Škoda sa s modelmi kupé nadobro rozlúčila v roku 1990, keď v pobočnom závode v Kvasinách zišiel z liniek posledný kus dvojdverovej Škody Rapid. Do výroby sa nedostal ani koncept Tudor z roku 2002, ani o štyri roky mladšia športovo orientovaná štúdia Joyster. Po vstupe automobilky do koncernu Volkswagen sa z nej jednoducho stala rodinná značka, ktorá stavia kariéru najmä na „veľkom kufri“. Výnimkou sa stali len ostré verzie sériových modelov Octavia RS a v nedávnej minulosti Fabia RS. Čistokrvné kupé by ste však dnes v cenníku Škody hľadali márne.
A práve táto myšlienka nedala spávať študentom mladoboleslavského učilišťa Škody. Tí sa pustili do úpravy sériového Rapidu s cieľom oživiť duch pôvodného kupé z osemdesiatych rokov. O svojom zámere informovali už dvakrát. Najprv s fotografiou rozpracovaného projektu, kde bolo možné vidieť iba časť skeletu karosérie a potom formou tlačovky, kde však konceptu Atero chýbali dvere. Práve tie si totiž vyžiadali najviac práce. Dnes je už však študentský solitér hotový a nevyzerá vôbec zle. Za jeho vznikom stojí 24 žiakov a, samozrejme, veľká podpora materskej automobilky.
Čo je zaujímavé, študenti si pre zrod dvojdverového kupé vybrali z dvoch karosárskych verzií Rapidu kratší Spaceback. Ten prišiel o zadné dvere. Študenti ich jednoducho zavarili, no C stĺpik predsa len ostal. Stredný stĺpik posunuli vzad, aby mohli predĺžiť predný pár dverí. Zároveň došlo k zníženiu strechy, ktorá sa zvažuje k veľkému spojleru. Zo zadného okna tak ostal len úzky pás a celkovo sa zmenil aj profil bočných okien. Atero je lakované v čiernej farbe, napokon „atero“ je latinský výraz pre čiernu. Dopĺňajú ho kontrastné červené prvky. Napríklad lem masky, spojlery či zadný difúzor.
A k tomu celému pridáva Atero neprehliadnuteľné červené podsvietenie podvozku. Osemnásťpalcové disky Turini, ako aj zadné výfuky si Atero požičalo z Octavie RS. Keďže jednou z podmienok projektu bolo použiť čo najviac sériových komponentov. Zabudnúť nesmieme ani na podsvietené vetracie rebrá v prednej kapote, ktoré opäť vzbudzujú dojem, že máme tú česť s poriadne ostrým kupé. Lenže opak je pravdou. Atero využíva sériovú techniku Rapidu, v tomto prípade najvýkonnejšiu alternatívu – 4-valec 1,4 TSI (96 kW), spojený s prevodovkou DSG. To nie je málo, ale ani nič, čo by vám vyrazilo dych.
Dynamické parametre by tak mohli kopírovať klasický Rapid Spaceback, ktorý akceleruje na stovku za 8,9 sekundy a dosiahne maximálku 205 km/h. Menej kilogramov možno zlepší zrýchlenie o nejakú tu desatinku. Zázraky však nečakajte. Výfuk z Octavie s „vykuchaným“ tlmičom sa postará aspoň o výraznejšiu zvukovú kulisu. Tá by mala dvíhať adrenalín aj v kabíne, doplnenej o kontrastné červené dekorácie, no najmä o poriadne audio s výkonom 1 800 W, štrnástimi reproduktormi a 400-wattovým subwooferom priamo v kufri. Na dovolenku by ste sa teda s Aterom asi nevybrali. A ani to nehrozí.
S výrobou Škoda nepočíta. Je to len exhibícia potenciálu jej budúcich zamestnancov, toho času ešte študentov. Napriek pôsobivému výsledku musia byť však aj oni trošku sklamaní. Kým totiž ich predchádzajúce projekty CityJet na báze Citigo a pikap Funstar z novej Fabie si užili aspoň chvíľu slávy na významnom tuningovom zraze GTI pri jazere Wörthersee, tento rok sa prehliadky Škoda nezúčastňuje. Možno aj vplyvom škrtov v rozpočte po afére Dieselgate.