Spoločnosť BMW, teda Bayerische Motoren Werke, bola založená presne pred 100 rokmi. Z malého výrobcu leteckých motorov sa za ten čas stal jeden z popredných producentov prémiových áut a motocyklov. A tak ako v Mníchove sľúbili, pri príležitosti tohto výročia automobilka predstavila autonómny koncept Vision Next 100. Ten nehľadá veľa paralel s minulosťou. Pozerá sa do diaľav, a to poriadne vzdialených. Toto auto totiž pripomína skôr dopravný prostriedok hrdinu z hollywoodskeho sci-fi ako niečo, čo by sme mali už čoskoro vidieť na cestách.
Vision Next 100 začína už samotným materiálom. BMW je presvedčené, že autá z ocele sa čoskoro stanú minulosťou. Celá jeho karoséria, komponenty aj interiér sú tak vyrobené z plastov vystužených uhlíkovými vláknami vrátane recyklovaných kompozitov. A nie obyčajných. Pomocou technológie živej geometrie Alive Geometry dokážu niektoré vonkajšie panely meniť tvar. Týka sa to napríklad blatníkov, prekrývajúcich kolesá. Pri natáčaní sa jednoducho prispôsobia tak, aby mali miesto na vychýlenie. Potom neprekvapí, že koeficient odporu vzduchu dosahuje extrémne nízku hodnotu Cx 0,18.
Živú geometriu nájdeme však aj v interiéri. Palubná doska totiž obsahuje 800 pohyblivých trojuholníkov. Tie dokážu komunikovať s vodičom, napríklad mu naznačovať kvalitu povrchu vozovky a sprostredkúvať ďalšie informácie. BMW síce pripúšťa, že dnes je ťažké si čosi také predstaviť, ale je presvedčené, že za tridsať rokov vzniknú výrobné technológie, ktoré zvládnu produkciu takýchto dielcov. Mníchov verí na 4D tlač, ktorá k samotnému tvaru pridá aj štvrtý funkčný rozmer. Nechýba ani autonómne riadenie. Lenže slogan „Radosť z jazdy“ má ostať aktuálny aj do budúcnosti. Preto je stále ústrednou postavou vodič.
Ten si môže vybrať, či chce vozidlo riadiť sám, alebo riadenie prenechať autopilotu. Tomu sa prispôsobí ergonómia. V autonómnom režime Easy sa volant a stredová konzola stiahnu do palubnej dosky, aby vytvorili dostatok priestoru pre relax alebo prácu. Ambientné osvetlenie sa zas postará o potrebnú atmosféru. V režime manuálneho riadenia Boost sa volant a konzola vysunú. Klasické prístroje nahradí head-up displej, ktorý bude tvoriť celé čelné okno. Zobrazovať sa na ňom môže napríklad ideálna stopa pri prejazde zákrut, správny bod brzdenia alebo objekty, ktoré nevidíte v hmle, a množstvo ďalších užitočných informácií.
Vodič nebude pritom nikdy sám. Spoločnosť mu má robiť takzvaný Companion, teda spoločník, tvorený malou brúsenou soškou, umiestnenou v centre palubnej dosky pod čelným sklom. Companion bude vybavený umelou inteligenciou, vďaka čomu bude stále lepšie a lepšie spoznávať majiteľa a jeho návyky. Od toho sa potom môže odvíjať jeho pomoc a rôznr rutinné úkony. Aktívny je však len v autonómnom móde. V manuálnom režime sa zasunie do palubnej dosky, aby nerozptyľoval. Komunikovať vie aj so svojím okolím. Zelenou farbou napríklad chodcom naznačí, že môžu bezpečne prejsť cez priechod.
Koncept Vision Next 100 je dlhý 4,9 a vysoký len 1,37 mm. To znamená, že je len o 10 mm kratší ako súčasná generácia BMW radu 5. Do karosérie sa vstupuje štvoricou obrovských výklopných dverí, ktoré obsahujú aj strešné panely. O potrebnú tuhosť sa stará len centrálny pozdĺžny strešný nosník. Futuristický dizajn rešpektuje tradíciu BMW, napríklad ponechaním typických ľadviniek a tvaru zadného bočného okna Hofmeister Kink, ktorý používa mníchovská automobilka už od roku 1961. Samozrejme, v novej interpretácii.
Ľadvinky svietia a typickú krivku treba hľadať v zrkadlovej ploche skla. Celá svetelná technológia je založená na organických LED diódach, teda OLED. Ide o plochý a homogénny zdroj svetla, ktorý umožňuje vytvárať prakticky akýkoľvek tvar reflektorov. Či už predných, alebo zadných. O pohone sa BMW vôbec nezmieňuje. Koncept je teda pravdepodobne zatiaľ nefunkčný. S istotou však možno predpokladať, že auto budúcnosti bude poháňať elektrická energia, a to buď z novej generácie akumulátorov, napríklad li-air (lítium-vzduchových), alebo z palivových článkov.