VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí 1,4 TSI. Ušetrí 10 % paliva

Možno už v modernizovanom Golfe sa na jeseň ukáže nový zážihový motor 1,5 TSI Evo, ktorý čerpá technológie z dvojlitra 2,0 TSI v aktuálnom Audi A4. Po prvýkrát však použije variabilnú geometriu turbodúchadla, známu zatiaľ len z Porsche. V prvej verzii má mať o 4 % vyšší výkon, ale o 10 % nižšiu spotrebu.

04.05.2016 16:00
debata
Novinka bude pri nízkom zaťažení využívať... Foto: Volkswagen
VW - motor 1,5 TSI Novinka bude pri nízkom zaťažení využívať Millerov cyklus a vypínanie valcov. Najväčšou novinkou je variabilná geometria lopatiek turbodúchadla nastavovaná elektricky.

Vlani na sympóziu motorov vo Viedni predstavil koncern Volkswagen nový 4-valec 2,0 TFSI s Millerovým cyklom, ktorý mal neskôr premiéru v novej generácii Audi A4. Teraz dostal ďalšieho súrodenca. Rodina agregátov označených kódom EA 211 sa totiž na tom istom mieste rozrástla o menší 4-valec 1,5 TSI s prívlastkom Evo. Ten nahradí nielen súčasný motor 1,4 TSI, ale neskôr pravdepodobne aj väčší agregát 1,8 TSI, ktorý je používaný v pomerne malom modelovom spektre koncernu.

Tak ako dvojliter, využíva aj 1,5 TSI Evo Millerov cyklus, čo znamená „umelé“ skrátenie sania v prospech lepšieho využitia energie počas expanzie. Namiesto obvyklých 190 či 200 stupňov otáčky kľukového hriadeľa bude sanie prebiehať pri bežnom zaťažení motora len počas 140 stupňov. Aby sa však do spaľovacieho priestoru dostalo dostatok vzduchu a paliva, bude motor vybavený kombináciou priameho vstrekovania paliva pod tlakom až 350 barov a obzvlášť účinným preplňovaním. Práve to je najväčšou technickou finesou.

Toto sú hlavné technologické inovácie nového... Foto: Volkswagen
VW - motor 1,5 TSI Toto sú hlavné technologické inovácie nového agregátu.

Volkswagen totiž použil variabilnú geometriu lopatiek turbodúchadla. Tá je síce bežná pri naftových motoroch, rozhodne však nie pri tých zážihových. Zatiaľ ju používa jedine Porsche 911 turbo a silnejšie verzie vynovenej generácie Porsche 718 Cayman a 718 Boxster. Výsledkom je vysoký krútiaci moment už od 1 300 otáčok za minútu. Pri vyššom zaťažení sa vďaka variabilnému časovaniu a zdvihu ventilov Audi Valvelift System predĺži doba satia na 170 stupňov otáčky kľukového hriadeľa a motor začne pracovať v klasickom Ottovom cykle.

Všetky nové technológie umožnia zvýšiť výkon až... Foto: Volkswagen
VW - motor 1,5 TSI Všetky nové technológie umožnia zvýšiť výkon až na 130 kW pri súčasnom znížení spotreby o 10 %. V prvej fáze bude mať ale motor výkon 96 kW a krútiaci moment 200 Nm.

A potom je tu odpájanie dvoch valcov ACT, ktoré sa podpisuje pri nízkom zaťažení pod ďalšiu redukciu spotreby. Účinnosť zvyšuje a vysoký kompresný pomer 12,5 : 1. Motor tak bude disponovať výkonom 96 alebo 110 kW, pričom ušetrí až 10 % paliva. Volkswagen tvrdí, že nielen v laboratóriu. Neskôr sa ráta aj s výkonnejšou verziou, ktorá ponúkne 130 kW. Práve tá by mohla nahradiť spomínaný motor 1,8 TSI. V prvej fáze bude mať ale motor výkon 96 kW a krútiaci moment 200 Nm.

Motor je tiež vybavený špeciálnou úpravou stien valcov pomocou plazmového spreja, ktorý znižuje trenie, variabilnou olejovou pumpou či samostatným chladením hlavy a bloku valcov. Termín jeho nasadenia nie je zatiaľ istý. Šušká sa o modernizovanom Golfe, ktorý by mal prísť už na jeseň. Neskôr poputuje aj do ďalších modelov vrátane Audi, Škody či Seatu. Volkswagen sa však s rozširovaním spektra nebude ponáhľať. Počká si až na rok 2017, keď vstúpia do platnosti prísnejšie emisné pravidlá.

Modularita stavby umožní neskôr postaviť aj litrový 3-valec, atmosférické verzie aj verzie spaľujúce zemný plyn či etanol. Na objem 1,5 litra prejde aj nový diesel 1,5 TDI, ktorý nahradí známy motor 1,6 TDI.

VW - motor 1,5 TSI
VW - motor 1,5 TSI
+3VW - motor 1,5 TSI

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #1.5 TSI
Články podľa značiek