Renault Clio R.S.16: Prezlečený Mégane Trophy-R je naozaj extrém

Ako si pripomenúť 40. výročie vzniku divízie Renault Sport? Poriadne nadupaným Cliom. To má šancu položiť na lopatky aj Mégane Trophy-R, ktorý ešte nedávno vládol referenčnému Nürburgringu. Napokon, má jeho motor.

03.06.2016 06:00
debata
Clio R.S.16 je najrýchlejším Cliom všetkých... Foto: Renault
Renault Clio R.S.16 Concept - 2016 Clio R.S.16 je najrýchlejším Cliom všetkých čias. Ani sa niet čomu čudovať. Pod kapotou má preplňovaný dvojliter z Mégane R.S. 275 Trophy-R.

Renault už vlani uvažoval na tým, ako osláviť 40. výročie divízie R.S., ktorá nám dala také klenoty ako Clio V6 či Mégane Trophy-R. Voľba padla nakoniec na vývoj najvýkonnejšieho solitérneho modelu, aký kedy v divízii R.S. postavili. A jeho základom sa malo stať malé Clio, ľahšie a obratnejšie ako Mégane. Práce sa ujal 10-členný tím zložený z expertov Renaultu Sport a Renaultu Sport Racing, teda z ľudí, ktorí majú prsty v okruhových špeciáloch a monopostoch F1. Lenže, kde vziať dostatok výkonu pre auto, ktoré má pod kapotu maximálne preplňovanú jednašestku s výkonom 162 kW, aj to len v limitovanej edícii Trophy.

Riešenie sa pochopiteľne ponúkalo, lenže využiť motor z Mégane R.S. Trophy – R sa zdalo spočiatku trochu bláznivé. Tieto autá totiž nepoužívajú spoločnú platformu ani architektúru, čo znamená problémy s implantáciou techniky a najmä elektroniky. Lenže, v Dieppe si postavili hlavu a všetko zvládli za necelých päť mesiacov. Výsledkom je unikátne Clio R.S.16, ktoré nemožno nazvať nijako inak ako Méganom RS Trophy-R v kompaktnom balení. Pod jeho kapotu sa po rekonštrukcii motorového priestoru naozaj zmestil priečne situovaný preplňovaný dvojliter s výkonom 201 kilowattov. A za tie by sa nemusel hanbiť ani ostrý okruhový špeciál.

Výkonný agregát si vyžiadal veľké pľúca v... Foto: Renault
Renault Clio R.S.16 Concept - 2016 Výkonný agregát si vyžiadal veľké pľúca v podobe zväčšených sacích otvorov, ale aj zákazkové sanie.

Lenže Clio R.S.16 by mohlo jazdiť aj po bežných cestách, hoci zatiaľ ide len o koncept. Preto je vyzbrojené adaptívnymi natáčacími LED svetlami či šachovnicovitými dennými svetlami v grafike R.S. Homologizáciu pre civilný svet umožňujú aj pneumatiky Michelin Pilot Sport SP2. Inak je ale na prvý pohľad jasné, že zo sériového Clia veľa nezostalo. Veľký motor si vyžiadal veľké pľúca v podobe zväčšených sacích otvorov v nárazníku a aerodynamika zas difúzor a najmä prítlačné krídlo z okruhového Clia Cup, ktorý generuje pri rýchlosti 200 km/h dodatočných 40 kilogramov.

Neprehliadnuteľné sú aj o 60 mm rozšírené blatníky, do ktorých sa museli zmestiť v tejto kategórii naozaj megalomanské 19-palcové disky z Mégane R.S. A k tomu bolo nevyhnutné vyrezať v nich väčšie otvory. Grafika má zas pripomínať súčasné monoposty Renaultu v kolotoči F1. Napriek tomu nepôsobí R.S. extréme agresívne, čo bol aj jeden zo zámerov šéfdizajnéra projektu Erica Diemertla. Pridanú hmotu pod kapotou kompenzujú kompozitné karosárske diely a tiež malý li-ion akumulátor, ktorý ušetril rovných 15 kg. Ľahšie je aj zavesenie kolies. To predné má navyše úplne nové hliníkové čapy. Zadné zas pochádza z Clia R3T.

Zadný spojler a difúzor pochádzajú z Clia R3T.... Foto: Renault
Renault Clio R.S.16 Concept - 2016 Zadný spojler a difúzor pochádzajú z Clia R3T. Výfukový systém dodal Akrapovič.

Výkonné brzdy Brembo s kotúčmi s priemerom 350 mm majú základ opäť v Cliu R.S -Trophy, podobne ako nastaviteľné tlmiče. Podvozok je tuhší o 50 % v porovnaní s i tak tuhým Cliom RS. A to je ešte podvozok vystužený pomocným rámom, ktorý znižuje zmeny geometrie. O obutie sa postaral Michelin, ktorý dodal plášte Pilot Sport SP2 v profile 235/35 R19. Dobrou správou je, že výkon 201 kW a krútiaci moment 360 Nm putujú k predným kolesám cez manuálnu prevodovku, ktorá je pre sériové Clio R.S. len snom. Za volantom to teda musí byť riadny adrenalín. A to aj z dôvodu voľnejšej kontroly trakcie vďaka novému softvéru, odvodenému z Mégane R.S. Trophy-R.

Motor dáva výkon 201 kW a 360 Nm. Tieto... Foto: Renault
Renault Clio R.S.16 Concept - 2016 Motor dáva výkon 201 kW a 360 Nm. Tieto parametre posiela k predným kolesám cez manuálnu prevodovku. Vpravo vidieť li-ion akumulátor, ktorý ušetril 15 kg hmotnosti.

Do kabíny pritom preniká ostrý zvuk generovaný úplne novým titánovým výfukom Akrapovič. A keď sme už v kabíne, spomeňme monokokové sedadlá so šesťbodovými pásmi. Za obeť diéte padla ale klimatizácia aj zadná lavica. Veľa komfortu si teda neužijete, zato adrenalínu určite áno. Bohužiaľ, to najpodstatnejšie ostáva tajomstvom. Renault neposkytol žiadne informácie o dynamike. Vychádzať môžeme len z údajov pre Mégane R.S 275 Trophy-R, ktorý zvláda stovku za šesť sekúnd. Ľahšie a obratnejšie Clio ho ale iste podlezie o sekundu.

Takže dominovať by mohlo aj na referenčnom okruhu Nürburgring, kde momentálne kraľuje v triede sériových predokoliek VW Golf GTI Clubsport, postavený pri príležitosti 40. výročia tejto wolfsburskej legendy. To ale len v prípade, ak by dal Renault zelenú výrobe limitovanej edície v objeme 250 kusov. Rozhodnuté však stále nie je. Šéf divízie Renault Sport, Patrice Ratti, o to bojuje. Výsledok má byť známy v priebehu leta, najneskôr v auguste. Zatiaľ tu teda máme len dva exempláre, žltý a čierny, ktoré sa nedávno predviedli na veľkej cene Monaka a mieria aj na festival rýchlosti v Goodwoode.

Renault Clio R.S.16 Concept - 2016
Renault Clio R.S.16 Concept - 2016
+8Renault Clio R.S.16 Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Clio #Renault Clio RS
Články podľa značiek