BMW 225xe Active Tourer: Mníchovský van jazdí aj na elektrinu

Mníchov rozširuje ponuku plug-in hybridov. Po veľkom SUV X5 xDrive40e a sedane 330e prichádza na rad tretí člen rodiny – minivan 225xe ActiveTourer. Na stovku zrýchľuje za 6,7 sekundy, v elektrickom móde prejde 41 km a na prvých 100 km spotrebuje len 2,1 litra benzínu. Úžitkové vlastnosti neutrpeli.

23.03.2016 12:00
debata
Na prvý pohľad nie je na tomto plug-in hybride... Foto: BMW
BMW 225xe Active Tourer - 2016 Na prvý pohľad nie je na tomto plug-in hybride nič nápadné. Rozdielom sú len nápisy eDrive na zadných stĺpikoch a kryt konektora na ľavom prednom blatníku.

BMW pokračuje v plug-in hybridnej ofenzíve. Po elektrifikácii SUV X5 a sedanu radu 3 je tu plug-in hybridné MPV2 Active Tourer. Kým však jeho starší súrodenci používajú preplňované 4-valce a elektromotor integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke, tentoraz na to išlo BMW inak. Atypická dvojka sa môže totiž pochváliť elektrickým pohonom xDrive. Spája preplňovaný benzínový 3-valec 1,5 TwinPower Turbo (100 kW), poháňajúci predné kolesá cez 6-stupňvú automatiku Steptronic s elektromotorom umiestneným na zadnej náprave (65 kW). Kým spaľovací agregát ponúka 220 Nm krútiaceho momentu, elektromotor ďalších 165. To však nie je všetko.

Trojvalec je spojený remeňovým prevodom s výkonným štartér-generátorom. Jeho primárnou funkciu je síce bleskové štartovanie spaľovacieho motora a rekuperácia brzdnej energie, ale pri akcelerácii dokáže krátkodobo ponúknuť ďalších 150 Nm krútiaceho momentu. Celá sústava má tak 165 kW a 385 Nm. Potom neprekvapí, že plug-in hybridná dvojka akceleruje napriek vyššej hmotnosti na stovku za skvelých 6,7 sekundy. Pritom vie byť extrémne úsporná, teda aspoň na prvých sto kilometrov jazdy. Vďaka zásobe li-ion akumulátorov s kapacitou 7,6 kWh, ktoré stačia na 41 km bezemisnej prevádzky, má 225×e normovanú spotrebu len 2,1 litra benzínu.

Plug-in hybridný systém pozostáva z 3-valca 1,5... Foto: BMW
BMW 225xe Active Tourer - 2016 Plug-in hybridný systém pozostáva z 3-valca 1,5 TwinPower Turb, 6-stupňovej automatickej prevodovky a zadného elektromotora. Spoločný výkon sústavy je 165 kW.

Okrem štandardných režimov, ktoré vyberá vodič cez systém Driving Experience Control, teda známych Sport, Comfort a Eco Pro, pridáva 225ex tri elektrické – Auto eDrive, Max eDrive a Save Batery. Prvý kombinuje výkon oboch hnacích jednotiek v záujme čo najlepšieho využitia energie. Elektromtor pomáha spaľovaciemu agregátu pri zrýchlení a v režimoch s nižšou účinnosťou, čím znižuje spotrebu paliva. Zároveň sa v zlých adhéznych podmienkach podieľa na zlepšení trakcie pohonom oboch náprav. Maximálna rýchlosť je v tomto prípade 202 km/h, pričom elektromotor vstupuje do hry do rýchlosti maximálne 80 km/h.

Rozhranie iDrive má špecifickú grafiku a... Foto: BMW
BMW 225xe Active Tourer - 2016 Rozhranie iDrive má špecifickú grafiku a funkcie pre zobrazenie pre hybridný pohon.

V móde Max e-Drive prechádza plug-in hybridný Active Tourer do čisto elektrického režimu. Potom zvládne bezemisnú maximálku 125 km/h. Samozrejme, s poháňanou zadnou nápravou. Pri plne nabitých akumulátoroch je dojazd 41 km, čo stačí na dochádzanie do práce. Režim Batery Save slúži na zachovanie elektrickej energie v akumulátoroch na čas, keď sa ju vodič rozhodne využiť. Ak však kapacita klesne pod 50 %, pustí sa do práce generátor poháňaný spaľovacím motorom a zvýši ju nad túto úroveň. Prioritné je však dobíjanie batérií zo štandardnej elektrickej siete.

Batérie sú uložené pod zadnými sedadlami, ktoré... Foto: BMW
BMW 225xe Active Tourer - 2016 Batérie sú uložené pod zadnými sedadlami, ktoré sú umiestnené o 30 mm vyššie. Veľkosť kufra s objemom 400 litrov je tak zachovaná, rovnako ako možnosť vytvoriť vodorovnú podlahu.

To trvá tri a štvrť hodiny. S nabíjačkou BMW Wallbox môžete tento čas zredukovať o hodinu. Lepšie hospodáriť s elektrickou energiou umožňuje pokročilá navigácia, ktorá dodáva hybridnému systému dáta o profile trasy. Vďaka tomu vie, kedy je výhodné batérie dobíjať a kedy z nich čerpať. Elektrický systém tiež prináša výhodu elektrického nezávislého kúrenia, ktoré môžete spustiť napríklad pomocou vášho smartfónu. Všetky elektrické komponenty vrátane batérií sú produktom lipského závodu BMW v Dingolfingene, teda mieste, kde vznikajú elektromobily i3 a i8.

Výhodou „elektrifikácie“ je pohon zadných... Foto: BMW
BMW 225xe Active Tourer - 2016 Výhodou „elektrifikácie“ je pohon zadných kolies pomocou elektromotora.

Na elektrickom Active Toureri je sympatické, že sa BMW podarilo zachovať prakticky identické úžitkové vlastnosti. Batérie sú totiž umiestnené pod zadnými sedadlami, ktorých sedáky sú zvýšené len o 30 mm, čo v MPV nijako neprekáža. Základný objem kufra má 400 litrov, teda zhodný objem s bežnými verziami a po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 vzniká dokonca úplne vodorovná podlaha. Umiestnenie batérií pred zadnou nápravou a použitie ľahkého 3-valca vpredu sa zároveň podpísalo pod perfektné rozloženie hmotnosti medzi nápravami, čo by malo v zákrutách eliminovať hendikep vyššej hmotnosti.

Exteriérom sa plug-in hybridný Active Tourer nijak zvlášť neodlišuje od štandardných benzínových a naftových modifikácií. Rozdielom sú len nápisy eDrive na zadných stĺpikoch a veko konektora na ľavom prednom blatníku. Výrobu spustilo BMW už koncom minulého roka. Na trh sa novinka dostane v najbližšom čase v cene 37¤800 eur. Po nej bude nasledovať aj plug-in hybridná vlajková loď 740e.

Technické údaje

Motory 1,5 TwinPower Turbo/elektromotor
Zdvihový objem (ccm) cca 1 500/-
Max výkon (kW) 100/65
Max. krút. moment (Nm) 220/165
Celkový výkon sústavy (kW) 165
Celkový krút. moment (Nm) 385
Max. rýchlosť(km/h) 202
0 – 100 km/h (s) 6,7
Elektrický dojazd (km) 41
Spotreba na 100 km (l) 2,1
BMW 225xe Active Tourer - 2016
BMW 225xe Active Tourer - 2016
+27BMW 225xe Active Tourer - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 2 Active Tourer #BMW 2 225xe Active Tourer
Články podľa značiek