Výroba elektromobilov nie je zatiaľ profitabilná. Americká spoločnosť Tesla sa nám síce snaží nahovoriť čosi iné, ale napriek stúpajúcemu odbytu jej zákazníkmi doslova milovaných elektromobilov produkuje každým dňom väčšie a väčšie straty. A tie sú doslova astronomické. Na hrane je aj bežná konkurencia. Elektromobily od Nissanu, Renaultu či BMW schádzajú z liniek skôr z dôvodu redukcie flotilových emisií, než preto, že by do kasy priniesli zisk. Bez štátnej podpory predaja elektromobilov, ktorá je bežná v mnohých krajinách, by asi tento biznis už dávno neexistoval. Napriek tomu láka nové spoločnosti.
Jednou z nich je americká firma Nikola Motor Company z Utahu. Áno, jej názov opäť odkazuje na geniálneho srbského vynálezcu Nikolu Teslu. Aj tá by si rada ukrojila z trhu elektromobility. Zamerať sa však chce na kamiónovú dopravu, hoci to možno znie na prvé počutie ako nezmysel. Nedávno predstavila svoju víziu elektrického ťahača Nikola One. A ten naozaj očarí. Nielen aerodynamickým dizajnom, ale najmä technikou. Pochopiteľne, s čisto elektrickým pohonom by nemal šancu. Namiesto nákladu by totiž so sebou musel nosiť na dlhých tratiach akurát tak tony batérie.
Americká Nikola dala preto prednosť konceptu elektromobilu s predĺženým dojazdom. Ťahač poháňajú elektromotory s výkonom úžasných 1 490 kilowattov. Rovnako omračujúci je krútiaci moment 5 016 Nm, čo je približne dvojnásobok bežných ťahačov. Motory budú napájané z akumulátorov s kapacitou 320 kWh. To je približne 3,5-násobok množstva, ktoré si so sebou vozí luxusná Tesla S. Aj tak by to však diaľkovému ťahaču, plnému nákladu, nestačilo na viac ako 100 km ekonomickej jazdy. Preto je systém doplnený výkonnou plynovou turbínou spaľujúcou CNG, teda zemný plyn. Ten si Nikola One vozí so sebou v nádržiach s objemom 568 litrov.
Chce stavať sieť čerpacích staníc na CNG. Vzhľadom na veľký dojazd by ich ani nemuselo byť extrémne veľa. A navyše, spolu s kamiónom chce záujemcom v cene dodať aj 100-tisíc galónov, teda 379 000 litrov CNG zadarmo, ktoré by mali vystačiť na 1,6 milióna kilometrov jazdy! Potom sa javí cena Nikola One, vyčíslená na 375 000 dolárov (328 687 €), v neporovnateľne lepšom svetle. A nejde len o sen. Americká spoločnosť už vyberá zálohy na prvé objednávky. Stačí zložiť 1 500 dolárov. V najbližšom čase by sme sa preto mali stretnúť s funkčným prototypom. Zatiaľ tu máme len počítačové ilustrácie.
Koncept tohto biznisu však neznie zle. Palivo zadarmo a potenciálna možnosť čerpať štátne úľavy a bonusy by mohli dať klasickej kamiónovej doprave poriadne na frak.