Audi A5: Nové kupé klame telom. Dizajn skrýva techniku A4

Rok po sedane Audi A4 prichádza Ingolstadt s kupé A5. Hneď od začiatku bude k dispozícii ostrá verzia S5. Na stovku zrýchli za 4,5 sekundy.

08.06.2016 06:00
debata
Nové Audi A5 len zvýraznilo dizajnové prednosti... Foto: Audi
Audi A5 - 2016 Nové Audi A5 len zvýraznilo dizajnové prednosti svojho predchodcu. Má širšiu a nižšiu masku a k tomu výrazné prelisy na kapote. Svetlá môžu disponovať adaptívnou technológiou Matrix LED. Už v základe sú ale bi-xenóny.

Audi predstavilo prvú generáciu kupé A5 v roku 2007. Vo výrobe teda vydržalo neskutočných deväť rokov. A ani príliš nezostarlo. Za dizajnom s bočnou zvlnenou líniou stál vtedy Jozef Kabaň, ešte v časoch, keď pracoval vo farbách štyroch kruhov. Nadčasový dizajn bol ale aj výsledkom perfektných proporcií, ktoré umožnilo posunutie motora vzad. Jednoducho, Audi vtedy začalo konečne bojovať so svojou najväčšou nevýhodou v prémiovom rybníku, predným náhonom a nedotáčavosťou. Dnes ide ešte ďalej, hoci línie sa menia len evolučne.

Kupé verzia Audi A4 teda vzhľadom príliš neprekvapí. Zato vybrusuje známe linky takmer do dokonalosti a pridáva svalnatejšie tvary. Rozmery stále nepoznáme, vlastne okrem dĺžky, ktorá narástla o 45 mm na konečných 4 755 mm. Predná maska je nižšia a výrazne širšia. Lemujú ju sériové bi-xenónové reflektory, za príplatok s technológiou Matrix LED. Tie zadné sú vždy diódové. Z profilu zachovalo Audi plavnú líniu, ktorá sa tiahne od predných až po zadné svetlá, tentoraz ale v oveľa plastickejšom predvedení. Mimoriadne svalnato sa tvári aj predná kapota zdobená neprehliadnuteľnými prelismi.

Z profilu si Audi A5 zachováva typickú zvlnenú... Foto: Audi
Audi A5 - 2016 Z profilu si Audi A5 zachováva typickú zvlnenú línie. Tentoraz ale ešte plastickejšiu.

Nenechajte sa však oklamať evolúciou dizajnu. Pod kabátom Audi A5 sa totiž ukrýva úplne nová technika, ktorá nemá s predchádzajúcou generáciou nič spoločné. Základom je platforma MLB Evo, teda architektúra s pozdĺžne uloženými motormi. Aj vďaka nej a inteligentnému materiálovému mixu vysokopevnostnej ocele a hliníka sa kupé podarilo zhodiť na váhe 60 kilogramov. Za zmienku stojí aj koeficient odporu vzduchu s vynikajúcou hodnotou Cx 0,25. Audi preto zdôrazňuje, že A5 poskytuje mimoriadne nízky aerodynamický hluk na úrovni vyšších tried.

Zadné svetlá využívajú štandardne diódy. Pod... Foto: Audi
Audi A5 - 2016 Zadné svetlá využívajú štandardne diódy. Pod kapotou je 465 litrov pre batožiny, čo je o desať viac ako v minulosti.

Pod kapotou nájdeme celkom päť motorov, z toho tri naftové. Na rozdiel od sedanu A4 vyberalo Audi len silnejšie alternatívy, takže rozpätie siaha od 140 do 210 kilowattov. Výkon narástol priemerne o 17 %, pričom spotreba klesla, aspoň tá papierová, o 22 %. Základom je benzínový 4-valec 2,0 TFSI naladený na 140 alebo 185 kW. Naftu zastúpia motory 2,0 TDI (140 kW), ale najmä 6-valce 3,0 TDI, ponúkajúce buď 160 alebo 210 kilowattov. Na vrchol sa postaví verzia S5 s úplne novým benzínovým 6-valcom 3,0 TFSI naladeným až na 260 kW, čo je nárast o 15 kilowattov. Na stovku to zvládne za 4,7 sekundy, čo je o štyri desatiny kratšie.

Palubnú dosku preberá A5 z Audi A4, čo znamená... Foto: Audi
Audi A5 - 2016 Palubnú dosku preberá A5 z Audi A4, čo znamená virtuálny kokpit s 12,3-palcovým displejom a voľne stojacou 8,3-palcovou obrazovkou rozhrania MMI.

Pre 4-valce a slabší diesel 3,0 TDI, teda do 160 kW majú zákazníci na výber buď 6-stupňový manuál, alebo 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG S tronic. Šesťvalce 3,0 TDI (210 kW) a 3,0 TSI (260 kW) budú štandardne spriahnuté s 8-stupňovým automatom tiptronic a pohonom oboch náprav quattro ultra. Nový systém síce ruší stály pohon štyroch kolies, ale Audi tvrdí, že šetrí palivo a rozdiely v správaní na ceste sú nepostrehnuteľné. Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál. Voliteľné je tiež adaptívne odpruženie Audi Drive Select a riadenie Dynamic steering s premenlivým prevodovým pomerom.

Vrcholový model S5 dostane úplne nový... Foto: Audi
Audi S5 - 2016 Vrcholový model S5 dostane úplne nový preplňovaný 6-valec 3,0 TFSI s výkonom 260 kW. Vďaka nemu šprintuje na stovku za 4,7 sekundy.

Interiér vychádza z Audi A4, vodič a spolujazdec však sedia nižšie. Prístrojový panel môže nahradiť známy virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom a viacerými režimami zobrazenia. V centre sa nachádza 8,3-palcový, voľne stojaci displej rozhrania MMI ovládaný kruhovým ovládačom na stredovom tuneli s touch-padom. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez AppleCar Play a Android Auto. Zákazníci môžu voliť navyše modul navigácie a internetové pripojenie LTE cez SIM kartu nainštalovanú priamo vo vozidle. K dispozícii je špičková aparatúra Bang & Olufsen. Ambientné podsvietenie kabíny ponúka 30 farieb svetla. Batožinový priestor s objemom 465 litrov narástol len nepatrne o desať litrov.

V Audi A5 pochopiteľne nechýbajú najnovšie asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd a asistentu pre jazdu v kolóne či udržiavanie v jazdnom prúde. Systémy môžu navyše využívať údaje navigácie. Prevádzkové parametre a dokonca aj rozmery ostávajú stále tajomstvom. Svetovú premiéru absolvuje totiž ingolstadtská novinka až na jeseň v Paríži. Do predaja sa dostane koncom roka. V tom budúcom môžeme počítať s kabrioletom, prípadne 4-dverovým kupé A5 s tradičným prívlastkom Sportback.
Audi A5 - 2016
Audi A5 - 2016
+13Audi A5 - 2016
Audi S5 - 2016
Audi S5 - 2016
+10Audi S5 - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A5 #autosalón Paríž 2016 #Audi S5
Články podľa značiek