Najväčšiu nevýhodou elektromobilov ostáva naďalej obmedzený dojazd. Výnimkou je len americká Tesla, no jej produkty s obrovským objemom batérií majú tomu aj zodpovedajúcu cenu. Väčšina bežných elektromobilov si však netrúfa na viac ako 200 km. Nedávno však Nissan zvýšil kapacitu akumulátorov vo svojom Leafe, najpredávanejšom elektromobile planéty, na 30 kWh. To zvýšilo jeho normovaný dojazd na 250 km. A to nemohlo ostať bez odpovede v Mníchove, ktorý sa hrdí výrobou elektromobilu i3 s celokarbónovou konštrukciou karosérie.
BMW tak prichádza s novou verziou i3 s prívlastkom 94 Ah. Kapacita jej akumulátorov vzrástla až o 11 kWh na konečných 33. Batérie vyvinulo BMW spolu so Samsungom, ktorý je dodávateľom akumulátorov pre tieto nemecké elektromobily. Sympatické je, že nedošlo k zväčšeniu batériového bloku. Ten má pôvodné rozmery, no väčšiu energetickú hustotu. To vďaka optimalizácii jednotlivých článkov, ktoré majú prispôsobené materiály a viac elektrolytu. Celkovo ide o osem modulov po dvanástich článkoch. Daňou je hmotnosť vyššia o 50 kg.
To je však zanedbateľný hendikep v porovnaní s najväčšou výhodou novej verzie – dlhším dojazdom. Podľa európskeho cyklu by malo teraz BMW i3 94Ah prejsť na jedno nabitie až 300 km, kým doteraz to bolo 190. Pochopiteľne, realita bude trochu menej optimistická, ale BMW sľubuje dojazd 200 km aj v prípade zlého počasia, zapnutej klimatizácie či kúrenia. Bonus je teda zrejmý. A zaujímavé je aj to, že napriek vyššej hmotnosti došlo dokonca k zníženiu spotreby elektrickej energie. Z pôvodne 12,6 kWh/100 km na 12,3 kWh/100 km. Rovnaké ostali dokonca aj dynamické parametre.
BMW i3 94 Ah zrýchli na stovku za 7,3 sekundy, čo je len o desatinu dlhšie ako pôvodná verzia i3 60 Ah. Maximálna rýchlosť 170 km/h ostala na pôvodnej úrovni. Pripomeňme, že karbónový elektromobil vyrábaný v Lipsku, poháňa naďalej elektromotor s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Majitelia budú ale musieť počítať s o čosi dlhším nabíjaním. Ale to len v prípade, ak i3 dobíjajú z bežnej domácej siete alebo rýchlonabíjaním jednosmerným prúdom. V prvom prípade trvá nabitie na 80 % kapacity 10 hodín, v druhom 40 minút.
Naopak, nový systém trojfázového nabíjania striedavým prúdom (11 kW), dokáže akumulátory dobiť za menej než tri hodiny, čo je rovnaký čas ako potrebuje verzia s menšou kapacitou akumulátorov. Obe sa budú totiž vyrábať súčasne. A nielen to, v ponuke bude naďalej aj verzia REX s benzínovým 2-valcom vo funkcii pohonu generátora. S range extenderom sa potom dojazd predĺži o ďalších 150 km. Celkovo budú teda na výber štyri verzie – i3 (94 Ah), i3 (94 Ah) REX, i3 (60 Ah) a i3 (60 Ah) REX. Myslelo sa dokonca aj na zákazníkov, ktorí už svoje i3 parkujú v garáži.
Nové batérie s vyššou kapacitou im môže automobilka vymeniť za staré. Vďaka rovnakému objemu akumulátorov to nie je problém. O cene novej súpravy batérií však BMW zatiaľ diskrétne mlčí. Zato vieme, že staré akumulátory budú recyklované a využité na výrobu stacionárnych akumulátorových modulov. Novú verziu i3 94 Ah spoznáte vďaka novému modrému laku karosérie Protonic, ktorý doteraz využíval jedine plug-in hybridný superšport BMW i8.
Technické údaje
Verzia | i3 94 Ah | i3 60 Ah |
---|---|---|
Motor | elektromotor | elektromotor |
Max. výkon (kW) | 125 | 125 |
Max. krút. moment (Nm) | 250 | 250 |
Kapacita batérií (kWh) | 33 | 22 |
Využiteľná kapacita batérií (kWh) | 29 | 18,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 150 | 150 |
0 – 100 km/h (s) | 7,3 | 7,2 |
Priemerná spotreba na 100 km (kWh) | 12,6 | 12,9 |
Dojazd (km) | 300 | 190 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 245 | 1 195 |