Audi 4,0 TDI: Najsilnejší diesel sveta má elektrické turbo. Poráža aj BMW 50d

Rebríček najsilnejších sériových naftových motorov má nové poradie. Prepísalo ho Audi SQ7 s 8-valcom 4,0 TDI. Na jeho 320 kW a 900 Nm krútiaceho momentu nebude stačiť ani pripravované 6-valcové quad-turbo z Mníchova.

13.05.2016 16:00
Audi SQ7 TDI - 2016 Foto:
Nový 8-valec 4,0 TDI používa tri turbá, z toho jeden elektrický kompresor. Výsledkom je 320 kW a 900 Nm.
2

Nová ostrá verzia SUV Q7 s označením SQ7 tak trochu prepíše dejiny konštrukcie naftových motorov. Jej štvorlitrový 8-valec 4,0 TDI, ktorý nahrádza pôvodný motor 4,2 TDI, je totiž prvým sériovým agregátom na svete s elektricky poháňaným turbodúchadlom. A momentálne aj najsilnejším. Šeťvalcový konkurent z Mníchova s trojicou turbodúchadiel a označením 50d dáva totiž zatiaľ „len“ 280 kW a 740 Nm. A slabšia bude dokonca aj jeho nová generácia so štyrmi turbodúchadlami, ktorá počíta s výkonom 294 kW a krútiacim momentom 760 Nm. Paradoxom však je, že ani 320 kW a 900 Nm nebudú stačiť k absolútnemu titulu najsinejšieho sériového dieselu planéty.

Titul má totiž stále v hrsti megalomanský 12-valec 6,0 TDI v predchádzajúcej generácii Audi Q7, vyrábaný v rokoch 2008 až 2012. Tento motor dával neskutočných 368 kilowattov a rovných 1 000 Nm. Mal však o celú tretinu väčší zdvihový objem a o štyri valce viac. Ten nový musí vystačiť so štyrmi litrami, čo je dokonca o 0,2 litra menej ako mal k dispozícii predchádzajúci 8-valec 4,2 TDI (240 kW). O to fascinujúcejšie sú jeho parametre. Stojí za nimi roky skloňovaná, no zatiaľ nepoužitá technologická novinka – elektrické turbodúchadlo, presnejšie elektrický kompresor EPC (Electric Powered Compressor). Nie je však sám, spoločnosť mu robia dve veľké turbodúchadlá.

Elektrický kompresor má podpornú funkciu pri... Foto: Audi
Audi SQ7 TDI - 2016 Elektrický kompresor má podpornú funkciu pri nízkych otáčkach a požiadavke akcelerácie. Jeho elektromotor má výkon až sedem kilowattov. Roztočiť sa dokáže na 70 000 otáčok za minútu.

Architektúra preplňovania aj samotná funkcia elektrického turba sú však veľmi nezvyčajné. Audi totiž muselo vyriešiť najväčší rébus elektricky poháňaného kompresora, ktorým je veľká spotreba elektrickej energie. A tú nie je kde na palube vziať tak, aby to bolo v konečnom dôsledku efektívne. Takže skôr možno povedať, že dvom veľkým turbodúchadlám robí spoločnosť práve to malé elektrické. Má len akúsi podpornú funkciu, rozhodne však nie zanedbateľnú. Aj tak bolo kvôli nemu nutné vytvoriť 48-voltový elektrický okruh, ktorý dopĺňa klasickú 12-voltovú elektroinštaláciu, a navyše pridať li-ion akumulátor s kapacitou 740 Wh.

Charakteristiky motora 4,0 TDI. Foto: Audi
Audi SQ7 TDI - 2016 Charakteristiky motora 4,0 TDI.

Samotný elektromotor kompresora má výkon sedem kilowattov. Turbínku dokáže roztočiť prakticky okamžite na 70 000 otáčok za minútu. Ale len na jednu jedinú sekundu. Asi tušíte, že ide o čas, keď by motor vybavený iba konvenčnými turbodúchadlami poháňanými výfukovými plynmi trpel takzvanou turbodierou. A presne tu našiel elektrický kompresor svoje uplatnenie. Neskôr by totiž spotrebovával neúmerne veľa energie a dokonca brzdil veľké turbodúchadlá. Aj preto je umiestnený samostatne na ľavej vonkajšej strane motora, kým dve klasické turbá našli miesto medzi radmi valcov spolu s výfukovými zvodmi. Fungujú sekvenčne, čo znamená, že najprv pracuje jedno a až pri 2 700 otáčkach sa zapája druhé.

Audi SQ7 TDI zvláda stovku v spojení s... Foto: Audi
Audi SQ7 TDI - 2016 Audi SQ7 TDI zvláda stovku v spojení s 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic a pohonom Quattro za 4,8 sekundy.

Zaujímavé je, že každé turbodúchalo je napájané zvodmi z jedného výfukového ventilu každého valca. Pri nízkych otáčkach sa preto otvára vždy len jeden výfukový ventil. Až nad spomínanou hranicou rozvody otvoria druhý ventil a pustia energiu do sekundárneho turba. Keďže ide o veľké turbodúchadlá s relatívne veľkou zotrvačnosťou, bez pomoci elektrického kompresora by sa pri nich prejavovalo veľké oneskorenie na požiadavku akcelerácie. Teraz je však všetko inak. Vďaka kompresoru je motor schopný ponúknuť maximum gigantického krútiaceho momentu 900 Nm už pri neuveriteľne nízkych otáčkach 1 000 za minútu! A to už nie sme ďaleko od charakteristík elektromotorov.

O vstrekovanie sa stará najnovšia generácia systému common-rail, ktorý dopravuje naftu do valcov pod tlakom až 2 500 barov. Redukciu emisií NOx dostal na starosti systém SCR, teda vstrekovanie prísady Ad Blue. Zvuk motora zas zlepšuje Soundaktor, umiestnený v kabíne aj vo výfukovom potrubí. A čo to všetko znamená pre Audi SQ7? Stovku zvláda v spojení s 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic a pohonom Quattro za 4,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť limituje obmedzovač aktívny od 250 km/h. Normovaná spotreba má byť zázračných 7,4 litra nafty na 100 km. Realitu však hľadajte skôr niekde pri desiatich a vyššie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #Audi #0 TDI #Audi 4 #Audi SQ7
Články podľa značiek