Súboj BMW a Mercedesu-Benz o prvé naftové quad-turbo, teda diesel so štyrmi turbodúchadlami, sa končí víťazstvom Mníchova. To napriek tomu, že s podobným zámerom vyrukoval najprv Stuttgart. Lenže BMW ho už o krátky čas nasadí do svojej vlajkovej lode radu 7. Pôjde o verziu označenú ako 750d xDrive a jej predĺženú verziu 750Ld xDrive. V ponuke nahradí nový trojlitrový radový 6-valec doteraz najsilnejší diesel 50d s trojicou turbodúchadiel, ktorý dával 280 kilowattov a 740 newtonmetrov krútiaceho momentu. Novinka však ponúkne až 294 kW a 760 Nm. Jej hlavným tromfom má byť najmä mohutný záťah od nízkych otáčok a nižšia spotreba paliva.
Presne ako v prípade predošlého motora aj ten nový vuužíva dvojstupňové preplňovanie. O vysokotlakový režim sa starajú dve menšie turbodúchadlá umiestnené v spoločnom puzdre. Pôvodné jedno veľké nízkotlakové turbodúchadlo však bolo nahradené dvoma menšími, ktoré reagujú podstatne rýchlejšie. Kým nízkotlakové turbodúchadlá a jedno z dvoch vysokotlakových turbodúchadiel sú v činnosti takmer neustále, druhé vysokotlakové turbodúchadlo vstupuje do činnosti až pri dosiahnutí približne 2 500 otáčok. Len v prípade prudkej akcelerácii z voľnobežných otáčok obíde systém klapiek nízkotlakový okruh, čo umožní rýchlejší nárast plniaceho tlaku.
Celý proces je riadený novým softvérom DDE (Digital Diesel Electronics), ktorý má na starosti okrem koordinácie turbodúchadiel a ich variabilnej geometrie aj vstrekovanie paliva common rail. To pracuje pri extrémne vysokom tlaku 2 500 barov, čo je približne o 500 barov viac ako doteraz. Výsledkom je nárast výkonu o 14 kW, teda približne o päť percent, a zvýšenie krútiaceho momentu o 20 Nm, pri súčasnom znížení spotreby aj emisií o 11 percent. Nejde o dramatické zlepšenie, no podstatný je najmä excelentný priebeh krútiaceho momentu. Už pri 1 000 otáčkach je totiž k dispozícii 450 Nm pričom maximálna hodnota 760 Nm kulminuje v pásme od 2 000 až do 3 000 otáčok za minútu.
Zvýšenie maximálneho spaľovacieho tlaku z 200 na 210 barov si vyžiadalo aj špeciálnu konštrukciu hliníkovej hlavy valcov, ktorá je vyrobená procesom vysokotlakovej kompresie, takzvaným horúcim izostatickým lisovaním Hot Isostatic Pressing (HIP). Spojenie veka hlavného ložiska s hlavou valcov zabezpečujú kotevne skrutky vrátane centrálnej skrutky pre extra pevnosť. Ďalšími špecialitami sú päťvrstvové tesnenie pod hlavou, povrch valcov pokrytý oblúkovo naneseným povlakom, piesty vyrobené z hliníkovo-kremíkovej zliatiny, bronzové puzdrá v okách piestnych čapov a centrálne riadené chladenie.
O spracovanie výfukových plynov sa stará nielen filter pevných častíc a zásobníkový katalyzátor NOx, ktoré sú umiestnené v spoločnom puzdre blízko motora, ale aj systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) so vstrekovaním prísady AdBlue. Obrovská dávka ťahu si navyše vyžiadala optimalizáciu osemstupňovej prevodovky Steptronic. Stále sa však zdá, že práve automat je limitom, pretože technológia štyroch turbodúchadiel ponúka podstatne vyšší potenciál. No i tak sa nebudú mať majitelia naftových limuzín na čo sťažovať. BMW 750d xDrive zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy, čo je zlepšenie o tri desatiny sekundy.
Predĺženej verzii 570Ld to bude trvať o desatinu dlhšie. Spotreba paliva, aspoň tá papierová, klesne na 5,7, respektíve 5,9 litra nafty na 100 km. Maximálna rýchlosť je limitovaná obmedzovačom na obligátnych 250 km/h. Ako napovedá názov, oba modely budú štandardne vybavené pohonom oboch náprav xDrive. S takou veľkou dávkou krútiaceho momentu by si jednoducho zadná náprava neporadila. Titul najsilnejšieho sériového naftového motora však predsa len ostane v Ingolstadte. V Audi SQ7 totiž debutuje agregát 4,0 TDI s elektrickým turbodúchadlom a výkonom až 320 kW. Má však o dva valce viac a o liter väčší objem.
Porovnanie parametrov
Model | BMW 750d | Audi A8 4,2 TDI | Porsche Panamera 3,0 Diesel |
---|---|---|---|
Pohon | 4×4 | 4×4 | 4×2 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 997 | 4 134 | 2 967 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 8/32 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 294/4400 | 283/3 750 | 221/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 760/2 000–3 000 | 700/2000 | 650/1 750–2 500 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 259 |
0–100 km/h (s) | 4,6 | 4,7 | 6,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,7–5,9 | 7,2 | 6,4 |