
Britská spoločnosť Riversimple Rasa predstavila prototyp malého dvojmiestneho kupé poháňaného palivovými článkami. Na prvý pohľad možno pôsobí ako hračka, no na jeho vývoji sa podieľali aj ľudia z F1 a leteckého priemyslu. Vidieť to na samotnej konštrukcii. Nosnou štruktúrou je totiž karbónový monokok a pomocné hliníkové rámy. Správne rozloženie hmotnosti garantujú vpredu uložené kondenzátory, palivové články za zadnými sedadlami a nakoniec vodíková nádrž nad zadnou nápravou. To všetko dopĺňa štvorica elektromotorov umiestnená priamo v kolesách.

Riversimple Rasa je teda nadmieru sofistikovaný projekt. A to platí aj o jeho prepracovanej aerodynamike. Stojí za ňou Christopher Reitz, ktorý má skúsenosti z Volkswagenu, Audi, Nissanu, Fiatu či Alfy Romeo. Nečakajte však žiadne extra výkony. Rasa je najmä o ekológii. Vzhľadom na extrémne nízku hmotnosť si tento 580 kg vážiaci „ultralight“ vystačí s palivovými článkami s celkovým výkonom len 8,5 kW. Ďalším zdrojom je rekuperácia. Riversimple Rasa vie totiž regenerovať až 50 % brzdnej energie. Tá sa ukladá do kondenzátorov, ktoré dokážu prijať a vydať energiu rýchlejšie než klasické akumulátory.

Potom neprekvapí, že nádrž s 1,5 kg stlačeného vodíka stačí na dojazd 480 km. To zodpovedá spotrebe len neuveriteľných 0,94 litra benzínu. Navyše má celý pohonný systém iba18 pohyblivých častí. Viac o ňom ale britská spoločnosť neprezradila. Zato poznáme interiér, do ktorého sa vstupuje štýlom a'la Ferrari Enzo. Dvere sa vyklápajú nahor aj s časťou strechy. Kabína obsahuje dve sedadlá. Semišový volant, množstvo karbónu, hliníka a sparťanské spracovanie vyvoláva asociácie na svet motoršportu. Teraz je na rade výroba desiatich prototypov, ktoré budú zapožičané vybraným klientom.

Ak pôjde všetko podľa plánu, Riversimple Rasa odštartuje v roku 2018 sériovú výrobu. Pred klasickým predajom má ale dostať prednosť operatívny lízing alebo forma zdieľania, kde by prevádzkovateľ zabezpečoval všetky služby od poistenia, servisu až po úhradu nákladov za vodík. Z tohto kupé by ale mohol vzniknúť aj elektromobil s klasickými batériami. Predurčuje ho na to nízka hmotnosť konštrukcie, ktorá by kompenzovala váhu akumulátorov. Zároveň by to znamenalo ľahší prístup k energii, keďže nabíjacích staníc je neporovnateľne viac ako tých vodíkových.