Peugeot 3008: 'Francúzsky Tiguan' 4x4 nedostane. Už ani hybridné

Prvá generácia Peugeotu 3008 nepatrila práve k bestsellerom. To sa má ale zmeniť. Čudesný kríženec MPV a SUV sa totiž pretransformoval na módny crossover. Aj keď bez 4x4. Zato má trakčnú kontrolu AGC, je ľahší, úspornejší, obratnejší a luxusnejší. A najmä krajší.

25.05.2016 06:00
debata (1)
Módny crossover sa mohutnou prednou časťou,... Foto: Peugeot
Peugeot 3008 - 2016 Módny crossover sa mohutnou prednou časťou, výraznou ochranou podvozka a svetlou výškou až 220 tvári ako SUV. S pohonom oboch náprav však bohužiaľ nepočíta.

Po takmer siedmich rokoch nahradí Peugeot svoj zvláštny model 3008 úplne novou generáciou. A robí dobre, pretože atypická kombinácia MPV a SUV na zákazníkov príliš nezabrala – dizajnom, technológiami ani praktickosťou. Novinka sa preto vydáva úplne novým smerom. Z Peugeotu 3008 sa stane jasný crossover. Napokon každé desiate predané auto v nižšej strednej triede spadá práve do tejto kategórie. Bolo by škoda nevyužiť tento boom. A Peugeot to dobre vie. Navyše sa mu podarilo postaviť veľmi efektný model, aj keď bez pohonu oboch náprav. Toho sa vzdáva nadobro, pretože nepočíta ani s diesel-hybridom HYbrid4 s elektromotorom na zadnej náprave tak ako v minulosti.

Novinka využíva odľahčenú modulárnu platformu EMP2, podobne ako Peugeot 308. Veľkú časť z nej tvorí vysokopevnostná oceľ, ktorá šetrí kilogramy a zvyšuje pevnosť. Na diéte sa však podieľajú aj hliníkové predné závesy, hliníková kapota a blatníky či rámy zadných sedadiel vyrobené z toho istého materiálu. Plasty zas našli miesto na podlahe a veku batožinového priestoru. Pre Peugeot 3008 to znamená úsporu hmotnosti o rovný metrák. Benzínový základ váži len 1 325 kg, naftové verzie sú ťažšie o 50 kíl. Pritom je nový crossover výrazne väčší. Na dĺžku má 4 447 mm, čo je o 80 viac ako v minulosti. Na rázvore s hodnotou 2 675 mm pribudlo 62 mm. Šírka 1 840 mm ostala bez zmien.

Ambiciózny dizajn umožňuje voliť čiernu lesklú... Foto: Peugeot
Peugeot 3008 - 2016 Ambiciózny dizajn umožňuje voliť čiernu lesklú strechu Diamond Black. Aj zadné svetlá s trojicou "pazúrov" splývajú s čiernym pásom veka.

Do sveta crossoverov sa 3008 hlási nielen svetlou výškou 220 mm, ale aj dizajnom. Peugeot hovorí dokonca o SUV. Mohutná predná časť má výrazne horizontálny charakter. Nechýba typická mriežka chladiča ani svetlá so zubom. Nárazníky, blatníky aj prahy disponujú neprehliadnuteľnou plastovou ochranou. Kolesá majú minimálne 17 palcov a s balíkom Advanced Grip Control sú štandardom osemnástky s pneumatikami M+S. Za príplatok si však môžete dopriať disky s priemerom 19 palcov. Štýlový dizajn umocňuje lesklá čierna strecha Diamond Black, ktorej profil je umocnený chrómovou lištou siahajúcou od prednej kapoty až po strešný spojler. Čierne sú dokonca aj stĺpiky.

Mimoriadne efektná je aj zadná časť so svetlami splývajúcimi s tmavým pásom veka a so zadným oknom. Nechýba ani typický grafický podpis s trojicou „pazúrov“. Jednoducho, nevýrazný a ťažkopádny dizajn pôvodnej tritisícosmičky posunul Peugeot hneď o niekoľko levelov vyššie. A to isté platí o interiéri, ktorý získal takmer prémiový charakter. Peugeot 3008 je zároveň prvým Peugeotom s novou generáciou takzvaného i-Cockpitu. Peugeot v ňom spojí známe umiestnenie kompaktného volantu s virtuálnym prístrojovým panelom. To znamená, že klasické ručičky analógových ukazovateľov nahradil 12,3-palcový displej s vysokým rozlíšením, ktorý umožní päť druhov zobrazení. Tie možno prepínať tlačidlom na volante.

Nový i-Cockpit skombinuje malý volant s... Foto: Peugeot
Peugeot 3008 - 2016 Nový i-Cockpit skombinuje malý volant s predsunutým prístrojovým panelom vybaveným 12,3-palcovým farebným displejom a centrálnym dotykovým rozhraním s uhlopriečkou osem palcov.

Vďaka digitálnemu zobrazeniu nebude dochádzať k čiastočnému prekrývaniu volantu s údajmi, ktoré boli pri niektorých polohách sedadla vodiča slabou stránkou tohto riešenia v minulosti. Navyše doplní koncept ďalší 8-palcový dotykový displej vo funkcii multimediálneho rozhrania. Pre ľahšie ovládanie bude na rozdiel od Peugeotu 308 vybavený šiestimi kolískovými tlačidlami pre priamy vstup do hlavných vetiev menu, napríklad do klimatizácie, audia, komunikácie či 3D navigácie TomtTom s aktuálnymi informáciami o doprave. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink či prístup na internet a využívanie mobilných aplikácií.

Asistenčné systémy zastúpi adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie chodcov a jazdných prúdov, čítačka dopravných značiek, výstraha pred kolíziou, autonómne brzdy či adaptívne LED svetlá. Peugeot si dal záležať aj na kvalite materiálov. Mäkčené plasty dopĺňa saténový chróm tlačidiel a výplne dverí so vzorom karbónu. Okrem toho umožňuje tlačidlo Amplify meniť atmosféru vďaka náladovému osvetleniu palubnej dosky, stredovej konzoly a dverí. Vyberať možno medzi módmi Boost pre športový a Relax pre relaxačný charakter. Chýbať nemá masážne sedadlo vodiča s ôsmimi programami, osviežovač vzduchu s troma vôňami, panoramatická strecha alebo aparatúra Premium Focal ( 515 W). Parkovací asistent Viso Park a ParkAssist sú vybavené 360-stupňovým zobrazením okolia.

Nová tritisícosmička nemá s tou predošlou nič... Foto: Peugeot
Peugeot 3008 - 2016 Nová tritisícosmička nemá s tou predošlou nič spoločné. Postavená je na ľahkej modulárnej platforme EMP2. Aj preto schudla o 100 kg. Na dĺžke pribudlo 80 a na rázvore náprav 62 mm.

Príplatkový Driver Sport Pack mení účinok posilňovača, reakciu plynu a zvuk motora. Väčšie rozmery znamenajú aj viac miesta pre posádku. Cestujúci vzadu dostanú k dobru 24 mm pre kolená a o 36 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou. Okrem toho pribudlo v šírke pliec vpredu 17 milimetrov a vzadu štyri milimetre. Kufor narástol až o 88 litrov na konečných 520 a po sklopení až na 1 580. Variabilitu zvyšujú delené zadné sedadlá Magic Flat v pomere 40 : 60, ktoré umožňujú vytvoriť úplne vodorovnú podlahu a tiež sklopné operadlo sedadla spolujazdca, vďaka ktorému si tritisícosmička poradí s predmetmi dlhými tri metre. Veko kufra môže byť ovládané elektricky, a to aj pomocou nožného senzora v nárazníku.

Ponuka motorov bude pomerne široká, pričom nad benzínom má prevahu nafta. Základom je zážihový 3-valec 1,2 PureTech (96 kW, 230 Nm) kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Nad ten sa postaví 4-valec 1,6 THP (121 kW) spriahnutý sériovo s automatom. Vznetový motor 1,6 BlueHDi bude mať výkon 74 alebo 88 kW. Slabší z nich používa 5-stupňový manuál, pre silnejší sú pripravené 6-stupňové manuálne aj automatické prevodovky. Naftový vrchol je v rukách motora 2,0 BlueHDi (110, 132 kW). Slabší skombinuje Peugeot s manuálnou prevodovkou a výkonnejší so 6-stupňovou automatickou. Všetky motory používajú štart-stop systém a splňujú emisnú normu Euro 6.1. Dynamické parametre a spotreba ostávajú tajomstvom.

Pod kapotou bude na výber zo šiestich motorov,... Foto: Peugeot
Peugeot 3008 - 2016 Pod kapotou bude na výber zo šiestich motorov, z toho štyroch naftových. O zlepšenie trakcie sa postará balík Advanced Grip Control.

Asi najväčším hendikepom novinky bude absencia pohonu 4×4. Inak by mohol byť Peugeot 3008 plnohodnotným konkurentom pre VW Tiguan alebo Nissan Qashqai. Spoliehať však bude výlučne na predný náhon, prípadne elektronický systém Advanced Grip Control, známy už z minulej generácie, čo je trakčná kontrola pomocou pribrzďovania preklzujúceho kolesa spojená s univerzálnymi pneumatikami S+M a kontrolou klesania Hill Assist Descent Control. Na výber bude až päť trakjčných režimov – Normal, Sneh, Blato, Piesok a ESP Off. V súvislosti s nimi sa mení aj reakcia na plyn či riadiaca mapa automatickej prevodovky. Podvozok bude využívať s najväčšou pravdepodobnosťou predné tlmičové vzpery McPherson a jednoduchú zadnú nápravu s torznou priečkou.

Vychytávkou je nepochybne systém takzvanej „rozšírenej mobility“, čo nie je nič iné ako skladacia elektrická kolobežka e-Kick alebo skladací e-Bike, ktoré je možné uložiť do kufra a zároveň nabíjať pomocou konektora priamo vo vozidle. Vodič tak bude mať možnosť pokračovať v „jazde“ aj po tom, čo auto zaparkuje. Výrobu novinky zabezpečí montážny závod v Sochaux, pohonné jednotky dodá fabrika v Trémery a v Douvrin. O produkcii diesel-hybridnej verzie Hybrid4 sa Peugeot zatiaľ nezmieňuje. Minulosť ukázala, že efekt v redukcii spotreby bol príliš malý na to, aby presvedčil zákazníkov investovať do tejto technológie. Svetová premiéra prebehne na jeseň v Paríži. Predaj odštartuje Peugeot pravdepodobne už v októbri. Minimálne na domácom trhu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 447
Šírka (mm) 1 850
Výška (mm) 1 620
Rázvor náprav (mm) 2 675
Veľkosť kufra(l) 520 – 1 580
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 325

Technické údaje

Motor 1,2 PureTech 1,6 THP 1,6 BH 1,6 BH 2,0 BH 2,0 BH
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 96 121 74 88 110 132
Prevodovka 6M/6A 6A 5M 6M/6A 6M 6A
Peugeot 3008 - 2016
Peugeot 3008 - 2016
+14Peugeot 3008 - 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Peugeot #Peugeot 3008 #autosalón Paríž 2016
Články podľa značiek