
Honda zvyšuje v Európe obrátky. Accord síce padol na oltár kríze, ale zato tu máme po vlaňajšom roku nové HR-V, vynovené CR-V a k tomu bonus v podobe ostrého Civicu Type-R. Ten sa síce predstavil len začiatkom leta, no na svet sa už vtedy drala nová desiata generácia Civicu. Presnejšie v USA, kde Honda najprv na motrošou v Los Angeles predstavila americký sedan a následne v januári v Detroite aj športový derivát kupé. Bolo zrejmé, že ďaleko od reality už nie je ani európska 5-dverová verzia.
Tá sa predstavila v podobe konceptu pred týždňom v Ženeve, teda len pol roka po príchode Civicu Type-R na báze deviatej generácie. Zatiaľ ide iba o koncept, ale pohľad na toto auto hovorí skôr v prospech teórie prototypu. Odmyslieť si hádam treba len niektoré showcarové výstrelky v podobe plástového výpletu masky, športových nárazníkov a prahov či centrálne vyvedených koncoviek výfukov, ktoré naznačujú, ako by mohol vyzerať budúci Type R. To, čo však ostane, sú určite základné tvary a rozmery. Práve tie sú prekvapením.

Súčasné modely nižšej strednej triedy ako Opel Astra sa totiž predháňajú v „zmrazovaní“ formátu a redukčnej diéte. Civic však, naopak, podrástol, a to poriadne. Na dĺžku má až 4 500 mm, to je až o 130 mm viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou a až o 245 mm (!) viac, ak Civic postavíme vedľa bestselleru VW Golf. Do šírky 1 800 mm pribudli zas tri centimetre. Len strecha klesla k asfaltu o dva centimetre (1 450). Civic X. bude tak s najväčšou pravdepodobnosťou jedným z najväčších modelov v triede.

Dôvod je jasný, hatchback vychádza z amerických verzií, čo znamená, že bude globálnym modelom. Aj preto je v porovnaní s futuristickými Civicmi ôsmej a deviatej generácie o čosi menej „UFO“. Málo originality mu však uprieť rozhodne nemožno. Jeho tvary prekvapujú, najmä spodná línia okien či agresívne zadné svetlá integrované s čiernym spojlerom. A nechýba ani ten strešný. Unifikácia však bude znamenať aj zásadné koncepčné zmeny. Honda totiž pravdepodobne upustí od zázračných výklopných sedadiel Magic Seat.
A nádrž sa presťahuje spod predných sedadiel tam, kde zvyčajne býva, teda pod podlahu kufra. Batožinový priestor Civicu tak už neohúri svojím objemom, no odpustkom má byť nezávislé zavesenie zadných kolies, s ktorým sa Civic rozlúčil už s príchodom siedmej generácie. A tiež viac miesta v interiéri. Nový hatchback by teda mal byť vodičsky suverénnejší a zábavnejší. S tým súvisí aj tuhosť karosérie, ktorá má narásť o 25 %. K „revolúcii“ dôjde aj pod kapotou. Atmosférické motory tu už nenájdete. Honda použije ako základ litrový preplňovaný 3-valec s výkonom okolo 100 kW.

Nad ním bude stáť väčší 4-valec 1,5 VTEC Turbo (128 kW), ktorý Honda už predstavila v USA. Ten definitívne nahradí atmosférický motor 1,8 i-VTEC. Chýbať nebude na rozdiel od USA ani diesel 1,6 i-DTEC 88 kW), prípadne jeho verzia s dvojicou turbodúpchadiel (118 kW). Top verzia Type-R dostane inovovaný dvojliter 2,0 VTEC Turbo. Technologickou vychytávkou sa má stať 8-stupňová dvojspojková prevodovka. Aký motor mal však ženevský „prototyp“ nevieme. Rovnako neukázala Honda ani interiér. Ten však určite nebude ďaleko od amerických verzií, napokon podobne ako celé auto.
Nový Civic sa predstaví v produkčnej podobe na jeseň v Paríži a do konca roka by mal doraziť na trh. To je skôr, ako sa pôvodne očakávalo. Výrobu aj naďalej zabezpečí britský závod Hondy v Swindone, ktorého kapacita 250 000 vozidiel ročne nie je už dlhodobo využitá. Vlani tu zišlo z montážnych liniek len 119 000 Civicov a SUV CR-V.