Suzuki avizovalo príchod nového Balena už vlani na jar v Ženeve konceptom iK-2. Hovorilo o ňom ako o ideálnom aute kompaktnej veľkosti. Nakoniec sa z neho vykľul 5-dverový hatchback s dĺžkou 3 995 mm, šírkou 1 745 a výškou 1 470 mm, ktorý to má namierené priamo proti európskym lídrom – Volkswagenu Polo, Škode Fabii, Fordu Fiesta či Oplu Corsa. A to je dobré, pretože úspešný Swift vždy trpel malým kufrom a dobrovoľne prenechával priestor o pol čísla väčšej konkurencii. Tej Suzuki pomohlo aj ukončením výroby bestselleru SX4, ktorý nedokázala zastúpiť väčšia a drahšia Vitara. Od mája však už bude všetko inak.
Baleno je postavené na úplne novej platforme, ktorá mu prináša mimoriadne nízku hmotnosť. Ani jedna z verzií nepresiahne tonu, pričom základ váži len neuveriteľných 865 kg. Zároveň dodáva podlaha vysokú tuhosť. Suzuki tvrdí, že pevnosťou karosérie je Baleno o 10 % nad konkurenciou, ale zároveň je aj o 15 % ľahšie. Dizajn s využitím plavných línií, ktorý nazývajú japonskí dizajnéri ako „Liquid Flow“, nie je ďaleko od ženevského konceptu. Balenu ostali zatmavené predné stĺpiky evokujúce plávajúcu strechu, nové stvárnenie prednej masky, spätné zrkadlá na nožičkách aj denné LED svetlá. Mimochodom, ledky našli miesto aj v zadných reflektoroch. Výhľad zlepšuje použitie troch bočných okien.
Čím však Baleno najviac vytŕča z radu, je jednoznačne jeho priestor. Česká Škoda bude mať asi hlavu v smútku, ale to nezmení nič na fakte, že do kufra japonskej novinky sa zmestí 355 litrov batožín, čo je o 25 viac ako vo Fabii. S dvojitou podlahou a plató sa síce zmenší na 320 litrov, ale aj tak ide o excelentnú hodnotu. K dispozícii je sklápanie zadných delených operadiel. Rovnako solídny je údaj vzdialenosti predných a zadných sedadiel s hodnotou 805 mm. Suzuki teda s priestorom doslova čarovalo. A hanbiť sa nemusí ani za vybavenie. Stredová konzola môže byť osadená 7-palcovým dotykovým rozhraním SLDA (Smartphone Linkage Display Audio) z Vitary, komunikujúcim cez MirrorLink alebo CarPlay so smartfónmi.
To znamená využívane rôznych aplikácií, navigácie či hudobných súborov. Obrazovka môže tiež prenášať obraz cúvacej kamery. Zaujímavosťou je aj farebný 4,2-palcový LCD displej v prístrojovom paneli, ktorý zobrazuje veľmi nezvyklé hodnoty, napríklad preťaženie v zákrutách, okamžitý výkon motora, úroveň prepĺňacieho tlaku alebo toky energií v prípade mikrohybridnej verzie SHVS. Vysoko nad štandard ide Baleno v bezpečnosti. Má totiž radar na báze milimetrových vĺn, ktorý slúži potrebám autonómnych bŕzd RBS (Radar Brake Support) a dokonca adaptívnemu tempomatu! A to sa veru v tejto kategórii len tak ľahko nevidí.
Ďalšie významné novinky nájdeme pod kapotou. V Balene debutujú hneď tri nové motory. Základom bude atmosférický 4-valec 1,2 DualJet (66 kW) s dvojicou vstrekovačov pre každý valec (!) a nezvyklo vysokým kompresným pomerom 12,0 : 1. O prenos výkonu a krútiaceho momentu 120 Nm sa stará štandardne 5-stupňová manuálna prevodovka. Za príplatok bude k dispozícii kontinuálna prevodovka CVT. Druhou alternatívou je preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet s výkonom 82 kW a priamym vstrekovaním paliva. Krútiaci moment je v tomto prípade až 170 Nm. Okrem 5-stupňového manuálu ho Suzuki kombinuje s novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou.
Automobilka sľubuje nepostrehnuteľnú "turbodieru“ vďaka pripojeniu turbodúchadla priamo k hlave valcov. Najväčšou technologickou vychytávkou je ale Baleno SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) vybavené mikrohybridnou sústavou, podobnou ako používa koncern PSA. Klasický štartér nahrádza reverzibilný alternátor. Pri brzdení odovzdáva rekuperovanú energiu malej prídavnej li-ion batérii (PSA má kondenzátor) a následne ju využíva na štart-stop systém motora, alebo sa čiastočne podieľa aj na samotnom pohone vozidla. Táto verzia využije atmosférický agregát 1,2 DualJet (66 kW). Produkcia emisií CO2 by mala potom padnúť na 93 g na kilometer, čo zodpovedá spotrebe štyroch litrov benzínu na 100 km.
Baleno použije tlmičové vzpery McPherson na prednej náprave a zadnú nápravu s torznou priečkou, čo je štandard v triede. Jazdiť bude buď na 15-palcových plechových, alebo 16-palcových. Samozrejmosťou je elektrický posilňovač riadenia. Do predaja sa má nové Baleno dostať už v máji. Záujemcovia ho však môžu vidieť už teraz na práve prebiehajúcom autosalóne v Bratislave. Cena ešte známa ale nie je. Vyrábať sa bude na rozdiel od Vitary, SX4 S-Cross a Swiftu v Indii. Tam uviedlo Suzuki nové Baleno už začiatkom roka a na konte má viac ako 31 000 predaných kusov. Ak sa vám zdá jeho názov známy, nemýlite sa. Japonská novinka ho používala v rokoch 1995 až 2002. Veľkú dieru sveta s pôvodným Balenom ale neurobila. To nové bude hrať ale celkom inú ligu.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 3 995 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 745 |
Výška (mm) | 1 470 |
Objem kufra (l) | 320 – 355 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) 865 – 980 |
Technické údaje
Motor | 1,2 DualJet | 1,2 DualJet SHVS | 1,0 BoosterJet |
---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 3/12 |
Max. výkon (kW) | 66/6 000 | 66/6 000 | 82/5 500 |
Krút. moment (Nm) | 120/4 400 | 120/4 400 | 170/2 000 – 3 000 |
Prevodovka | 5M/CVT | 5MT | 5M/6A |
0 – 100 km/h (s) | 12,3/12,3 | 12,3 | 11,4/11,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180/175 | 180 | 200/190 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,2/4,4 | 4,0 | 4,5/4,9 |