
Mercedes-Benz pokračuje v tradícii kombíkov, ktorá sa začala v roku 1978 s príchodom verzie W123 T-Model. Nebolo to síce prvé kombi s trojcípou hviezdou, ale v každom prípade prvé kombi, ktoré vyrábala priamo automobilka. Tie predošlé, produkované v spolupráci s belgickou spoločnosťou IMA ešte v polovici šesťdesiatych rokov, úspešné neboli. Zato z W123 sa stal bestseller a odštartoval príbeh viac ako milión predaných kombi zo Stuttgartu. Dnes prichádza novinka v podobe kombi z novej triedy E. A napriek prémiovej pozícii nezabúda na dedičstvo spojené s vysokými úžitkovými hodnotami. Tu vždy Mercedes-Benz prevalcoval svojich konkurentov. A teraz to nie je inak.
Po stĺpiky B je karoséria zhodná so sedanom. To znamená aj možnosť voľby klasickej prednej masky alebo športovej s centrálne umiestnenou hviezdou pre verzie Avantgarde alebo AMG. Ani zadná časť nie je prekvapením. Drží sa schémy, ktorú už poznáme z menšieho kombi triedy C. Široké zadné dvere nadväzujú na veľké tretie bočné okná. Horizontálne zadné svetlá sú užšie ako pri sedane. Integrované strešné lišty na upevnenie nosiča sú odteraz v sérii. Podstatné sú však úžitkové parametre. Nové kombi skrýva už v základe fantastických 670 litrov pre batožinu. Paradoxne je to o 25 litrov menej ako v predchádzajúcej generácii, no stále to éčku stačí na rekord v triede.

Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 40:20:40 vzrastie objem na celkových 1 820 litrov. Zas o 80 menej ako predtým. Vyčítať to novinke však nemá význam. Mercedes-Benz E T-model je aj tak stále jediným prémiovým kombi, ktoré si trúfa na štandardnú europaletu. To aj vďaka vzdialenosti medzi vnútornými podbehmi s hodnotou 1 100 mm. A potom je tu množstvo praktických vychytávok, ktoré zvyšujú variabilitu. Napríklad možnosť regulácie sklonu zadných operadiel o desať stupňov, vďaka ktorým narastie základný objem kufra o ďalších 30 litrov. Takže v tejto konfigurácii dokonca prekoná predchodcu.

Sklápanie operadiel uľahčujú elektrické spínače na oboch stranách batožinového priestoru. A prístup zas elektricky ovládaná roletka, ktorá sa zdvihne po otvorení veka v drážkach zadných stĺpikov a aj sa sama vráti do pôvodnej polohy. Elektricky ovládané je tiež veko, s paketom Keyless-Go pomocou nožného senzoru v nárazníku. Aby nedochádzalo k poškodeniu zadných výklopných dverí , nastaviť možno maximálny uhol otvorenia. Systém Easy-Pack zas doplní kufor o držiaky nákladu ukotvené v drážkach podlahy a teleskopické tyče. Za príplatok vám Mercedes-Benz ponúkne už tradične tretiu lavicu vhodnú pre deti a špeciálne vyvinutú detskú sedačku KidFix XP od spoločnosti Britax Romer v triede II/III.

V sérii dostanú zákazníci pre kombi E neodmysliteľné vzduchové odpruženie zadnej nápravy, udržiavajúce svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie. Pritom má kombi užitočnú hmotnosť až 750 kg. Toto riešenie je tiež výhodou pri ťahaní prívesu. Praktické éčko si totiž trúfne na brzdrný príves s hmotnosťou až 2,1 tony. Zapájanie uľahčuje elektricky výsuvné ťažné zariadenie. O držanie stopy sa v takomto prípade stará elektronická stabilizácia ESP s príslušným programom a Crosswind Assist proti zmenám smeru jazdy vplyvom bočného vetra. Pneumatické odpruženie Airmatic na oboch nápravách ostáva na zozname príplatkov.

Zmien v porovnaní so sedanom je však podstatne viac. Najmä tých neviditeľných. Nové kombi má napríklad vystuženú karosériu v oblasti podlahy, podobne ako kabriolet. To má priaznivý vplyv nielen na jazdné vlastnosti, ale aj nižšiu úroveň hluku a vibrácií. Akustický komfort ďalej zvyšujú prídavné izolácie priehradky motora a podlahy a tiež tlmiče hluku pod zadnými sedadlami. Špecifické sú dokonca závesy motora a prevodovky. A okrem toho si môžete dopriať balíček Acoustic Comfort Package s ďalšími tlmiacimi hmotami v priestore zadnej podlahy a stredového tunela a tiež s viacvrstvovými bočnými a zadnými oknami.

Techniku pod kapotou preberá kombi zo sedanu. Základom je benzínový dvojliter pre E 200 (136 kW) a nad ním výkonnejšia verzia pre E 250 (155 kW). Naftu zastupuje novučičký diesel 220 d (143 kW) s objemom dvoch litrov. Neskôr sa predstaví jeho slabšia verzia 200 d (110 kW). Chýbať nebudú ani 6-valce: dieselový 3-liter E 350 d (190 kW) a benzínový agregát s objemom 3,5 litra pre E 400 4Matic (245 kW), kombinovaný štandardne so štvorkolkou 4Matic. Všetky motory sú spojené výlučne s 9-stupňovým automatom 9G-Tronic. A na vrchol sa postaví ostrá verzia Mercedes AMG E43 s trojlitrovým bi-turbom a výkonom 295 kW, opäť s automatom a pohonom oboch náprav. Na stovku zrýchľuje pod päť sekúnd.
Rovnako ako sedan využíva kombi plejádu asistenčných systémov od autonómnych bŕzd cez adaptívny tempomat až po poloautomatické riadenie Drive Pilot funkčné do rýchlosti 210 km/h. Premiéru má v kombi Remote Parking Pilot, čo je parkovanie s diaľkovým ovládaním. A keďže nové kombi predstavuje Stuttgart v „uhorkovej sezóne“, a do jesenného Paríža je ďaleko, bude mať premiéru na nezvyčajnom mieste – tenisovom turnaji MercedesCup v Stuttgarte, ktorý automobilka sponzoruje. Objednávky odštartuje už v júli, k zákazníkom sa prvé kusy dostanú v októbri.
Technické údaje (benzínové motory)
Verzia | E 200 | E 250 | E 400 4Matic | E 43 4Matic AMG |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 991 | 1 991 | 3 498 | 2 996 |
Max. výkon (kW/ot.) | 135/5 500 | 155/5 500 | 245/- | 295/6 100 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 200 | 350/1 200 | 480/- | 520/2 500 |
Prevodovka | 9A | 9A | 9A | 9A |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 | 7,2 | – | 4,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 231 | 243 | 250 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 | 6,2 | 7,9 | 8,4 |
Technické údaje (naftové motory)
Verzia | E 200 d | E 220 d | E 350 d |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 950 | 1 950 | 2 987 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/3 800 | 143/3 800 | 190/3 400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 360/1 600 | 400/1 600 | 620/1 600 |
Prevodovka | 9A | 9A | 9A |
0 – 100 km/h (s) | – | 7,7 | 6,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 235 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,2 | 4,2 | 5,4 |