Subaru Impreza: Sedan a 5-dverák dorazili spolu. Na novej platforme!

Príchod novej Imprezy avizovalo Subaru dvojicou konceptov už vlani. Očakávalo sa však, že najprv dorazí sedan. Nakoniec sa v New Yorku objavili obe karosárske verzie. Ide o veľkú zmenu. Impreza je totiž prvým Subaru postaveným na novej modulárnej platforme SGP.

04.04.2016 12:00
debata
Nová Impreza síce prináša dynamickejšie... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2016 Nová Impreza síce prináša dynamickejšie tvarované svetlá či viac bočných prelisov, ale konzervatívny charakter jej ostal.

Vlani Subaru predstavilo dva koncepty na tému Imprezy. Najprv 5-dverový hatchback v Tokiu a následne sedan v Los Angeles. Bolo jasné, že za dverami už čaká nová generácia. Tá debutovala len pred pár dňami v New Yorku. Priaznivci japonských Plejád dostali nakoniec hneď dva darčeky – obe karosárske verzie. Očakávanie dynamického vzhľadu avizované štúdiami sa však celkom nedostavilo. Tak ako býva zvykom, Subaru ostalo verné konzervatívnejšiemu strihu. To však zákazníkom tejto značky nikdy neprekážalo a ani to neznamená, že by sa nová Impreza stratila v dave.

Jasným identifikačným prvkom je predná 6-uholníková maska a svetlá, ktoré pripomínajú krídla jastraba. Subaru sa tiež pohralo s profilom, kde nájdeme na jeho pomery nezvyčajné veľa prelisov. Kým hatchback sa snaží vzadu vytvoriť dojem crossoveru, sedan je o niečo elegantnejší. Komu by emócie Imprezy nestačili, voliť môže verziu Sport s čiernou prednou maskou, čiernymi spätnými zrkadlami, kontrastným červeným lakom, spojlerom a 18-palcovými diskami kolies. To najdôležitejšie však Impreza ukrýva vo svojich základoch – novú modulárnu platformu Subaru Global Platform, na ktorej vzniknú aj ďalšie modely.

Rozmery sa menili len nepatrne. Sedan aj... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2016 Rozmery sa menili len nepatrne. Sedan aj hatchback sú o 40 mm dlhšie o 10 širšie. Rázvor náprav narástol o 25 mm.

Pochopiteľne, klasická koncepcia s permanentným pohonom Symmetrical AWD a štvorvalcovými boxermi pred prednou nápravou ostáva zachovaná. Platforma však prináša Impreze o 5 mm nižšie ťažisko, až o 70 % tuhšiu štruktúru samonosnej karosérie, menej hluku a vibrácií a až o 40 % vyššiu schopnosť absorpcie v prípade nárazu. To všetko by malo byť cítiť za volantom, najmä keď nové 4-prvkové závesy zadných kolies a stabilizátor uchytený priamo o karosériu potláčajú náklony v zákrutách o 50 %. Menili sa aj rozmery. Sedan a hatchback sú približne o 40 mm dlhšie a širšie a o 10 mm nižšie.

Najväčšie tajomstvo ukrýva Impreza v podlahe.... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2016 Najväčšie tajomstvo ukrýva Impreza v podlahe. Je ním nová platforma, ktorá zvyšuje tuhosť karosérie až o 70 %. Znižuje tiež vibrácie a ťažisko.

To znamená, že hatchback je dlhý 4 460 mm a sedan 4 625 mm. Šírka 1 777 a výška 1 455 sú zhodné, podobne ako rázvor náprav s hodnotou 2 675 mm. Ten sa medzigeneračne natiahol o 25 mm. Interiér prináša novú palubnú dosku, najmä stredovú konzolu, kde prieduchy ventilácie ustúpili veľkému 6,5– alebo 8,5-palcovému dotykovému rozhraniu Subaru Starlink, kompatibilnému so smartfónmi cez Android Auto alebo Apple CarPlay. V hornej časti však nájdeme už tradične druhý displej a tretí v prístrojovom paneli. Tentoraz všetky farebné a so zladenou grafikou. Nové sú sedadlá aj príplatková aparatúra Harman/Kardon.

Interiér sa môže pochváliť novým 8-palcovým... Foto: Subaru
Subaru Impreza - 2016 Interiér sa môže pochváliť novým 8-palcovým rozhraním Starlink alebo aparatúrou Harman/Kardon. Pribudol aj bezpečnostný balík EyeSight.

Impreza si polepšila aj v bezpečnosti. A nielen v tej pasívnej vďaka novej platforme. Balík asistenčných systémov EyeSight z Outbacku a Legacy obsahuje adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, upozornenie pred kolíziou, autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a svetlá High Beam Assist so samočinným prepínaním diaľkového režimu. Štandardom je sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča. K dispozícii je cúvacia kamera, varovanie pred kolíziou pri cúvaní či monitorovanie tlaku v pneumatikách. Za príplatok si môžete dopriať navigáciu, kožené čalúnenie a elektrické sedadlo vodiča.

Pod kapotou sa žiadne veľké zmeny nedejú. Preplňovaný boxer 1,6 Turbo ostáva výsadou kombi Levorg. Americké verzie Imprezy tak zostávajú pri atmosférickom dvojlitri. Ten má však 80 % prepracovaných komponentov a priame vstrekovanie paliva. Je ľahší a úspornejší. Výkon narástol len o tri kilowatty na konečných 113. Spojený je výlučne s kontinuálnou prevodovkou CVT Lineartronic s manuálnym 7-stupnovým režimom. Jazdné vlastnosti má zlepšiť vektorovanie krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami. Presné prevádzkové parametre však známe nie sú. Impreza sa totiž dostane k zákazníkom až v druhej polovici roka, aj to len k tým americkým.

Dovoz Imprezy do Európy je zatiaľ otázny. Na základe prezentácie konceptu XV v marci v Ženeve to skôr vyzerá na to, že starý kontinent dostane Imprezu opäť len v podobe crossoveru XV. Možno sa však budeme môcť tešiť aspoň na pestrejšiu ponuku motorov vrátane dvojlitrového boxer-dieselu a preplňovaného agregátu 1,6 Turbo. Ešte vzdialenejšia je budúcnosť ostrých verzií WRX STi.

Subaru Impreza - 2016
Subaru Impreza - 2016
+23Subaru Impreza - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #Subaru Impreza #autosalón New York 2016
Články podľa značiek