Seat Ateca: Španielske SUV konečne na 'živých' fotkách

Prvé SUV z dielne španielskej automobilky sa začiatkom leta dostane do predaja v Nemecku a v Španielsku. V Seate patriacom pod koncern Volkswagen si od nového modelu veľa sľubujú, keďže segment menších SUV a crossoverov je v Európe veľmi obľúbený. Zároveň by sa mala Ateca stať popri Ibize a Leone tretím pilierom značky.

15.06.2016 06:00
Seat-Ateca-2017-1280-0c Foto:
Ateca je prvým SUV značky Seat. Vyrábať sa bude spolu so Škodou Kodiaq v českých Kvasinách.
debata (2)

Seat Ateca zažil výstavnú premiéru na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Išlo o dlho očakávané predstavenie sériového SUV, ktorému predchádzalo mnoho konceptov. Nakoniec sa automobilová verejnosť dočkala a spoznala nový prírastok do rodiny modelov SUV patriacich koncernu Volkswagen. V súlade s tradíciou dostal model geografické označenie. Obec Ateca leží západne od Zaragozy vo vnútrozemí Pyrenejského polostrova.

Seat Ateca by sa mal cítiť rovnako dobre v... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-17 Seat Ateca by sa mal cítiť rovnako dobre v teréne ako aj v meste.

S koncernovými príbuznými – VW Tiguan a Škodou Kodiaq – sa bude Seat Ateca deliť o platformu MQB. Prvý menovaný je v danom segmente už stálicou a nové veľké SUV od Škody sa po prvý raz predstaví na jeseň na autosalóne v Paríži. Ateca bude o niečo kratšia ako Tiguan, ale vyrábať sa bude spoločne s väčším Kodiaqom v českých Kvasinách.

Praktickosť v modernom šate

Pokiaľ ide o prednosti Seatu Ateca, výrobca stavil na univerzálnosť. Podľa viceprezidenta spoločnosti SEAT a riaditeľa oddelenia výskumu Dr. Matthiasa Rabeho sa v Atece skĺbil typický dizajn vozidiel Seat a skvelé jazdné vlastnosti nielen v teréne ale aj v meste. Na všetko bude zároveň dohliadať množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov.

Pri pohľade zboku určite zaujmú hranaté oblúky... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-1e Pri pohľade zboku určite zaujmú hranaté oblúky blatníka dimenzované až pre devätnásťpalcové kolesá.

Čo sa týka vzhľadu, predná časť jednoznačne odkazuje na úspešný Leon. Dominujú ostré tvary, trojuholníková grafika svetiel a lichobežníková predná maska. Vonkajšiu podobu predných aj zadných svetiel umocňujú voliteľné LED diódy. Pri pohľade zboku určite zaujmú hranaté oblúky blatníka dimenzované až pre devätnásťpalcové kolesá.

V interiéri sa podarilo navodiť súlad dynamiky a praktickosti. Dizajn palubnej dosky je zjavne zameraný na vodiča, ktorý si užije aj vyšší posed. Tlačidlá ovládajúce rôzne funkcie sú umiestnené blízko seba a dopĺňajú obrazovku informačno-zábavného systému. V najnižšej výbave pôjde o päťpalcovú, no v najvyššej až o osempalcovú obrazovku. Súčasťou najvyššej výbavy bude aj možnosť zvoliť si jednu z ôsmich farieb osvetlenia interiéru.

Seat Ateca má identický rázvor s Leonom, no... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-29 Seat Ateca má identický rázvor s Leonom, no poskytuje viac batožinového priestoru.

Napriek dĺžke 4 360 mm a rázvoru 2 640 mm poskytuje Seat Ateca dostatok miesta aj pasažierom vzadu. Rázvor je identický s Leonom, no Ateca má väčší batožinový priestor. Vo verzii s predným pohonom je to 510 litrov a v prípade pohonu oboch náprav sa do kufra vojde 485 litrov batožiny. Univerzálnosť batožinového priestoru zvyšuje dvojité dno a pohodlné nakladanie batožiny zabezpečí nižšia nakladacia hrana.

O bezpečnosť je postarané

Seat Ateca ponúkne skutočne širokú paletu bezpečnostných a asistenčných systémov. Vodič si bude navyše môcť vybrať zo štyroch jazdných režimov, a to Normal, Sport, Eco a Individual. Varianty s pohonom 4×4 budú navyše vybavené režimom pre prejazd terénom a snehom a asistentom zjazdu z kopca. Dvere batožinového priestoru už bude možné nielen otvárať, ale po prvý raz aj zatvárať pohybom nohy.

Varianty s pohonom 4x4 budú vybavené režimom... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-09 Varianty s pohonom 4x4 budú vybavené režimom pre prejazd terénom a snehom a asistentom zjazdu z kopca.

Základ bezpečnostných systémov bude tvoriť asistent jazdy v dopravných zápchach. Ten sa skladá z adaptívneho tempomatu a systému udržujúceho vozidlo v jazdnom pruhu. Počas dopravnej zápchy bude auto samo zrýchľovať, brzdiť aj upravovať smer. Systém bude aktívny do rýchlosti 60 km/h. Pri vyšších rýchlostiach asistent udržiavania v jazdnom pruhu nasmeruje vozidlo do stredu, prípadne sa „naučí“, v ktorej časti jazdného pruhu vodič zvyčajne jazdí. Systém však vyžaduje, aby sa vodič držal volantu.

Adaptívny tempomat so zabudovaným radarom má okrem prispôsobovania rýchlosti pomáhať aj pri vyhodnocovaní nebezpečných situácií. Vtedy sa aktivuje systém núdzového brzdenia, ktorý už dokáže rozpoznať nielen potenciálnu zrážku s iným vozidlom, ale aj s chodcom. Systém varuje vodiča najprv zvukovo a vizuálne. V prípade, že vodič nezareaguje, aktivuje sa automatické núdzové brzdenie.

Krátka radiaca páka manuálnej prevodovky... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-52 Krátka radiaca páka manuálnej prevodovky navodzuje športový dojem.

Paleta technických vymožeností zabudovaných v Seate Ateca navyše zahŕňa rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie prekážok za vozidlom (aktivuje sa pri zaradení spiatočky), kamerový systém umožňujúci pohľad z vtáčej perspektívy, inteligentného parkovacieho asistenta Park Assist 3.0 a systém Emergency Assist, ktorý v prípade núdze vozidlo sám zastaví, aktivuje elektronickú parkovaciu brzdu a zapne výstražné svetlá. Systém začne pracovať, ak zaregistruje, že sa vodič nevenuje riadeniu napríklad zo zdravotných dôvodov. Zastaveniu predchádza zvukové a svetelné znamenie a krátke trhnutie bŕzd.

Na výber budú naftové aj benzínové motory

Pohonné jednotky pre Seat Ateca budú výlučne preplňované. Základom budú samozrejme vznetové motory. Slabšou možnosťou bude 1,6 litrový štvorvalec TDI s výkonom 85 kW (115 k). Silnejší dvojlitrový agregát TDI bude k dispozícii v dvoch variantoch, a to s výkonom 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k). Normovaná spotreba by sa pritom mala pohybovať od 4,2 do 5,1 litra nafty na sto kilometrov. Ponuku benzínových motorov budú tvoriť agregáty 1.0 TSI a 1.4 TSI, pričom druhý menovaný bude vybavený funkciou deaktivácie valca. Slabší zážihový motor bude mať výkon 85 kW (115 k) a silnejší 110 kW (150 k). Normovaná spotreba by sa mala pohybovať v rozmedzí 5,2 až 6,2 l/100 km.

Predaj Seatu Ateca odštartuje začiatkom leta v... Foto: Seat
Seat-Ateca-2017-1280-1a Predaj Seatu Ateca odštartuje začiatkom leta v Nemecku a v Španielsku. Ostatné trhy prídu na rad neskôr.

Motory TDI aj TSI s výkonom 110 kW (150 k) budú k dispozícií aj s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom oboch náprav 4Drive s elektrohydrau­lickou spojkou Haldex piatej generácie. Najsilnejšia naftová verzia bude štandardne dodávaná s pohonom 4Drive aj prevodovkou DSG.

Zákazníci si budú môcť vybrať z troch úrovní výbavy. Základ bude tvoriť výbava Reference, ktorá bude zahŕňať klimatizáciu, päťpalcovú obrazovku informačno-zábavného systému, elektronickú parkovaciu brzdu, sedem airbagov, monitorovanie tlaku v pneumatikách a systémy núdzového brzdenia a rozpoznávania únavy vodiča. Stredná výbava Style bude obsahovať aj sedemnásťpalcové zliatinové disky, zadné LED svetlá, klimatizáciu Climatronic, kožený volant a zadné parkovacie senzory.

Najvyššiu výbavu XCELLENCE budú prezrádzať chrómové rámy okien, stmavené zadné okná, osemnásťpalcové zliatinové disky a predné LED svetlomety. Vo vnútri sa bude najvyššia výbava líšiť ambientným osvetlením a čalúnením buď z Alcantary alebo kože. Možnosť voľby jazdných režimov SEAT Drive Profile bude štandardom len v najvyššej výbave XCELLENCE. Predaj nového SUV

Seat Ateca 2017
Seat Ateca 2017
+57Seat Ateca 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Seat #Seat Ateca
Články podľa značiek