Mercedes prehral spor o 'tepelný šál'. Airscarf musí deaktivovať

Spor o autorské práva na takzvaný tepelný šál v otvorených Mercedesoch-Benz má zaujímavú súdnu dohru. Po desiatich rokoch ho totiž stuttgartská automobilka definitívne prehrala s vlastníkom patentu. Systém musí teraz deaktivovať vo všetkých nových autách a autorovi zaplatiť odškodné.

17.05.2016 16:00
debata
^Systém Airscarf sa stará o dodávku teplého... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - Airscarf ^Systém Airscarf sa stará o dodávku teplého vzduchu do oblasti šije. Nemecký výrobca však nemal na toto zariadenie patent a podľa rozhodnutia súdu ho používal roky nelegálne.

Mercedes-Benz vie byť tvrdým bojovníkom. Spomeňme jeho nekompromisný postoj proti Bruselu v kauze ekologickej, no podľa Stuttgartu nebezpečnej náplne klimatizácie, kde ťahali európski úradníci jednoznačne za kratší koniec. Spor dopadol v prospech trojcípej hviezdy. Menej známe však je, že Mercedes-Benz je už desať rokov ťahaný po súdoch v súvislosti so systémom Airscarf. Ide o komfortný prvok v jeho kabrioletoch či roadsteroch. A tu nebol zďaleka taký úspešný.

Ako napovedá názov, „vzduchový šál“ sa stará o tepelnú pohodu cestujúcich v prípade, že jazdia s otvorenou strechou. Špeciálny výduch klimatizácie v sedadle vytvára v oblasti šije zónu teplého vzduchu, ktorá bráni prechladnutiu krčnej chrbtice. Systém predstavil Mercedes-Benz v roku 1998 v roadsteri SLK a za tie roky ho namontoval do desiatok tisícov otvorených modelov až po najnovší luxusný kabriolet triedy S a nový otvorený Mercedes-Benz triedy C. Malo to však chybičku krásy – automobilka nevlastnila na Airscarf patent.

Systém sa skladá sa z ventilátora a výhrevného... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - Airscarf Systém sa skladá sa z ventilátora a výhrevného telesa v sedadle. Následne prúdi teplý vzduch ku krku cez prieduch v opierke.

Po rozhodnutí frankfurtského spolkového súdu je dnes jasné aj to, že ho používala nelegálne. Autorom systému a vlastníkom patentu je totiž od roku 1996 Ludwig Schatzinger. Ten sa začal dožadovať svojich práv približne pred desiatimi rokmi a po dvoch neúspešných súdnych konaniach na nižších stupňoch mu dal po odvolaní vyšší spolkový súd minulý týždeň za pravdu. Zároveň uložil automobilke povinnosť deaktivovať systém vo všetkých nových vozidlách a zakázal jej Airscarf propagovať. V hre je, samozrejme, aj finančné odškodnenie Schatzingera, ktoré nebude iste lacnou záležitosťou.

Dobrou správou pre Mercedes-Benz je, že rozhodnutie súdu má teritoriálnu platnosť pre Nemecko a že deaktivácia sa netýka vozidiel už dodaných zákazníkom, ale len tých, ktoré neboli ešte predané. To zredukovalo počet postihnutých áut na približne 5 000, čo koncern Daimler iste nezruinuje. Navyše platnosť patentu vyprší 25. decembra 2016. Po tomto dátume bude môcť automobilka Airscarf opäť montovať. Vyzerá to teda tak, že jej právnici stavili práve na túto kartu. Definitívny verdikt však prišiel predsa len o sedem mesiacov skôr.

Hovorkyňa Mercedesu-Benz i tak uviedla, že „značka je rozhodnutím súdu prekvapená po tom, čo predchádzajúce spory na nižších úrovniach vždy vyhrala“. Dodala však, že rozhodnutie bude rešpektovať, systém deaktivuje a súdu dodá všetky podklady potrebné na finančné vyrovnanie. To bude vychádzať z počtu vozidiel, ktoré boli systémom Airscarf vybavené, teda aj tých, pri ktorých nemusí automobilka zariadenie znefunkčniť. Veľa ich však nebude. Otvorené modely Mercedesu majú totiž podľa toho istého zdroja v Nemecku len jednociferný percentuálny podiel.

Mercedes-Benz - Airscarf
Mercedes-Benz - Airscarf
+2Mercedes-Benz - Airscarf

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercede #Airscarf
Články podľa značiek