Príchod novej nádeje talianskej Alfy, ktorá ju má vrátiť na mapu prémiových výrobcov, je plný nečakaných okolností. Celý projekt mešká. Hoci bol športový sedan Giulia odhalený už vlani v júli, v showroomoch by ste ho hľadali márne. Celé to začalo byť podozrivé už v septembri vo Frankfurte nad Mohanom, keď sa očakávalo, že po prezentácii vrcholovej verzie Quadrifoglio Verde dorazia na autosalón aj štandardné modifikácie. Stalo sa tak však až na jar v Ženeve. No stále bez technických údajov a jasného termínu spustenia predaja, ktorý sa neustále posúval. Pritom mala byť Giulia na trhu ž koncom roka 2015.
Zdá sa teda, že extrémne rýchly vývoj novinky, postavenej na platforme Giorgio s pozdĺžne uloženým motorom a zadným náhonom, na ktorú bol šéf koncernu FCA Sergiu Marchione taký pyšný, si vybral svoju daň. Doladenie sériovej verzie trvalo nakoniec podstatne dlhšie, ako sa predpokladalo. Podľa neoficiálnych informácií mala Giulia problém s podvozkom, pri ktorom sa nedarilo nájsť správny kompromis medzi komfortom a stabilitou. Spochybnený bol navyše aj rekord Giulie na referenčnom okruhu Nurburgring, kde zvládla verzia QV kolo za priam zázračných sedem minút a 39 sekúnd, teda rýchlejšie ako napríklad limitovaná edícia BMW M3 GTS.
Z kruhov Alfy totiž vysvitlo, že išlo o odľahčený model na špeciálnych pneumatikách, o ktorom mnohí pochybujú, že by mal šancu dostať sa k zákazníkom. Teraz by však malo byť už všetko na dobrej ceste. Vo vybraných európskych krajinách Alfa spustila systém objednávok. Nielen v Taliansku, ale napríklad aj v Nemecku či Španielsku. A teraz tu máme konečne definitívne technické špecifikácie väčšiny plánovaných verzií, teda nielen vrcholového vyhotovenia QV. Giulia sa dostane na trh v prvej vlne s troma motormi – dvoma naftovými a jedným benzínovým. Ten je však určený len pre Quadrifoglio Verde, takže gro záujmu sa bude orientovať na naftové verzie.
V čase Dieselgate to však možno nie je šťastné riešenie. Základom je teda agregát 2,2 D s výkonom 110 kW, nad ktorým stojí silnejšia verzia toho istého motora naladená na 132 kW. Zaujímavé je, že krútiaci moment limituje prevodovka. A to konkrétne manuálna 6-stupňová. S ňou sú totiž oba motory „priškrtené“ na 380 Nm, kým pri 8-stupňovom automate vzrastie na oveľa atraktívnejších 450 Nm. Benzínové QV poháňa vidlicový 6-valec s objemom 2,9 litra a dvojicou turbodúchadiel, vďaka čomu produkuje úžasných 375 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. Sympatické je, že okrem 8-stupňovéj automatickej prevodovky zachovala Alfa možnosť manuálu, čo nie je v dnešných časoch zďaleka samozrejmé.
Neskôr má ponuku rozšíriť taliansky trojlitrový 6-valec od VM Motori, známy napríklad z Lancie Thema, samozrejme, špeciálne vyladený pre potreby Alfy Romeo. Očakávať tak môžeme výkon 202 kW, podobne ako pri Maserati Ghibli. V súčasnosti však existuje aj nová verzia s výkonom vyšľachteným až na 250 kW, takže uvidíme. Benzínovú ponuku ešte doplní štvorvalec Global Medium Engine, pravdepodobne dvojlitrový, s výkonovým rozpätím od 180 do 243 kW, kombinovaným tak s manuálnymi, ako aj s automatickými prevodovkami. V hre je aj pohon oboch náprav. Zatiaľ si však Giulia musí vystačiť s tým zadným a samosvorným diferenciálom.
Chuť po adrenalíne budete môcť dávkovať pomocou systému nastavenia jazdnej dynamiky DNA. Režimy sú celkovo štyri – Dynamic, Natural, Racing a po prvý raz aj ekonomicky zameraný mód Advanced Efficient. S tým súvisí aj práca adaptívnych tlmičov, účinok posilňovača riadenia a trakčných systémov. Dynamike rozhodne prospeje nízka hmotnosť. Alfa Romeo Giulia bude totiž patriť k najľahším modelom v triede. Pomohla nielen nová platforma, ale aj hliníkové motory, závesy a panely karosérie. Vychytávkou je karbónový kardan. Slabší diesel s manuálom tak štartuje na 1 374 kilogramoch. Pre Quadrifoglio Verde je pripravená karbónová strecha a kapota a za príplatok aj karbónové sedadlá Sparco. Takže aj v ostrej verzii bude taliansky športový sedan vážiť decentných 1 580 kg.
Rozloženie hmotnosti medzi nápravy je v spravodlivom pomere 50 : 50. Stará sa o to dlhý rázvor náprav, krátke previsy a motor posunutý čo najviac vzad. K dispozícii majú byť tri stupne výbav – Giulia, Super a Quadrifoglio. Všetky má spájať bohatá bezpečnostná výzbroj. Asistenčné systémy budú obsahovať autonómne brzdy, adaptívny tempomat, detekciu chodcov či varovanie a udržiavanie v jazdnom prúde. Z komfortných prvkov spomeňme dvojzónovú klimatizáciu a multimediálne rozhranie so 6,5-palcovým displejom. Super pridá polokožené čalúnenie a 17-palcové disky. Quadrifoglio zvýrazní športový akcent aktívnym splitterom, zadným spojlerom, 18-palcovými diskami či karbónovými dekoráciami interiéru. Za príplatok dostanete 8,8-palcový displej či xenóny od Magneti Marelli.
Kedy sa však nová Giulia dostane na slovenský trh, nie je zatiaľ známe.
Technické údaje
Motor | 2,2D | 2,2D | 2,2D | 2,2D | 2,9 V6 Bi-turbo |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | V6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 143 | 2 143 | 2 143 | 2 143 | 2 891 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/4 000 | 110/4 000 | 132/3 750 | 132/3 750 | 375/6 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 380/1 500 | 450/1 750 | 380/1 500 | 450/1 750 | 600/2 500 |
Prevodovka | 6M | 8A | 6M | 8A | 6M/8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,4 | 8,2 | 7,2 | 7,1 | 3,9/3,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 | 220 | 230 | 230 | 307/307 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 8,5/8,2 |
Hmotnosť (kg) | 1 374 | 1 445 | 1 374 | 1 445 | 1 580 |