BMW pokračuje v plug-in hybridnej ofenzíve. Po elektrifikácii SUV X5 a sedanu radu 3 je tu plug-in hybridné MPV2 Active Tourer. Kým však jeho starší súrodenci používajú preplňované 4-valce a elektromotor integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke, tentoraz na to išlo BMW inak. Atypická dvojka sa môže totiž pochváliť elektrickým pohonom xDrive. Spája preplňovaný benzínový 3-valec 1,5 TwinPower Turbo (100 kW), poháňajúci predné kolesá cez 6-stupňvú automatiku Steptronic s elektromotorom umiestneným na zadnej náprave (65 kW). Kým spaľovací agregát ponúka 220 Nm krútiaceho momentu, elektromotor ďalších 165. To však nie je všetko.
Trojvalec je spojený remeňovým prevodom s výkonným štartér-generátorom. Jeho primárnou funkciu je síce bleskové štartovanie spaľovacieho motora a rekuperácia brzdnej energie, ale pri akcelerácii dokáže krátkodobo ponúknuť ďalších 150 Nm krútiaceho momentu. Celá sústava má tak 165 kW a 385 Nm. Potom neprekvapí, že plug-in hybridná dvojka akceleruje napriek vyššej hmotnosti na stovku za skvelých 6,7 sekundy. Pritom vie byť extrémne úsporná, teda aspoň na prvých sto kilometrov jazdy. Vďaka zásobe li-ion akumulátorov s kapacitou 7,6 kWh, ktoré stačia na 41 km bezemisnej prevádzky, má 225×e normovanú spotrebu len 2,1 litra benzínu.
Okrem štandardných režimov, ktoré vyberá vodič cez systém Driving Experience Control, teda známych Sport, Comfort a Eco Pro, pridáva 225ex tri elektrické – Auto eDrive, Max eDrive a Save Batery. Prvý kombinuje výkon oboch hnacích jednotiek v záujme čo najlepšieho využitia energie. Elektromtor pomáha spaľovaciemu agregátu pri zrýchlení a v režimoch s nižšou účinnosťou, čím znižuje spotrebu paliva. Zároveň sa v zlých adhéznych podmienkach podieľa na zlepšení trakcie pohonom oboch náprav. Maximálna rýchlosť je v tomto prípade 202 km/h, pričom elektromotor vstupuje do hry do rýchlosti maximálne 80 km/h.
V móde Max e-Drive prechádza plug-in hybridný Active Tourer do čisto elektrického režimu. Potom zvládne bezemisnú maximálku 125 km/h. Samozrejme, s poháňanou zadnou nápravou. Pri plne nabitých akumulátoroch je dojazd 41 km, čo stačí na dochádzanie do práce. Režim Batery Save slúži na zachovanie elektrickej energie v akumulátoroch na čas, keď sa ju vodič rozhodne využiť. Ak však kapacita klesne pod 50 %, pustí sa do práce generátor poháňaný spaľovacím motorom a zvýši ju nad túto úroveň. Prioritné je však dobíjanie batérií zo štandardnej elektrickej siete.
To trvá tri a štvrť hodiny. S nabíjačkou BMW Wallbox môžete tento čas zredukovať o hodinu. Lepšie hospodáriť s elektrickou energiou umožňuje pokročilá navigácia, ktorá dodáva hybridnému systému dáta o profile trasy. Vďaka tomu vie, kedy je výhodné batérie dobíjať a kedy z nich čerpať. Elektrický systém tiež prináša výhodu elektrického nezávislého kúrenia, ktoré môžete spustiť napríklad pomocou vášho smartfónu. Všetky elektrické komponenty vrátane batérií sú produktom lipského závodu BMW v Dingolfingene, teda mieste, kde vznikajú elektromobily i3 a i8.
Na elektrickom Active Toureri je sympatické, že sa BMW podarilo zachovať prakticky identické úžitkové vlastnosti. Batérie sú totiž umiestnené pod zadnými sedadlami, ktorých sedáky sú zvýšené len o 30 mm, čo v MPV nijako neprekáža. Základný objem kufra má 400 litrov, teda zhodný objem s bežnými verziami a po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 vzniká dokonca úplne vodorovná podlaha. Umiestnenie batérií pred zadnou nápravou a použitie ľahkého 3-valca vpredu sa zároveň podpísalo pod perfektné rozloženie hmotnosti medzi nápravami, čo by malo v zákrutách eliminovať hendikep vyššej hmotnosti.
Exteriérom sa plug-in hybridný Active Tourer nijak zvlášť neodlišuje od štandardných benzínových a naftových modifikácií. Rozdielom sú len nápisy eDrive na zadných stĺpikoch a veko konektora na ľavom prednom blatníku. Výrobu spustilo BMW už koncom minulého roka. Na trh sa novinka dostane v najbližšom čase v cene 37¤800 eur. Po nej bude nasledovať aj plug-in hybridná vlajková loď 740e.
Technické údaje
Motory | 1,5 TwinPower Turbo/elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 1 500/- |
Max výkon (kW) | 100/65 |
Max. krút. moment (Nm) | 220/165 |
Celkový výkon sústavy (kW) | 165 |
Celkový krút. moment (Nm) | 385 |
Max. rýchlosť(km/h) | 202 |
0 – 100 km/h (s) | 6,7 |
Elektrický dojazd (km) | 41 |
Spotreba na 100 km (l) | 2,1 |