Abarth 124 Spider: Najsilnejšia MX-5 má 170 k. Stovku dá za 6,8 s

13.06.2016 06:00

Reinkarnovaná legenda Fiat 124 Spider má konečne súrodenca z dielne Abarthu. A ten predstavuje výkonový vrchol japonsko-talianskych dvojičiek. Nad najsilnejšou Mazdu MX-5 totiž dominuje nielen o 10 koní vyšším výkonom, ale najmä o 50 Nm väčším krútiacim momentom. Napokon, má horúce talianske srdce.

Ostrý Fiat 124 Spider nahodil atraktívny tuning...
Ostrý Fiat 124 Spider nahodil atraktívny tuning Abarthu. Ten zahŕňa napríklad červený splitter, ale najmä matné 17-palcové disky a čierne kapoty. Autor: Abarth

Taliani splnili to, čo sľúbili. Po premiére reinkarnovanej legendy Fiat 124 Spider v Los Angeles, postavenej na základoch Mazdy MX-5, prichádza aj ostrá verzia Abarth 124 Spider s logom škorpióna. A je sa na čo tešiť. Hoci aj Mazda MX-5 s atmosférickým dvojlitrom, ktorý dáva 118 kW, a tiež Fiat 124 s preplňovanou jednaštvorkou MultiAir s výkonom 103 kW dokážu sprostredkovať za volantom dostatok zábavy, Abarth 124 Spider je predsa len trochu iná káva.

Má rovnako ľahkú konštrukciu, zadný náhon a dokonalé rozloženie hmotnosti, ale pridáva asi to najdôležitejšie, čo potrebuje pravý otvorený roadster – výkon. V podaní Abarthu ponúka 4-valec 1,4 MultiAir až 170 koní, teda 125 kilowattov. O 18 viac ako Fiat a o sedem viac v porovnaní s Mazdou. A k tomu ponúkne poriadnu porciu krútiaceho momentu 250 Nm. Ten dominuje nad Japoncom o 50, nad Talianom o 10 Nm. Ak uvážime, že na váhe má Abarth 124 Spider len 1 060 kg, máme dočinenia s poriadne ostrým náradím. Napokon, výkonová hmotnosť 6,5 kg/k hovorí sama za seba.

Koncovky výfukov majú vydávať hlboké tóny, aké...
Koncovky výfukov majú vydávať hlboké tóny, aké k Abarthu neodmysliteľne patria. Autor: Abarth

Na stovku to „škorpión“ zvláda za 6,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 232 km/h. To možno nevyrazí dych, lenže svoj potenciál vie Abarth využiť naozaj naplno. Pomáha mu samosvorný diferenciál, špeciálne naladený podvozok a výkonná brzdová sústava Brembo so 4-piestikovými strmeňmi. A keď sme už pri podvozku, spomeňme, že na ceste držia Abarth 124 dvojité predné lichobežníkové závesy a päťprvkové zadné zavesenie multi-link. K tomu pridáva ostrejšie riadenie s posilnenou spätnou väzbou. Takže jazda serpentínami musí byť skutočným zážitkom.

Atmosféru dopĺňa neodmysliteľná zvuková kulisa, ktorá je dielom výfukovej sústavy Record Monza s variabilným prúdením plynov, vytvárajúca hlboké tóny v nízkych otáčkach a pár decibelov navyše pri akcelerácii. Abarth 124 Spider bude na výber buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo 6-stupňovým automatom Essensse Sports. Oba sa vyznačujú rýchlymi reakciami. Kým v prvom prípade vďaka krátkym dráham radenia, v druhom vďaka možnosti využiť manuálny režim pomocou krídelok na volante. Jazdný prejav mení systém Drive Mode Selector s prepínačom na stredovom tuneli, a to v módoch Normal a Sport.

Interiér je prešpikovaný kožou a semišom....
Interiér je prešpikovaný kožou a semišom. Vybavením ale práve nehýri. V sérii je len manuálna klimatizácia a audio so štyrmi reproduktormi. Autor: Abarth

Športový režim zahŕňa aj povoľnejšiu softvérovú mapu stabilizácie ESP, rýchlejší ohlas plynu a automatickej prevodovky či nižší účinok posilňovača riadenia. Spoznať Abarth 124 Spider nie je žiaden problém. Od civilných verzií sa líši kapotami v čiernom matnom vyhotovení, čo je odkaz na pretekárske Abarthy upravené tak, aby neboli jazdci oslepení odrazmi slnka od karosérie. S čiernou maskou kontrastuje červený splitter a červené spätné zrkadlá. Štandardom sú 17-palcové disky v matnom sivom vyhotovení Forgiato Grey, podobne ako rám čelného okna.

Pod kapotou sa skrýva preplňovaný 4-valec 1,4...
Pod kapotou sa skrýva preplňovaný 4-valec 1,4 MultiAir s výkonom 125 kW. S prenosom výkonu na asfalt pomáha samosvorný diferenciál. Autor: Abarth

Na výber bude päť farieb laku. Dve pastelové „Turini 1975 White“ a „Costa Brava 1972 Red“ a tri metalizované laky „Isola d'Elba 1974 Blue“, „Portogallo 1974 Grey“ a "San Maríno 1972 Black ". Všetky odkazujú na víťazstvá Abarthu v rely. Štandardná farba je San Marino 1972 Black. Stručne povedané, Abarth 124 Spider je jediným vozidlom vo svojej kategórii, ktoré má v sérii metalickú farbu. A horúca krv vládne aj v kokpite s červeno-čiernym koženým čalúnením, červenou grafikou prístrojového panelu, koženým volantom a semišovým poťahom palubnej dosky. I tak je tu bratstvo s Mazdou MX-5 omnoho zreteľnejšie.

Napríklad na rozhraní Mazda Connect, kompatibilnom so smartfónmi. V sérii je manuálna klimatizácia, audio so štyrmi reproduktormi či elektrické ovládanie okien a zrkadiel. Za spomínané rozhranie, výkonnejšie audio Bose s deviatimi meničmi, z toho štyrmi v opierkach hláv, alebo automatickú klimatizáciu si zákazníci priplatia. Bezpečnosť môžu zvýšiť full-LED svetlá kombinované s dažďovým a svetelným senzorom. Do predaja sa novinka z Corso Giovanni dostáva v týchto dňoch s cenou od 40 000 eur. To nie je málo, ale za autentický zážitok v kokpite ľahkého a agilného roadsteru to iste stojí.

Abart
		124 Spider -
		2016
Abart 124
		Spider -
		2016
+15Abart 124 Spider -
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Fiat #Fiat 124 Spider #Abarth #Abarth 124 Spider
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek