Delphi: 48-voltový mikrohybrid by mohol ušetriť 10 % paliva

Hybridný pohon je príliš drahý a štart-stop systém pri úspore paliva takmer neúčinný. Delphi prichádza so strednou cestou – mikrohybridom založeným na 48-voltovej elektrickej sústave. Do roku 2025 by túto technológiu mohlo mať každé desiate auto.

20.04.2016 16:00
debata (2)
Systém nahrádza alternátor a štartér jediným... Foto: Delphi
Delphi - microhybrid 48 V Systém nahrádza alternátor a štartér jediným elektromotor generátorom, ktorý bude nielen rekuperovať brzdnú energiu, ale sa aj podieľať na akcelerácii.

Mikrohybrid nie je úplnou novinkou. Používa ho napríklad koncern PSA alebo najnovšie Suzuki. Spomeňme aspoň Peugeot 308. Klasický štartér a alternátor nahrádza reverzibilný alternátor. Ten štartuje, rekuperuje elektrickú energiu pri brzdení a navyše sa vie výkonom dvoch kilowattov podieľať na akcelerácii vozidla. Energiu pritom ukladá nielen do batérie, ale aj kondenzátora, ktorý ju vie rýchlo prijať a následne aj rýchlo uvoľniť. Výsledkom je úspora paliva jednak z rekuperácie a jednak tým, že vypínanie spaľovacieho motora môže prebehnúť ešte skôr, než vozidlo zastaví.

Nový 48-voltový mikrohybridný systém testuje... Foto: Delphi
Delphi - microhybrid 48 V Nový 48-voltový mikrohybridný systém testuje Delphi na naftovej Honde Civic 1,6 i-DTEC.

Delphi chce však túto technológiu oprieť o vykonnejšiu 48-voltovú elektrickú sústavu, ktorá sa stane čoskoro realitou. Už dnes ju napríklad používa Audi SQ7. Takáto sústava by mohla efekt mikrohybridu, ktorý Delphi nazýva „inteligent electrification, teda inteligentnou elektrifikáciou, podstatne zvýšiť. V praxi by to znamenalo ešte viac rekuperácie, častejšie vypínanie spaľovacieho motora, napríklad pri jazde zotrvačnosťou a brzdení, a väčší podiel elektromotor generátora na akcelerácii. Štart by tak mohol nastať až po rozbehu.

Elektrická sústava so 48V podstatne zvýši... Foto: Delphi
Delphi - microhybrid 48 V Elektrická sústava so 48V podstatne zvýši potenciál mikrohybridnej sústavy.

Delphi hovorí o znížení spotreby paliva o 10 % a zvýšení krútiaceho momentu až o 25 %. V porovnaní s full-hybridom, akým je napríklad Toyota Prius, by síce systém vedel generovať len jednu pätinu elektrickej energie, ale na druhej strane by bol neporovnateľne lacnejší. Že to funguje, dokladuje experimentálna Honda Civic s dieselovým motorom 1,6 i-DTEC, na ktorej prebiehajú intenzívne testy. Delphi pritom spolupracuje na systéme s dvoma automobilovými koncernami. Zatiaľ anonymnými, ale o Honde nie je pochýb.

Autá s touto technológiou by mali predstaviť do 18 mesiacov. Delphi hovorí, že by v roku 2025 mohlo byť 48-voltovou mikrohybridnou sústavou vybavené každé desiate nové predané auto, čo znamená až 11 miliónov áut ročne. Ich nižšia spotreba by za celú životnosť vozidiel ušetrila 15 miliárd litrov paliva. Jeff Owens, technický šéf Delphi, to tiež prirovnáva k záchrane lesa s plochou celého štátu New York alebo 26 miliardám ton nespáleného uhlia.

Delphi - microhybrid 48 V
Delphi - microhybrid 48 V
+4Delphi - microhybrid 48 V

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Delphi #microhybrid
Články podľa značiek