Autosalón Ženeva: Slovensko zviditeľnil drobec z Bratislavy

Emisná kauza Volkswagenu nemení nič na silnom postavení slovenského závodu VW. Dôkazom je včerajšia svetová premiéra vynoveného Volkswagenu up! na autosalóne v Ženeve

02.03.2016 15:00
Autosalón Ženeva - 2016 Foto:
Novú verziu modelu up! vyrábaného v Bratislave predstavil Volkswagen na autosalóne v ženeve.
debata (6)

Slovensko získalo výrobu novej verzie malého mestského vozidla v časoch prebiehajúcich škrtov v automobilke Volkswagen. Dôvodom hľadania úspor je hrozba veľkej pokuty vo výške niekoľkých miliárd eur, ktorá Volkswagenu hrozí v Spojených štátoch amerických pre úmyselné znižovanie hodnoty emisií pri približne 11 miliónoch automobilov s naftovým motorom. Na Slovensku sa ale aj v prichádzajúcich ťažších časoch pre VW počíta s rastom výroby.

"Mimoriadne úspešný model Volkswagen up! sa na Slovensku pre celý svet vyrába už päť rokov. Za ten čas sme vyrobili 660-tisíc vozidiel tejto značky a veríme, že rovnako úspešná bude aj nová generácia Volkswagenu up!,“ povedal predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht. Na mladých ľudí útočí Volkswagen up! v špeciálnej edícií Beats s 300-wattovým audiom. Zaujme aj verzia s doteraz najvýkonnejším motorom a alternatívou je aj elektrinou poháňaný e-up!

Pri predstavení vozidla sa včera v Ženeve udial jeden incident. Muž prezlečený za automechanika počas prezentácie Volkswagenu up! vyšiel na pódium a dožadoval sa opravy nefunkčného vozidla. Po tom, čo si demonštratívne ľahol pod auto, bol z pódia nekonfliktne vyvedený ochrankou.

Z áut vyrábaných na Slovensku je v Ženeve aj... Foto: Branislav Toma
Autosalón Ženeva - 2016 Z áut vyrábaných na Slovensku je v Ženeve aj nová Kia Sportage zo Žiliny.

Pre emisný škandál ešte počas jesene minulého roku hrozilo, že škandál si vyberie svoju krutú daň aj na Slovensku. Po tom, čo koncern oznámil plán škrtu 1 miliardy eur, prebehlo v nemeckej centrále so zástupcami všetkých odborov rokovanie o hľadaní možných úspor. „Určite nebudeme súhlasiť so šetrením na mzdách a bonusoch zamestnancov. Sú to práve zamestnanci, na ktorých sa automobilka môže aj v ťažkých časoch spoľahnúť pri výrobe automobilov,“ povedal v jeseni 2015 šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. V ďalších mesiacoch sa výroba v bratislavskom závode Volkswagen upokojila a 10-tisíc zamestnancov si aj platovo polepšilo. Priemerne pracovníci v hrubom zarábajú bez započítania miezd manažmentu 1 750 eur za mesiac. "Čo sa týka výroby, je dnes všetko v poriadku a aj premiéra nového Volkswagenu up! je potvrdením dlhodobej dôvery v slovenský závod,“ dodal Smolinský.

Prvá generácia Volkswagenu up! pomohla spolu s ostatnými modelmi vyrábanými v troch domácich automobilkách Slovensku prekonať ťažké krízové roky 2011 a 2012. V časoch slabšej domácej spotreby práve dopyt po automobiloch vyrábaných v krajine pod Tatrami držal nad vodou slovenskú ekonomiku. Aktuálne ide výroba na plný plyn v bratislavskom závode Volkswagenu, trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën aj žilinskej Kii. Tri automobilové závody vyrobili spolu minulý rok po prvý raz v histórií viac ako 1 milión automobilov a spolu s dodávateľmi dávajú prácu 80-tisíc Slovákom. Po započítaní financií minutých firmami a zamestnancami pôsobiacimi v automobilovom priemysle výroba oceľových tátošov dáva prácu až 200-tisíc ľuďom.

Peugeot 208 z Trnavy je ďalším príspevkom... Foto: Branislav Toma
Autosalón Ženeva - 2016 Peugeot 208 z Trnavy je ďalším príspevkom Slovenska automobilovému svetu.

Slovensko si pozíciu automobilovej veľmoci ešte viac posilní po vybudovaní štvrtého automobilového závodu Jaguar Land Rover v Nitre. Britská automobilka zatiaľ ani na autosalóne v Ženeve médiám neprezradila, akými modelmi plánuje odštartovať výrobu na Slovensku. Pravdepodobne pôjde o veľké športové automobily vhodné na jazdu po ceste aj v teréne, s karosériami vytvorenými spájaním ocele a hliníka. Spustenie výroby prvých automobilov je plánované na prelome rokov 2018 až 2019 a v prípade úspešného nábehu plných výrobných kapacít sa na Slovensku už po roku 2020 môže vyrábať viac ako 1,4 milióna automobilov za rok.

V Ženeve sa zatiaľ nekonalo ani oficiálne predstavenie nového Citroënu, ktorý sa bude vyrábať v Trnave. Má ísť o vozidlo s ambíciami stať sa najpredávanejším v segmente nižšej triedy. Dlhoočakávanú novinku pravdepodobne francúzska automobilka predstaví na jesennom autosalóne v Paríži. Ešte na neskoršie, pravdepodobne až na rok 2017, má plánovanú premiéru nový Cee'd vyrábaný kórejskou automobilkou Kia v Žiline.

"Momentálne prebieha úspešný nábeh výroby nového modelu Kia Sportage. Veľmi dobré predaje máme vo Francúzsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii a trošku ťažšie je to stále s ruským trhom, kde sa celkovo znižuje predaj automobilov. Našťastie v minulosti dominantný ruský trh nám plne kompenzujú rastúce európske trhy,“ povedal Jozef Bačé, hovorca žilinskej automobilky Kia. Kľúčová novinka začala schádzať z výrobných liniek žilinského závodu koncom roka 2015. "Momentálne tvorí 60 percent našej produkcie,“ dodal Bačé. Kiu Sportage automobilka svetu predstavila minulý rok na jeseň počas autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #VW up! #Kia Sportage #autosalón Ženeva 2016
Články podľa značiek