Riversimple Rasa: Vodíkový 'ultralight' chce do výroby

Váži len 580 kg a 1,5 litra stlačeného vodíka mu stačí na 480 km jazdy. Britské dvojmiestne ekokupé by mohlo zamieriť do výroby v roku 2018.

04.03.2016 16:00
debata (9)
Dvojmiestne kupé je postavené z karbónu a... Foto: Riversimple
Riversimple Rassa - 2018 Dvojmiestne kupé je postavené z karbónu a hliníka. Nemá teda ďaleko od sveta formuly 1 alebo leteckého priemyslu.

Britská spoločnosť Riversimple Rasa predstavila prototyp malého dvojmiestneho kupé poháňaného palivovými článkami. Na prvý pohľad možno pôsobí ako hračka, no na jeho vývoji sa podieľali aj ľudia z F1 a leteckého priemyslu. Vidieť to na samotnej konštrukcii. Nosnou štruktúrou je totiž karbónový monokok a pomocné hliníkové rámy. Správne rozloženie hmotnosti garantujú vpredu uložené kondenzátory, palivové články za zadnými sedadlami a nakoniec vodíková nádrž nad zadnou nápravou. To všetko dopĺňa štvorica elektromotorov umiestnená priamo v kolesách.

Prístup do kabíny zabezpečujú krídlové dvere... Foto: Riversimple
Riversimple Rassa - 2018 Prístup do kabíny zabezpečujú krídlové dvere a'la Ferrari Enzo.

Riversimple Rasa je teda nadmieru sofistikovaný projekt. A to platí aj o jeho prepracovanej aerodynamike. Stojí za ňou Christopher Reitz, ktorý má skúsenosti z Volkswagenu, Audi, Nissanu, Fiatu či Alfy Romeo. Nečakajte však žiadne extra výkony. Rasa je najmä o ekológii. Vzhľadom na extrémne nízku hmotnosť si tento 580 kg vážiaci „ultralight“ vystačí s palivovými článkami s celkovým výkonom len 8,5 kW. Ďalším zdrojom je rekuperácia. Riversimple Rasa vie totiž regenerovať až 50 % brzdnej energie. Tá sa ukladá do kondenzátorov, ktoré dokážu prijať a vydať energiu rýchlejšie než klasické akumulátory.

Interiér plný semišu a hliníka vyvoláva... Foto: Riversimple
Riversimple Rassa - 2018 Interiér plný semišu a hliníka vyvoláva asociácie so svetom motoršportu.

Potom neprekvapí, že nádrž s 1,5 kg stlačeného vodíka stačí na dojazd 480 km. To zodpovedá spotrebe len neuveriteľných 0,94 litra benzínu. Navyše má celý pohonný systém iba18 pohyblivých častí. Viac o ňom ale britská spoločnosť neprezradila. Zato poznáme interiér, do ktorého sa vstupuje štýlom a'la Ferrari Enzo. Dvere sa vyklápajú nahor aj s časťou strechy. Kabína obsahuje dve sedadlá. Semišový volant, množstvo karbónu, hliníka a sparťanské spracovanie vyvoláva asociácie na svet motoršportu. Teraz je na rade výroba desiatich prototypov, ktoré budú zapožičané vybraným klientom.

Zdrojom pohybu sú elektromotory v kolesách a... Foto: Riversimple
Riversimple Rassa - 2018 Zdrojom pohybu sú elektromotory v kolesách a zdrojom energie zas palivové články čerpajúce stlačený vodík.

Ak pôjde všetko podľa plánu, Riversimple Rasa odštartuje v roku 2018 sériovú výrobu. Pred klasickým predajom má ale dostať prednosť operatívny lízing alebo forma zdieľania, kde by prevádzkovateľ zabezpečoval všetky služby od poistenia, servisu až po úhradu nákladov za vodík. Z tohto kupé by ale mohol vzniknúť aj elektromobil s klasickými batériami. Predurčuje ho na to nízka hmotnosť konštrukcie, ktorá by kompenzovala váhu akumulátorov. Zároveň by to znamenalo ľahší prístup k energii, keďže nabíjacích staníc je neporovnateľne viac ako tých vodíkových.

Riversimple Rassa - 2018
Riversimple Rassa - 2018
+3Riversimple Rassa - 2018

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Riversimple Rassa
Články podľa značiek