Účasť na servisnej akcii však ostáva, na rozdiel od Nemecka, dobrovoľná. Servisný zásah potrvá 45 minút až jednu hodinu, pričom dôjde len k úprave softvéru. Majitelia dotknutých automobilov za tento zásah neplatia.
„Značky Volkswagen osobné vozidlá, Audi, SEAT a Volkswagen Úžitkové vozidlá začali kontaktovať v SR majiteľov dotknutých motorov EA189 od mája tohto roka. Kontaktovanie zákazníkov prebieha priebežne v niekoľkých fázach až do konca roka 2016. Jednotlivé fázy sú plánované samotným koncernom VW AG na základe dostupnosti a schválenia softvérového riešenia pre konkrétne motory typu EA¤189,“ uviedol Marek Chovanec, PR manažér spoločnosti Porsche Slovakia, ktorá je importérom dotknutých značiek.
Do servisov by malo od daných značiek zamieriť celkovo 37 190 vozidiel, ktoré majú nainštalovaný sporný softvér umožňujúci plnenie emisných limitov naftových štvorvalcov plniacich normu Euro¤5. K nim sa navyše pridá aj 32-tisíc áut pochádza od českej Škody, ktorá zatiaľ zvolávaciu akciu nezačala. V súčasnosti automobilka čaká na potvrdenie úpravy softvéru aj pre svoje vozidlá.
Kontaktovanie zákazníkov prebieha priebežne v niekoľkých fázach až do konca roka 2016.Marek Chovanec, PR manažér spoločnosti Porsche Slovakia
„Majitelia dotknutých vozidiel budú postupne v priebehu roka kontaktovaní prostredníctvom pozývacieho listu a bude im odporučené, aby kontaktovali najbližší servis a dohodli si termín návštevy,“ dodáva Chovanec. Odporúča sa, aby pri návšteve servisu mali zákazníci k dispozícii pozývací list a servisnú knižku vozidla. O potrebe absolvovania servisnej akcie sa dá presvedčiť na oficiálnych internetových stránkach výrobcov po zadaní VIN čísla vozidla.
Zmena softvéru pohonnej jednotky by nemala viesť ani k zvýšeniu spotreby, ani k z níženiu výkonu. Kým v Nemecku je zvolávacia akcia povinná, na Slovensku nie. Mnoho majiteľov preto neplánuje navštíviť servis kvôli emisnému škandálu. Vozidlá sú totiž plne funkčné a sporný softvér nijako neovplyvňuje správanie alebo fungovania motora.
Emisný škandál koncernu VW prepukol v septembri minulého roka. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) odhalila v naftových vozidlách plniacich normu Euro5 softvér, ktorý ovplyvňoval emisné testy. V prípade, že riadiaca jednotka rozpoznala, že vozidlo je testované na produkciu emisií, zmenila činnosť pohonnej jednotky tak, aby automobil splnil prísne emisné testy. V reálnej premávke, keď softvér aktívny nie je, vozidlá produkujú viac škodlivých látok.
Celosvetovo sa škandál týka približne 11 miliónov automobilov. Koncern montoval naftový agregát s označením EA 189 do vozidiel značiek VW, Seat, Škoda alebo Audi. Po prevalení škandálu sa hodnota akcií koncernu prepadla až o 40 percent. VW sa za škandál ospravedlnil a z postu šéfa spoločnosti odstúpil Martin Winterkorn, ktorého nahradil Matthias Müller. Spoločnosti hrozia pokuty v celkovej výške až 90 miliárd amerických dolárov. Autá zasiahnuté škandálom v predaji už nie sú. V súčasnosti všetky automobilky musia predávať vozidlá plniace normu Euro6.
V USA VW zvažuje za aféru odškodňovať zákazníkov. A to buď bonusom 5-tisíc dolárov, alebo spätným odkúpením dotknutých vozidiel.