Citroën Jumpy, Peugeot Expert: Praktické dodávky už aj so 4x4!

Po ženevskej premiére osobných dodávok Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller predstavuje koncern PSA ich úžitkové verzie. Tie si ponechávajú pôvodné názvy Jumpy a Expert. Napriek pracovnému zameraniu prinášajú bezpečnostné technológie osobných áut. pohon 4x4 a tiež mimoriadne nízku spotrebu paliva. Umožnila to modulárna platforma EMP2.

06.04.2016 06:00
Peugeot Expert - 2016 Foto:
Obe novinky disponujú civilnejším dizajnom ako v minulosti. Kým Citroën Jumpy používa typickú lamelovú masku, Peugeot stavia na tigrích svetlách.
debata (1)

Citroën Jumpy a Pugeot Expert sú na trhu úžitkových vozidiel už dlhé roky silnými hráčmi. Premiéru absolvovali v roku 1995 a odvtedy sa pre ne rozhodlo viac ako 1,2 milióna zákazníkov. Teraz prichádza koncern PSA s ich nástupcami. A ide o skutočnú generačnú zmenu. Obe novinky sú totiž postavené na upravenej podvozkovej platforme EMP2, ktorú poznáme napríklad z Citroënu C4 Picasso alebo Peugeotu 308. Pochopiteľne, úžitkové zameranie si vyžiadalo zásadné zmeny. Nová je celá zadná časť podlahy a to isté platí o nápravách schopných odolať podstatne väčšiemu zaťaženiu.

Tak ako ich civilné verzie Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller sa budú Jumpy a Expert dodávať vo dvoch dĺžkach rázvorov a v troch dĺžkach karosérie. Krátky rázvor má 2 900 a dlhý 3 200 mm. Kým pri krátkom rázvore je celková dĺžka karosérie 4,6 metra (Citroën : XS, Peugeot: Compact), s dlhším rázvorom majú zákazníci na výber až dve dĺžky karosérie 4,95 metra (Citroën: M, Peugeot: Stamdard) alebo s predĺženým zadným previsom (+ 50 mm) až 5,3 metra (Citroën: XL, Peugeot: Long). Tak ako dlhšie verzie ponúka aj kratšia rovnakú užitočnú nosnosť 1 400 kg.

Jumpy a Expert  budú dostupné s dvoma dĺžkami... Foto: Citroën
Citroën Jumpy - 2016 Jumpy a Expert budú dostupné s dvoma dĺžkami rázvoru náprav a troma dĺžkami karosérie. Všetky stoja na vystuženej platforme EMP2, známej napríklad aj z Citroënu C4 Picasso.

Výška karosérie pre krátku a strednú verziu 1,9 metra zas umožňuje bezproblémový prístup do garáží a na parkoviská. Variabilite využitia pomáha systém Moduwork, čo sú vlastne posuvné dvierka umiestnené v priečke oddeľujúcej kabínu od nákladného priestoru v oblasti sedadla spolujazdca, a zdvíhateľný sedák. Takže Jumpy či Expert môžu odviezť vpredu troch ľudí alebo predĺžiť ložnú plochu v pravej časti interiéru až o 1,6 metra. Treťou možnosťou je odviezť dvoch pasažierov v prospech zväčšenia užitočného objemu v kabíne. Súčasťou Moduworku je aj otočný držiak na dokumenty integrovaný v lakťovej opierke sklopného stredného sedadla.

Variabilitu zvyšuje systém otvárateľnej priečky... Foto: Citroën
Citroën Jumpy - 2016 Variabilitu zvyšuje systém otvárateľnej priečky Moduwork medzi kabínou a nákladným priestorom a výklopné sedadlá.

Okrem dvoch rázvorov a troch dĺžok sa môžete rozhodnúť pre rôzny počet sedadiel. Furgony majú len predný rad a za nimi nákladný priestor s objemom od 4,6 do 6,6 metra. Verzie Combi, ktoré sú doplnené o druhý, alebo aj tretí rad potom zvládnu šesť alebo až deväť pasažierov. Pri krátkej verzii s deviatimi sedadlami však ostáva v kufri stále fantastických 3 600 litrov a pri strednej až 4 900 litrov. A potom sú tu tri úrovne vybavenia Comfort, Club a Bussines. Ľahký prístup do kabíny zabezpečujú elektricky ovládané posuvné bočné dvere, ktoré je možné otvoriť pomocou nožného senzoru v zadnom nárazníku. Tým istým spôsobom je ich možné aj zavrieť. Ak sa od vozidla vzdialite, samočinne sa zamknú.

Dizajn palubnej dosky je blízky osobným autám.... Foto: Citroën
Citroën Jumpy - 2016 Dizajn palubnej dosky je blízky osobným autám. To platí aj o rozhraní so 7-palcovou dotykovou obrazovkou či dokonca head-up displeji.

Pri zadných krídlových dverách si zas možno priplatiť za systém vyklopenia v uhle až 250 stupňov (pre XL a Long), čo je veľkou výhodou pri parkovaní pozdĺž chodníkov, keďže dvere nezasahujú do dráhy chodcom a tiež uľahčujú pohyb okolo auta samotnej posádke. Pri úžitkových verziách majú zákazníci k dispozícii dokonca dva druhý drevených podláh. K tomu ponúka výrobca niekoľko súprav na ochranu nakladacej hrany, bočníc, podlahy či vnútorných strán blatníkov. A nechýba ani ťažné zariadenie na 2,5-tonový príves. Okrem toho nájdeme v samotnom interiéri množstvo odkladacích schránok s objemom až 47 litrov. Sú v palubnej doske, výplniach dverí ale aj pod sedadlom.

Úžitkové novinky však najviac prekvapujú komfortom a bezpečnostnými prvkami zo sveta osobných áut. Zodpovedá tomu civilný dizajn palubnej dosky vybavenej 7-palcovou dotykovou obrazovkou a 3D navigáciou. Rozhranie s funkciou MirrorScreen umožňuje zobrazovať obsah smartfónov priamo na displeji. Premiéru má tiež head-up displej (!) a množstvo bezpečnostných systémov. Napríklad autonómne brzdy, adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných prúdov, únavy vodiča a slepého uhla zrkadiel, výstraha pred kolíziou alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel. Aj vďaka tomu sa môžu tieto dvojičky pochváliť ziskom plného počet hviezdičiek od EuroNCAP.

Zadné krídlové dvere je možné otvárať v uhle až... Foto: Peugeot
Peugeot Expert - 2016 Zadné krídlové dvere je možné otvárať v uhle až 250 stupňov, čo je výhoda pri parkovaní pozdĺž chodníkov.

Posádka má profitovať z nižšej hladiny hluku a vibrácií a tiež z komfortnejšieho pruženia. Jumpy a Expert používajú predné závesy Pseudo McPherson a zadnú nápravu s výkyvným ramenom. O tlmenie hluku sa stará množstvo izolačných materiálov v interiéri, ale aj na podvozku. Špeciálnou penou môže byť pri nákladných verziách obložená aj deliaca priečka medzi kabínou a úžitkovým priestorom. O pohon sa postará päť naftových motorov BlueHDi s objemom 1,6 alebo 2,0 litra. Základom je 1,6 BlueHDi 95 (70 kW, 240 Nm) s manuálnou prevodovkou a so spotrebou len 5,5 litra nafty na 100 km.

Na výber bude z piatich dieselových motorov... Foto: Citroën
Citroën Jumpy - 2016 Na výber bude z piatich dieselových motorov BlueHDi objemu 1,6 alebo 2,0 lira.

Ešte o tri deci menej si vypýta táto verzia v kombinácii robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou a štart-stop systémom S&S. Nasleduje variant 1,6 BlueHDi 115 S&S (85 kW, 300 Nm) so spotrebou len 5,1 litra nafty. Na vrchol sa postavia dvojlitre 2,0 BlueHDi 150 (110 kW, 370 Nm) a 2,0 BlueHDi 180 (130 kW, 400 Nm), oba so štart-stop systémom, pričom výkonnejší je štandardne spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Aj tu dosahuje spotreba veľmi priaznivé hodnoty na úrovni 5,3, respektíve 5,8 litra paliva. Je to tiež výsledkom lepšej aerodynamiky a zníženia celkovej hmotnosti, ktorá klesla podľa verzie od 100 až do 150 kg!

Zabudnúť nemôžeme ani na verzie s pohonom oboch náprav, o ktoré sa postarala externá spoločnosť Dangel, s ktorou spolupracuje skupina PSA už 35 rokov. Systém s pripájateľným pohonom zadných kolies bude dostupný pre všetky verzie s dvojlitrovými motormi BlueHDi a manuálnymi prevodovkami. Okrem toho ponúka Dangel dve rôzne svetlé výšky podvozka a uzáver zadného diferenciálu zlepšujúci trakciu v náročných podmienkach. Využitie štvorkolky nie je pritom obmedzené rýchlosťou. Možnosť jej vypnutia zas šetrí palivo. Pri úžitkových autách sú rovnako dôležité náklady na údržbu. Jumpy a SpaceTourer budú mať preto servisný interval až 40 000 km alebo dva roky.

Verzie karosérie

Rozmery XS/Compact M/Standard XL/Long
Celková dĺžka (m) 4,60 4,95 5,30
Celková výška (m) 1,90 1,90 1,93
Maximálna užitočná dĺžka (m) 3,32 3,67 4,02
Užitočná šírka medzi podblatníkmi (m) 1,26 1,26 1,26
Maximálny užitočný objem (m 3) 5,1 5,8 6,6
Maximálne zaťaženie (kg) 1 400 1 400 1 400

Jumpy a Expert sa chystajú na slovenský trh pred letom. Ich luxusnejšie verzie SpaceTourer a Traveller dorazia k prvým zákazníkom v septembri. Objednávky sa však prijímajú už dnes. Pre úplnosť spomeňme, že spolu s nimi príde aj ich tretí, japonský, súrodenec Toyota Proace.

Peugeot Expert - 2016
Peugeot Expert - 2016
+24Peugeot Expert - 2016
Citroën Jumpy - 2016
Citroën Jumpy - 2016
+18Citroën Jumpy - 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Peugeot #Citroën Jumpy #Peugeot Expert
Články podľa značiek