Ford má nový diesel EcoBlue. Vraj zmení pravidlá

Po benzínových motoroch EcoBoost tu máme prvého reprezentanta novej generácie naftových agregátov EcoBlue. Má dva litre a kariéru odštartuje v Transite. Neskôr príde na rad aj Mondeo s výkonom 176 kilowattov! Ušetrí 13 % paliva.

28.04.2016 12:00
Ford EcoBlue - motor Foto:
Nový diesel EcoBlue bude mať minimálne vibrácie, nízku hlučnosť a tiež nízke trenie.
debata

Ford sa chváli, že jeho benzínové motory EcoBoost zmenili pravidlá konštrukcie moderných zážihových agregátov. Majú prekvapujúci výkon a nízku spotrebu paliva. A teraz sa o čosi podobné pokúsi aj vo svete nafty, kde už nejaký ten rôčik mierne zaostáva. Nová generácia dieselov dostane označenie EcoBlue a bude mať objem 2,0 a 1,5 litra. Najprv príde väčší z nich a v ponuke vystrieda motor 2,2 TDCi. Ford ho síce nasadí najprv v úžitkovom Transite Custom, ale neskôr dorazí aj do osobných modelov, napríklad Mondea.

Automobilka označuje novinku ako „game changer, teda motor, ktorý má zmeniť pravidlá hry alebo aspoň nastaviť nové štandardy. Vyvíjal ho vo svojich výskumných centrách v Nemecku a vo Veľkej Británii. V porovnaní so predchodcom má mať o 20 % vyšší krútiaci moment a o 13 % nižšiu spotrebu paliva. V modeloch Transit a Transit Custom bude mať výkon 74 až 125 kW. Neskôr by sa mal však jeho potenciál vyšplhať až na hranicu 176 kilowattov, to už pravdepodobne s dvojicou turbodúchadiel.

Novinkou je zrkadlové sanie, pri ktorom rotuje... Foto: Ford
Ford EcoBlue - motor Novinkou je zrkadlové sanie, pri ktorom rotuje zvírený vzduch v každom páre valcov opačným smerom a tiež menšie turbodúchadlo.

Krútiaci moment prvej verzie má mať 340 Nm pri 1 250 otáčkach. Za týmto nárastom stojí po prvýkrát použité zrkadlové sanie, keď vzduch v sacích kanáloch valcov 1 a 2 víri v opačnom smere ako v saní valcov 3 a 4, ale aj špecifický tvar piestov, zvyšujúcich účinnosť spaľovania. Ďalej tu máme vstrekovanie common rail, kde každý zo vstrekovačov zvládne šesť samostatných vstrekov v jednom cykle. Každá dávka trvá len 250 mikrosekúnd. Vrátane vstrekovania prísady AdBlue, keďže o nízke emisie NOx sa postará katalytická redukcia plynov.

Turbodúchadlo je na strane turbíny menšie o 10 a na strane kompresora o 15 percent. Zvládne však až 240 000 otáčok za minútu, čo by malo znamenať lepšiu odozvu pri nízkych pracovných otáčkach motora. Samozrejmosťou je znížené trenie. Veľkou prednosťou majú byť aj nízke vibrácie a nižšia hlučnosť. Každá súčiastka tohto od základu nového agregátu bola vyvíjaná práve so zreteľom na tieto vlastnosti. Viac však Ford o novinke neprezradil. Realitou by sa však mala stať ešte tento rok. Neskôr príde aj slabšia verzia s objemom 1,5 litra, napríklad vo Fieste.

Ford EcoBlue - motor
Ford EcoBlue - motor
+2Ford EcoBlue - motor

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ford
Články podľa značiek