Citroën Jumpy a Pugeot Expert sú na trhu úžitkových vozidiel už dlhé roky silnými hráčmi. Premiéru absolvovali v roku 1995 a odvtedy sa pre ne rozhodlo viac ako 1,2 milióna zákazníkov. Teraz prichádza koncern PSA s ich nástupcami. A ide o skutočnú generačnú zmenu. Obe novinky sú totiž postavené na upravenej podvozkovej platforme EMP2, ktorú poznáme napríklad z Citroënu C4 Picasso alebo Peugeotu 308. Pochopiteľne, úžitkové zameranie si vyžiadalo zásadné zmeny. Nová je celá zadná časť podlahy a to isté platí o nápravách schopných odolať podstatne väčšiemu zaťaženiu.
Tak ako ich civilné verzie Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller sa budú Jumpy a Expert dodávať vo dvoch dĺžkach rázvorov a v troch dĺžkach karosérie. Krátky rázvor má 2 900 a dlhý 3 200 mm. Kým pri krátkom rázvore je celková dĺžka karosérie 4,6 metra (Citroën : XS, Peugeot: Compact), s dlhším rázvorom majú zákazníci na výber až dve dĺžky karosérie 4,95 metra (Citroën: M, Peugeot: Stamdard) alebo s predĺženým zadným previsom (+ 50 mm) až 5,3 metra (Citroën: XL, Peugeot: Long). Tak ako dlhšie verzie ponúka aj kratšia rovnakú užitočnú nosnosť 1 400 kg.
Výška karosérie pre krátku a strednú verziu 1,9 metra zas umožňuje bezproblémový prístup do garáží a na parkoviská. Variabilite využitia pomáha systém Moduwork, čo sú vlastne posuvné dvierka umiestnené v priečke oddeľujúcej kabínu od nákladného priestoru v oblasti sedadla spolujazdca, a zdvíhateľný sedák. Takže Jumpy či Expert môžu odviezť vpredu troch ľudí alebo predĺžiť ložnú plochu v pravej časti interiéru až o 1,6 metra. Treťou možnosťou je odviezť dvoch pasažierov v prospech zväčšenia užitočného objemu v kabíne. Súčasťou Moduworku je aj otočný držiak na dokumenty integrovaný v lakťovej opierke sklopného stredného sedadla.
Okrem dvoch rázvorov a troch dĺžok sa môžete rozhodnúť pre rôzny počet sedadiel. Furgony majú len predný rad a za nimi nákladný priestor s objemom od 4,6 do 6,6 metra. Verzie Combi, ktoré sú doplnené o druhý, alebo aj tretí rad potom zvládnu šesť alebo až deväť pasažierov. Pri krátkej verzii s deviatimi sedadlami však ostáva v kufri stále fantastických 3 600 litrov a pri strednej až 4 900 litrov. A potom sú tu tri úrovne vybavenia Comfort, Club a Bussines. Ľahký prístup do kabíny zabezpečujú elektricky ovládané posuvné bočné dvere, ktoré je možné otvoriť pomocou nožného senzoru v zadnom nárazníku. Tým istým spôsobom je ich možné aj zavrieť. Ak sa od vozidla vzdialite, samočinne sa zamknú.
Pri zadných krídlových dverách si zas možno priplatiť za systém vyklopenia v uhle až 250 stupňov (pre XL a Long), čo je veľkou výhodou pri parkovaní pozdĺž chodníkov, keďže dvere nezasahujú do dráhy chodcom a tiež uľahčujú pohyb okolo auta samotnej posádke. Pri úžitkových verziách majú zákazníci k dispozícii dokonca dva druhý drevených podláh. K tomu ponúka výrobca niekoľko súprav na ochranu nakladacej hrany, bočníc, podlahy či vnútorných strán blatníkov. A nechýba ani ťažné zariadenie na 2,5-tonový príves. Okrem toho nájdeme v samotnom interiéri množstvo odkladacích schránok s objemom až 47 litrov. Sú v palubnej doske, výplniach dverí ale aj pod sedadlom.
Úžitkové novinky však najviac prekvapujú komfortom a bezpečnostnými prvkami zo sveta osobných áut. Zodpovedá tomu civilný dizajn palubnej dosky vybavenej 7-palcovou dotykovou obrazovkou a 3D navigáciou. Rozhranie s funkciou MirrorScreen umožňuje zobrazovať obsah smartfónov priamo na displeji. Premiéru má tiež head-up displej (!) a množstvo bezpečnostných systémov. Napríklad autonómne brzdy, adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných prúdov, únavy vodiča a slepého uhla zrkadiel, výstraha pred kolíziou alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel. Aj vďaka tomu sa môžu tieto dvojičky pochváliť ziskom plného počet hviezdičiek od EuroNCAP.
Posádka má profitovať z nižšej hladiny hluku a vibrácií a tiež z komfortnejšieho pruženia. Jumpy a Expert používajú predné závesy Pseudo McPherson a zadnú nápravu s výkyvným ramenom. O tlmenie hluku sa stará množstvo izolačných materiálov v interiéri, ale aj na podvozku. Špeciálnou penou môže byť pri nákladných verziách obložená aj deliaca priečka medzi kabínou a úžitkovým priestorom. O pohon sa postará päť naftových motorov BlueHDi s objemom 1,6 alebo 2,0 litra. Základom je 1,6 BlueHDi 95 (70 kW, 240 Nm) s manuálnou prevodovkou a so spotrebou len 5,5 litra nafty na 100 km.
Ešte o tri deci menej si vypýta táto verzia v kombinácii robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou a štart-stop systémom S&S. Nasleduje variant 1,6 BlueHDi 115 S&S (85 kW, 300 Nm) so spotrebou len 5,1 litra nafty. Na vrchol sa postavia dvojlitre 2,0 BlueHDi 150 (110 kW, 370 Nm) a 2,0 BlueHDi 180 (130 kW, 400 Nm), oba so štart-stop systémom, pričom výkonnejší je štandardne spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Aj tu dosahuje spotreba veľmi priaznivé hodnoty na úrovni 5,3, respektíve 5,8 litra paliva. Je to tiež výsledkom lepšej aerodynamiky a zníženia celkovej hmotnosti, ktorá klesla podľa verzie od 100 až do 150 kg!
Zabudnúť nemôžeme ani na verzie s pohonom oboch náprav, o ktoré sa postarala externá spoločnosť Dangel, s ktorou spolupracuje skupina PSA už 35 rokov. Systém s pripájateľným pohonom zadných kolies bude dostupný pre všetky verzie s dvojlitrovými motormi BlueHDi a manuálnymi prevodovkami. Okrem toho ponúka Dangel dve rôzne svetlé výšky podvozka a uzáver zadného diferenciálu zlepšujúci trakciu v náročných podmienkach. Využitie štvorkolky nie je pritom obmedzené rýchlosťou. Možnosť jej vypnutia zas šetrí palivo. Pri úžitkových autách sú rovnako dôležité náklady na údržbu. Jumpy a SpaceTourer budú mať preto servisný interval až 40 000 km alebo dva roky.
Verzie karosérie
Rozmery | XS/Compact | M/Standard | XL/Long |
---|---|---|---|
Celková dĺžka (m) | 4,60 | 4,95 | 5,30 |
Celková výška (m) | 1,90 | 1,90 | 1,93 |
Maximálna užitočná dĺžka (m) | 3,32 | 3,67 | 4,02 |
Užitočná šírka medzi podblatníkmi (m) | 1,26 | 1,26 | 1,26 |
Maximálny užitočný objem (m 3) | 5,1 | 5,8 | 6,6 |
Maximálne zaťaženie (kg) | 1 400 | 1 400 | 1 400 |
Jumpy a Expert sa chystajú na slovenský trh pred letom. Ich luxusnejšie verzie SpaceTourer a Traveller dorazia k prvým zákazníkom v septembri. Objednávky sa však prijímajú už dnes. Pre úplnosť spomeňme, že spolu s nimi príde aj ich tretí, japonský, súrodenec Toyota Proace.