Príchod nového kombi strednej triedy od Kie nie je prekvapením. Automobilka ho avizovala už pred rokom konceptom Sportspace, ktorý bol zároveň lákadlom skorého predstavenia druhej generácie Optimy. A ako inak, štúdia mala karosériu kombi. Lenže nie obyčajnú. Hneď po premiére získal dynamicky tvarovaný koncept prívlastok „kórejská alfa“. A naozaj, dizajnom si to Sportspace mohol pokojne „rozdať“ s dnes už neexistujúcou Alfou 159 Sportwagon. Dnes prichádza na rad sériový model a zo svojej showcarovej predlohy veľa emócií veru nestratil.
Paralela s Alfou 159 Sportwagon pokračuje aj názvom. Prívlastok Sportswagon sa totiž líši od ochrannej známky talianskeho výrobcu len jediným písmenom. Kii to ale nemáme za zlé. Na scénu totiž priviedla jedno z najatraktívnejších kombi vôbec. Charakterizuje ho ako svoj prvý Tourer, čím chce zvýrazniť luxusné zameranie Sportswagonu. Ten dal jednoznačne prednosť štýlu pred úžitkovými vlastnosťami. Hoci je jeho základom veľkorysý formát novej Optimy, čo znamená dĺžku 4 855 mm a rázvor náprav 2 805 mm, pod zadným elektricky výklopným vekom sa zázraky veru nedejú.
Sportswagon ponúka v základnom usporiadaní 535 litrov pre batožinu, čo síce nie je málo, ale v konkurenčnom boji jedna zo skromnejších hodnôt. Asi najlepšie to dokumentuje fakt, že v porovnaní s menším ceedom SW, predstavuje nárast len zanedbateľných 25 litrov. Volkswagen Passat Variant zvládne 650 a Škoda Superb Combi 660 litrov. Celkový objem Kia dokonca neudáva. Je teda možné, že vzhľadom na skosený zadný stĺpik a klesajúcu líniu strechy bude Sportswagon za ceedom dokonca zaostávať. Len pre úplnosť, ceed má po sklopení zadných operadiel kufor s objemom 1 642 litrov.
Zato si Optima Sportswagon požičala vyslovene „prémiové“ delenie zadných sedadiel v pomere 40 : 20 : 40 podobne ako napríklad v BMW. To umožňuje po sklopení stredného operadla prevoz dlhých predmetov. Sportswagon tiež pridáva praktickú bezpečnostnú sieťku zabudovanú do kazety za zadnými sedadlami a koľajničky s posuvnými okami. Dvojité dno je prekryté delenou podlahou, pod ktorou nájdete ďalšie odkladacie priestory. Veko vybavené systémom Smart Power Tailgate sa otvorí samočinne, len čo sa priblížite s kľúčom vo vrecku do bezprostrednej blízkosti kufra, podobne ako pri veľkom Sorente.
Odpustkom za pomerne skromné úžitkové vlastnosti je pôsobivý dizajn. Z konceptu Sportspace si Sportswagon požičal tvar bočných okien, ktoré sa v zadnej časti dvíhajú k stĺpikom. Zaujímavé je, že zvýraznená nie je spodná línia okien, ale tá vrchná. Mohutná chrómová lišta prechádza až do zadných stĺpikov. Efektné sú aj delené zadné svetlá zasahujúce hlboko do blatníkov. Šírka a dĺžka karosérie ostali zhodné so sedanom, len na výške 1,47 metra pribudlo päť milimetrov. Optima Sportswagon bude dostupná v deviatich farbách a kolesami s priemerom 16 až 18 palcov.
Zmenám sa nevyhol ani podvozok, prispôsobený odlišnému zaťaženiu náprav. Nové je naladenie pružín aj tlmičov. Konštruktéri posunuli montážne body prednej a zadnej nápravnice smerom k okrajom vozidla pre pohodlnejšiu jazdu po nerovných povrchoch. Dve ďalšie predné objímky zvyšujú bočnú tuhosť a zmeny v prednom zavesení dopĺňajú robustnejšie ložiská kolies. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne tlmiče ECS, ktorými sa môže pochváliť len európska Optima. Umožňuje nastavenie tvrdosti pruženia v módoch Sport a Normal. Dostupný bude za príplatok a ako štandard pri všetkých modeloch GT s motorom 2.0 T-GDI.
Ponuka motorov sa nemení. Optima Sportswagon dáva na výber atmosférický benzínový 4-valec 2,0 CVVL (120 kW), nový preplňovaný agregát 2,0 T-GDI (180 kW) alebo diesel 1,7 CRDi (104 kW). Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky, len verzia 2,0 T-GDi GT má ako štandard 6-stupňový automat. Ten je dostupný za príplatok aj pre atmosférickú jednotku 2,0 CVVL. Diesel môže byť na želanie kombinovaný so 7-stupňopvou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT. Na novú Kiu Optima Sportswagon sa však ešte veľmi netešte. Do predaja sa napriek chystanej jarnej ženevskej premiére dostane až v priebehu jesene.
Rozmery/objemy
Výška (mm) | 4 885 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 805 |
Objem kufra/nádrže (l) | 553/70 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 475–1 560 |
Technické údaje
Motor | 2,0 CVVL | 2,0 T-GDI | 1,7 CRDi |
---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 | 1 685 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 120/6 500 | 180/6 000 | 104/4 000 |
Krút. moment (Nm/.) | 196/4 800 | 353/1 350 | 340/1 750 |
Prevodovka | 6M/6A | 6A | 6M/7DCT |