Seat Ateca zažil výstavnú premiéru na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Išlo o dlho očakávané predstavenie sériového SUV, ktorému predchádzalo mnoho konceptov. Nakoniec sa automobilová verejnosť dočkala a spoznala nový prírastok do rodiny modelov SUV patriacich koncernu Volkswagen. V súlade s tradíciou dostal model geografické označenie. Obec Ateca leží západne od Zaragozy vo vnútrozemí Pyrenejského polostrova.

S koncernovými príbuznými – VW Tiguan a Škodou Kodiaq – sa bude Seat Ateca deliť o platformu MQB. Prvý menovaný je v danom segmente už stálicou a nové veľké SUV od Škody sa po prvý raz predstaví na jeseň na autosalóne v Paríži. Ateca bude o niečo kratšia ako Tiguan, ale vyrábať sa bude spoločne s väčším Kodiaqom v českých Kvasinách.
Praktickosť v modernom šate
Pokiaľ ide o prednosti Seatu Ateca, výrobca stavil na univerzálnosť. Podľa viceprezidenta spoločnosti SEAT a riaditeľa oddelenia výskumu Dr. Matthiasa Rabeho sa v Atece skĺbil typický dizajn vozidiel Seat a skvelé jazdné vlastnosti nielen v teréne ale aj v meste. Na všetko bude zároveň dohliadať množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov.

Čo sa týka vzhľadu, predná časť jednoznačne odkazuje na úspešný Leon. Dominujú ostré tvary, trojuholníková grafika svetiel a lichobežníková predná maska. Vonkajšiu podobu predných aj zadných svetiel umocňujú voliteľné LED diódy. Pri pohľade zboku určite zaujmú hranaté oblúky blatníka dimenzované až pre devätnásťpalcové kolesá.
V interiéri sa podarilo navodiť súlad dynamiky a praktickosti. Dizajn palubnej dosky je zjavne zameraný na vodiča, ktorý si užije aj vyšší posed. Tlačidlá ovládajúce rôzne funkcie sú umiestnené blízko seba a dopĺňajú obrazovku informačno-zábavného systému. V najnižšej výbave pôjde o päťpalcovú, no v najvyššej až o osempalcovú obrazovku. Súčasťou najvyššej výbavy bude aj možnosť zvoliť si jednu z ôsmich farieb osvetlenia interiéru.

Napriek dĺžke 4 360 mm a rázvoru 2 640 mm poskytuje Seat Ateca dostatok miesta aj pasažierom vzadu. Rázvor je identický s Leonom, no Ateca má väčší batožinový priestor. Vo verzii s predným pohonom je to 510 litrov a v prípade pohonu oboch náprav sa do kufra vojde 485 litrov batožiny. Univerzálnosť batožinového priestoru zvyšuje dvojité dno a pohodlné nakladanie batožiny zabezpečí nižšia nakladacia hrana.
O bezpečnosť je postarané
Seat Ateca ponúkne skutočne širokú paletu bezpečnostných a asistenčných systémov. Vodič si bude navyše môcť vybrať zo štyroch jazdných režimov, a to Normal, Sport, Eco a Individual. Varianty s pohonom 4×4 budú navyše vybavené režimom pre prejazd terénom a snehom a asistentom zjazdu z kopca. Dvere batožinového priestoru už bude možné nielen otvárať, ale po prvý raz aj zatvárať pohybom nohy.

Základ bezpečnostných systémov bude tvoriť asistent jazdy v dopravných zápchach. Ten sa skladá z adaptívneho tempomatu a systému udržujúceho vozidlo v jazdnom pruhu. Počas dopravnej zápchy bude auto samo zrýchľovať, brzdiť aj upravovať smer. Systém bude aktívny do rýchlosti 60 km/h. Pri vyšších rýchlostiach asistent udržiavania v jazdnom pruhu nasmeruje vozidlo do stredu, prípadne sa „naučí“, v ktorej časti jazdného pruhu vodič zvyčajne jazdí. Systém však vyžaduje, aby sa vodič držal volantu.
Adaptívny tempomat so zabudovaným radarom má okrem prispôsobovania rýchlosti pomáhať aj pri vyhodnocovaní nebezpečných situácií. Vtedy sa aktivuje systém núdzového brzdenia, ktorý už dokáže rozpoznať nielen potenciálnu zrážku s iným vozidlom, ale aj s chodcom. Systém varuje vodiča najprv zvukovo a vizuálne. V prípade, že vodič nezareaguje, aktivuje sa automatické núdzové brzdenie.

Paleta technických vymožeností zabudovaných v Seate Ateca navyše zahŕňa rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie prekážok za vozidlom (aktivuje sa pri zaradení spiatočky), kamerový systém umožňujúci pohľad z vtáčej perspektívy, inteligentného parkovacieho asistenta Park Assist 3.0 a systém Emergency Assist, ktorý v prípade núdze vozidlo sám zastaví, aktivuje elektronickú parkovaciu brzdu a zapne výstražné svetlá. Systém začne pracovať, ak zaregistruje, že sa vodič nevenuje riadeniu napríklad zo zdravotných dôvodov. Zastaveniu predchádza zvukové a svetelné znamenie a krátke trhnutie bŕzd.
Na výber budú naftové aj benzínové motory
Pohonné jednotky pre Seat Ateca budú výlučne preplňované. Základom budú samozrejme vznetové motory. Slabšou možnosťou bude 1,6 litrový štvorvalec TDI s výkonom 85 kW (115 k). Silnejší dvojlitrový agregát TDI bude k dispozícii v dvoch variantoch, a to s výkonom 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k). Normovaná spotreba by sa pritom mala pohybovať od 4,2 do 5,1 litra nafty na sto kilometrov. Ponuku benzínových motorov budú tvoriť agregáty 1.0 TSI a 1.4 TSI, pričom druhý menovaný bude vybavený funkciou deaktivácie valca. Slabší zážihový motor bude mať výkon 85 kW (115 k) a silnejší 110 kW (150 k). Normovaná spotreba by sa mala pohybovať v rozmedzí 5,2 až 6,2 l/100 km.

Motory TDI aj TSI s výkonom 110 kW (150 k) budú k dispozícií aj s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom oboch náprav 4Drive s elektrohydraulickou spojkou Haldex piatej generácie. Najsilnejšia naftová verzia bude štandardne dodávaná s pohonom 4Drive aj prevodovkou DSG.
Zákazníci si budú môcť vybrať z troch úrovní výbavy. Základ bude tvoriť výbava Reference, ktorá bude zahŕňať klimatizáciu, päťpalcovú obrazovku informačno-zábavného systému, elektronickú parkovaciu brzdu, sedem airbagov, monitorovanie tlaku v pneumatikách a systémy núdzového brzdenia a rozpoznávania únavy vodiča. Stredná výbava Style bude obsahovať aj sedemnásťpalcové zliatinové disky, zadné LED svetlá, klimatizáciu Climatronic, kožený volant a zadné parkovacie senzory.
Najvyššiu výbavu XCELLENCE budú prezrádzať chrómové rámy okien, stmavené zadné okná, osemnásťpalcové zliatinové disky a predné LED svetlomety. Vo vnútri sa bude najvyššia výbava líšiť ambientným osvetlením a čalúnením buď z Alcantary alebo kože. Možnosť voľby jazdných režimov SEAT Drive Profile bude štandardom len v najvyššej výbave XCELLENCE. Predaj nového SUV