Ford Edge nie je až takou horúcou novinkou. V USA schádza z liniek už od roku 2006. Do Európy sa však nikdy nedostal. Túto šancu má až druhá generácia predstavená v roku 2014. Áno, vidieť sme ju mohli už pred dvoma rokmi v Ženeve a rok nato aj ostrejšiu verziu Sport. No až vlani na jeseň ukázal Ford vo Frankfurte nad Mohanom konečne aj bežné európske špecifikácie. Na dlhý nástup modelov Fordu na starom kontinente sme si už zvykli, takže neprekvapí ani to, že k prvým zákazníkom sa Edge dostáva až teraz.
Pre Ford ide o dôležitú novinku. Vlani totiž vzrástol predaj SUV v Európe o 24 percent a v strednej triede, kde Edge patrí, dokonca až o 42 %! Takže absentovať v tejto kategórii nie je naozaj rozumné. Navyše je tu cieľ modrého oválu umiestniť tento rok na európskom trhu 200 000 športovo-úžitkových áut. Pomôcť má práve nový Edge, postavený na platforme Mondea, ktorú používa aj S-Max či Galaxy. Jeho konkurentmi budú VW Touareg alebo BMW X5. Rozmery na to rozhodne má. A tie ho jasne odlišujú aj od menšej Kugy.
Edge je dlhý 4 808, široký 1 928 a vysoký 1 692 mm. Kugu teda presahuje na dĺžku približne o 28 centimetrov. A platí to aj o jeho rázvore s hodnotou 2 848 mm, ktorým dominuje o 15 cm. Dizajn charakterizuje typická 6-uholníková maska, ktorou disponuje aj nedávno inovovaná Kuga. Športový charakter dodávajú prudko sklonené stĺpiky a relatívne nízka kabína. Tá ponúka až tri rady sedadiel a veľkorysý priestor. Ford pripomína najmä parametre v druhom rade sedadiel, kde je strop vzdialený od sedadla 1 023 mm a šírka v oblasti pliec až 1 536 mm.
To je podľa automobilky viac ako pri Audi Q7 alebo VW Touareg. Vodič sedí približne o 50 mm vyššie ako pri S-Maxe. Pod elektricky výklopným zadným vekom je v 5-miestnom usporiadaní, teda po sklopení tretieho radu, 602 litrov pre batožinu. Po strop je to 800 a po sklopení aj druhého radu až 1 847 litrov. Dizajn palubnej dosky, najmä stredovej konzoly, vychádza z Mondea, samotné tvary kaplnky prístrojového panelu a prieduchov ventilácie sú však autonómne. Z Mondea čerpá Edge aj množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov.
Vidieť to už na multimediálnom rozhraní Sync 2 s 8-palcovým monitorom s hlasovým ovládaním či pokročilou navigáciou. K dispozícii sú vyhrievané a ventilované predné sedadlá, vyhrievaný volant a čelné okno. To všetko má prispieť k relaxačnej atmosfére spolu so systémom ambientného osvetlenia v siedmich farbách a systémom aktívneho potláčaniu hluku Nois Control pomocou aparatúry s dvanástimi reproduktormi. Parkovanie uľahčuje parkovací asistent pre pozdĺžne a priečne manévre aj systém zobrazenia okolia vozidla.
Balík bezpečnostných asistentov obsahuje varovanie pred kolíziou, autonómne brzdy, monitorovanie jazdných prúdov a chodcov, adaptívne LED svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, výstrahu pred križujúcimi vozidlami alebo čítačku dopravných značiek. Zároveň je Edge prvým modelom Fordu navrhnutým pre bezpečnostné normy Euro NCAP na rok 2016. Vysokopevnostná oceľ tvorí preto až 44 % konštrukcie karosérie. Raritou sú príplatkové nafukovacie bezpečnostné pásy na zadných sedadlách, ktoré znižujú tlak na hrudník počas nárazu.
Ponuka motorov pre Európu bude pomerne skromná, ale mieri presne do vkusu zákazníkov. V podstate ide o jediný diesel 2,0 TDCi. Slabší má výkon 132 kW a jeho verzia s dvojicou turbodúchadiel a prívlastkom Bi-Turbo 154 kilowattov. Motory sú kombinované štandardne s manuálnou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Pre výkonnejší motor je pripravená 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka PowerShift s krídelkami na volante. Obe verzie zrýchľujú na stovku pod desať sekúnd a na 100 km spotrebujú priemerne 5,8 litra nafty. Samozrejmosťou je štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie.
Štvorkolka vyhodnocuje celkovo 25 rôznych parametrov a v priebehu 20 milisekúnd vie poslať k zadným kolesám 50 % hnacieho momentu. Podvozok má nezávislé zavesenie všetkých kolies, množstvo hliníkových komponentov pre zníženie hmotnosti neodpružených hmôt a zadný pomocný rám. Technologickou vychytávkou je riadenie s premenlivým prevodovým pomerom. Systém Ford Adaptive Steering je zabudovaný priamo do volantu a pracuje v závislosti od rýchlosti. Pri nízkych je uhol natočenia ostrejší ako pri vysokých. K dispozícii je aj režim Sport.
Ford Edge je súčasťou veľkej ofenzívy Fordu v oblasti SUV, kde doplní Kugu a malý EcoSport. V USA bol vlani najpredávanejším modelom svojej triedy, keď sa preň rozhodlo 124 000 zákazníkov. Okrem USA sa predáva aj v Južnej Amerike, Rusku, vo východnej Ázii a v Číne. Jeho predaj v Európe štartuje v tomto období. Zatiaľ však nie je súčasťou slovenského cenníka. V Českej republike však štartuje cenou 1 119 990 korún, čo je približne 41 500 eur. To robí z Edge zároveň najdrahší model v európskej ponuke Fordu.
Rozmery, objemy
Dĺžka | 4 808 |
---|---|
šírka | 1 928 |
výška (mm) | 1 692 |
Rázvor náprav (mm) | 2 848 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 602 – 1 847/66 |
Technické údaje
Motor | 2,0 TDCi | 2,0 TDCi Bi-Turbo |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/3 500 | 154/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000 | 450/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6A (PowerShift) |
0 – 100 km/h (s) | 9,9 | 9,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9 | 5,9 |