný cez MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto s prakticky všetkými smartfónmi. Vrcholová verzia Media System Plus umožňuje využívať cez ConnectApp internetové aplikácie a spojiť sa s vozidlom na diaľku. Novinkou je bezdrôtové dobíjanie telefónov v schránke Connectivity Box.
V porovnaní s Leonom je výhodou vyššia poloha sedenia a najmä väčší batožinový priestor. Ateca ponúka 510-litrový kufor vo verziách s predným náhonom a 485 litrov vo variantoch 4×4. To je približne o sto litrov viac, ako zvládne Leon. Pod podlahou je pritom stále miesto na dojazdovú rezervu. Či Ateca dostane elektrické otváranie veka kufra, zatiaľ nevieme. Vo výbave však nájdeme napríklad bezkľúčové odmykanie či štartovanie tlačidlom, ktorého podsvietenie pripomína tlkot srdca. S troma radmi sedadiel Seat nepočíta. Čo je však podstatné, Ateca prináša nové bezpečnostné asistenty.
Okrem monitorovania jazdných prúdov a slepých uhlov, automatického prepínania diaľkových svetiel, čítačky značiek či autonómnych bŕzd tu nájdeme aj adaptívny tempomat, ale najmä takzvaný Traffic Jam Assist. Ten dokáže v zápchach samočinne brzdiť, rozbiehať a udržiavať vozidlo v jazdnom prúde. Od rýchlosti 60 km/h systém asistuje vodičovi pri udržiavaní správnej stopy medzi vodiacimi čiarami. Emergency Assist sa zas stará o bezpečné zastavenie vozidla, pokiaľ elektronika zaregistruje, že vodič sa prestal venovať riadeniu, napríklad vplyvom zdravotných problémov. Najprv ho ale vyzve zvukovým a vizuálnym signálom a krátkym trhnutím bŕzd.
Najskôr diesely, potom aj 3-valec
Pod kapotou sa objavia benzínové a naftové motory TSI a TDI. Seat hovorí o výkonom rozpätí od 85 do 140 kW. Potvrdené sú diesely 1,6 TDI (85 kW), 2,0 TDI (110, 140 kW) a preplňovaný benzínový 4-valec 1,4 TSI (11% kW). Tieto budú kombinované so 6-stupňovými manuálnymi alebo 6– a 7-stupňovými automatickými prevodovkami DSG. Silnejšie verzie dostanú pohon oboch náprav 4Drive s elektrohydraulickou spojkou Haldex piatej generácie. Presné konfigurácie Seat zatiaľ neprezradil. Každopádne v hre je aj benzínový 3-valec 1,0 TSI (81 kW), ktorý sa pre základnú verziu dostane do ponuky neskôr.Spotreba sa má pri naftových verziách pohybovať od 4,3 do 5,0 litra nafty na 100 km.
O podvozku toho veľa nevieme. Je možné predpokladať, že predné zavesenie McPherson doplní zadná náprava s torznou priečkou a pri verziách 4Drive nezávislé zavesenie. Jazdné vlastnosti majú však ťažiť aj z nízkej hmotnosti a mimoriadne pevnej konštrukcie karosérie. V tlačovej správe Seat spomína aj systém Drive Profile, čo znamená možnosť nastavenia jazdných módov. Očakávať tak môžeme aj adaptívne tlmiče. Ateca sa napriek jarnej ženevskej premiére dostane na trh až na jeseň, čo je pravdepodobne dané spoločným nábehom výroby so 7-miestnou Škodou Kodiaq v Kvasinách.