Audi predstavilo prvú generáciu kupé A5 v roku 2007. Vo výrobe teda vydržalo neskutočných deväť rokov. A ani príliš nezostarlo. Za dizajnom s bočnou zvlnenou líniou stál vtedy Jozef Kabaň, ešte v časoch, keď pracoval vo farbách štyroch kruhov. Nadčasový dizajn bol ale aj výsledkom perfektných proporcií, ktoré umožnilo posunutie motora vzad. Jednoducho, Audi vtedy začalo konečne bojovať so svojou najväčšou nevýhodou v prémiovom rybníku, predným náhonom a nedotáčavosťou. Dnes ide ešte ďalej, hoci línie sa menia len evolučne.
Kupé verzia Audi A4 teda vzhľadom príliš neprekvapí. Zato vybrusuje známe linky takmer do dokonalosti a pridáva svalnatejšie tvary. Rozmery stále nepoznáme, vlastne okrem dĺžky, ktorá narástla o 45 mm na konečných 4 755 mm. Predná maska je nižšia a výrazne širšia. Lemujú ju sériové bi-xenónové reflektory, za príplatok s technológiou Matrix LED. Tie zadné sú vždy diódové. Z profilu zachovalo Audi plavnú líniu, ktorá sa tiahne od predných až po zadné svetlá, tentoraz ale v oveľa plastickejšom predvedení. Mimoriadne svalnato sa tvári aj predná kapota zdobená neprehliadnuteľnými prelismi.
Nenechajte sa však oklamať evolúciou dizajnu. Pod kabátom Audi A5 sa totiž ukrýva úplne nová technika, ktorá nemá s predchádzajúcou generáciou nič spoločné. Základom je platforma MLB Evo, teda architektúra s pozdĺžne uloženými motormi. Aj vďaka nej a inteligentnému materiálovému mixu vysokopevnostnej ocele a hliníka sa kupé podarilo zhodiť na váhe 60 kilogramov. Za zmienku stojí aj koeficient odporu vzduchu s vynikajúcou hodnotou Cx 0,25. Audi preto zdôrazňuje, že A5 poskytuje mimoriadne nízky aerodynamický hluk na úrovni vyšších tried.
Pod kapotou nájdeme celkom päť motorov, z toho tri naftové. Na rozdiel od sedanu A4 vyberalo Audi len silnejšie alternatívy, takže rozpätie siaha od 140 do 210 kilowattov. Výkon narástol priemerne o 17 %, pričom spotreba klesla, aspoň tá papierová, o 22 %. Základom je benzínový 4-valec 2,0 TFSI naladený na 140 alebo 185 kW. Naftu zastúpia motory 2,0 TDI (140 kW), ale najmä 6-valce 3,0 TDI, ponúkajúce buď 160 alebo 210 kilowattov. Na vrchol sa postaví verzia S5 s úplne novým benzínovým 6-valcom 3,0 TFSI naladeným až na 260 kW, čo je nárast o 15 kilowattov. Na stovku to zvládne za 4,7 sekundy, čo je o štyri desatiny kratšie.
Pre 4-valce a slabší diesel 3,0 TDI, teda do 160 kW majú zákazníci na výber buď 6-stupňový manuál, alebo 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG S tronic. Šesťvalce 3,0 TDI (210 kW) a 3,0 TSI (260 kW) budú štandardne spriahnuté s 8-stupňovým automatom tiptronic a pohonom oboch náprav quattro ultra. Nový systém síce ruší stály pohon štyroch kolies, ale Audi tvrdí, že šetrí palivo a rozdiely v správaní na ceste sú nepostrehnuteľné. Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál. Voliteľné je tiež adaptívne odpruženie Audi Drive Select a riadenie Dynamic steering s premenlivým prevodovým pomerom.
Interiér vychádza z Audi A4, vodič a spolujazdec však sedia nižšie. Prístrojový panel môže nahradiť známy virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom a viacerými režimami zobrazenia. V centre sa nachádza 8,3-palcový, voľne stojaci displej rozhrania MMI ovládaný kruhovým ovládačom na stredovom tuneli s touch-padom. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez AppleCar Play a Android Auto. Zákazníci môžu voliť navyše modul navigácie a internetové pripojenie LTE cez SIM kartu nainštalovanú priamo vo vozidle. K dispozícii je špičková aparatúra Bang & Olufsen. Ambientné podsvietenie kabíny ponúka 30 farieb svetla. Batožinový priestor s objemom 465 litrov narástol len nepatrne o desať litrov.
V Audi A5 pochopiteľne nechýbajú najnovšie asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd a asistentu pre jazdu v kolóne či udržiavanie v jazdnom prúde. Systémy môžu navyše využívať údaje navigácie. Prevádzkové parametre a dokonca aj rozmery ostávajú stále tajomstvom. Svetovú premiéru absolvuje totiž ingolstadtská novinka až na jeseň v Paríži. Do predaja sa dostane koncom roka. V tom budúcom môžeme počítať s kabrioletom, prípadne 4-dverovým kupé A5 s tradičným prívlastkom Sportback.