Slovensko získalo výrobu novej verzie malého mestského vozidla v časoch prebiehajúcich škrtov v automobilke Volkswagen. Dôvodom hľadania úspor je hrozba veľkej pokuty vo výške niekoľkých miliárd eur, ktorá Volkswagenu hrozí v Spojených štátoch amerických pre úmyselné znižovanie hodnoty emisií pri približne 11 miliónoch automobilov s naftovým motorom. Na Slovensku sa ale aj v prichádzajúcich ťažších časoch pre VW počíta s rastom výroby.
"Mimoriadne úspešný model Volkswagen up! sa na Slovensku pre celý svet vyrába už päť rokov. Za ten čas sme vyrobili 660-tisíc vozidiel tejto značky a veríme, že rovnako úspešná bude aj nová generácia Volkswagenu up!,“ povedal predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht. Na mladých ľudí útočí Volkswagen up! v špeciálnej edícií Beats s 300-wattovým audiom. Zaujme aj verzia s doteraz najvýkonnejším motorom a alternatívou je aj elektrinou poháňaný e-up!
Pri predstavení vozidla sa včera v Ženeve udial jeden incident. Muž prezlečený za automechanika počas prezentácie Volkswagenu up! vyšiel na pódium a dožadoval sa opravy nefunkčného vozidla. Po tom, čo si demonštratívne ľahol pod auto, bol z pódia nekonfliktne vyvedený ochrankou.
Pre emisný škandál ešte počas jesene minulého roku hrozilo, že škandál si vyberie svoju krutú daň aj na Slovensku. Po tom, čo koncern oznámil plán škrtu 1 miliardy eur, prebehlo v nemeckej centrále so zástupcami všetkých odborov rokovanie o hľadaní možných úspor. „Určite nebudeme súhlasiť so šetrením na mzdách a bonusoch zamestnancov. Sú to práve zamestnanci, na ktorých sa automobilka môže aj v ťažkých časoch spoľahnúť pri výrobe automobilov,“ povedal v jeseni 2015 šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. V ďalších mesiacoch sa výroba v bratislavskom závode Volkswagen upokojila a 10-tisíc zamestnancov si aj platovo polepšilo. Priemerne pracovníci v hrubom zarábajú bez započítania miezd manažmentu 1 750 eur za mesiac. "Čo sa týka výroby, je dnes všetko v poriadku a aj premiéra nového Volkswagenu up! je potvrdením dlhodobej dôvery v slovenský závod,“ dodal Smolinský.
Prvá generácia Volkswagenu up! pomohla spolu s ostatnými modelmi vyrábanými v troch domácich automobilkách Slovensku prekonať ťažké krízové roky 2011 a 2012. V časoch slabšej domácej spotreby práve dopyt po automobiloch vyrábaných v krajine pod Tatrami držal nad vodou slovenskú ekonomiku. Aktuálne ide výroba na plný plyn v bratislavskom závode Volkswagenu, trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën aj žilinskej Kii. Tri automobilové závody vyrobili spolu minulý rok po prvý raz v histórií viac ako 1 milión automobilov a spolu s dodávateľmi dávajú prácu 80-tisíc Slovákom. Po započítaní financií minutých firmami a zamestnancami pôsobiacimi v automobilovom priemysle výroba oceľových tátošov dáva prácu až 200-tisíc ľuďom.
Slovensko si pozíciu automobilovej veľmoci ešte viac posilní po vybudovaní štvrtého automobilového závodu Jaguar Land Rover v Nitre. Britská automobilka zatiaľ ani na autosalóne v Ženeve médiám neprezradila, akými modelmi plánuje odštartovať výrobu na Slovensku. Pravdepodobne pôjde o veľké športové automobily vhodné na jazdu po ceste aj v teréne, s karosériami vytvorenými spájaním ocele a hliníka. Spustenie výroby prvých automobilov je plánované na prelome rokov 2018 až 2019 a v prípade úspešného nábehu plných výrobných kapacít sa na Slovensku už po roku 2020 môže vyrábať viac ako 1,4 milióna automobilov za rok.
V Ženeve sa zatiaľ nekonalo ani oficiálne predstavenie nového Citroënu, ktorý sa bude vyrábať v Trnave. Má ísť o vozidlo s ambíciami stať sa najpredávanejším v segmente nižšej triedy. Dlhoočakávanú novinku pravdepodobne francúzska automobilka predstaví na jesennom autosalóne v Paríži. Ešte na neskoršie, pravdepodobne až na rok 2017, má plánovanú premiéru nový Cee'd vyrábaný kórejskou automobilkou Kia v Žiline.
"Momentálne prebieha úspešný nábeh výroby nového modelu Kia Sportage. Veľmi dobré predaje máme vo Francúzsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii a trošku ťažšie je to stále s ruským trhom, kde sa celkovo znižuje predaj automobilov. Našťastie v minulosti dominantný ruský trh nám plne kompenzujú rastúce európske trhy,“ povedal Jozef Bačé, hovorca žilinskej automobilky Kia. Kľúčová novinka začala schádzať z výrobných liniek žilinského závodu koncom roka 2015. "Momentálne tvorí 60 percent našej produkcie,“ dodal Bačé. Kiu Sportage automobilka svetu predstavila minulý rok na jeseň počas autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.