Nie je to tak dávno, čo sa nám zdali 7-stupňové automatické prevodovky ako technológia budúcnosti. Súboj automobiliek vo zvyšovaní počtu prevodov sa ale nezastavil. Prišli 8– a nedávno 9-stupňové automaty. A hoci sa nemecký výrobca prevodoviek, spoločnosť ZF, vyjadril, že viac stupňov už nedáva ekonomický zmysel, jeho názor zjavne nezdieľajú koncerny Ford, General Motors, Honda ani Hyundai. Všetky tri pracujú na 10-stupňových prevodovkách. Teraz je len otázkou času, komu sa podarí prísť s touto vychytávkou ako prvému.
Momentálne to ale vyzerá tak, že do histórie sa zapíše zlatými písmenami General Motors a jeho Chevrolet Camaro ZL1, teda najvýkonnejšia verzia kultového amerického kupé. Práve preň je pripravená nová 10-stupňová prevodovka Hydra-Matic. Spojená bude s kompresorom preplňovaným 8-valcom s výkonom 477 kilowattov a Camaru má priniesť špičkové jazdné výkony aj vyššiu účinnosť, ktorej výsledkom bude nižšia spotreba paliva. Viceprezident GM Dan Nicholson dokonca sľubuje, že Hydra-Matic bude lepší ako dvojspojkové prevodovky.
Podľa Chevroletu má ponúknuť podobnú rýchlosť radenia ako dvojspojky, ale pri zachovaní kultivovanosti klasických automatov s hydrodynamickým meničom. Testovanie prevodovky v reálnych podmienkach vraj preukázalo, že na zmenu prevodových stupňov smerom nahor potrebuje dokonca menej času ako dvojspojka PDK od Porsche. Z jednotky na dvojku radí o 36 %, z dvojky na trojku o 27 % a z trojky na štvorku o 26 % rýchlejšie. A to už je čo povedať.
To isté platí o hmotnosti, ktorú redukuje jednodielny hliníkový blok s integrovaným zvonom, ktorý má zároveň priaznivý vplyv na tuhosť konštrukcie. Výrobu novej prevodovky určenej pre modely so zadným náhonom zabezpečí americký závod Romulus, do ktorého General Motors investoval 323 milióna dolárov, teda približne 285 milónov eur. Prevodovka bola vyvíjaná spoločne s konkurenčným Fordom, ktorý ju plánuje nasadiť prvýkrát do pikapu F-150 a vyrábať v závode Livonia. Otázne je, ktorý z dvoch modelov príde teraz skôr.
Následne sa technologická novinka rozšíri do ďalších vozidiel. Samotný General Motors ju chce mať do roku 2018 v ôsmich autách.