Volvo T5: Nový hybridný 3-valec T5 má 'žrať' ako diesel

Švédi mienia do desiatich rokov skoncovať definitívne s naftovými motormi. Zastúpiť ich má plug-in hybridný pohon, teda dobíjateľné hybridy. Po výkonnej sústave T8, známej z Volva XC90 a Volva S90/V90 príde aj kompaktnejšia plug-in hybridná sústava T5. Debutovať má v novom rade 40.

15.06.2016 12:00
debata (1)
Nová sústava T5 Twin Engine skombinuje... Foto: Volvo
Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016 Nová sústava T5 Twin Engine skombinuje preplňovaný 3-valec 1,5 Drive-E (134 kW) s elektromotorom (55 kW) a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Volvo experimentuje s hybridmi už nejaký ten rôčik. Jeho diesel-hybridný model V60 PHEV sa ale ukázal ako slepá ulička. Teraz má už ale vo veci jasno. Nové plug-in hybridné Volvá spaľujú a aj v budúcnosti budú spaľovať výlučne benzín. Ako to bude vyzerať Švédi už ukázali v novej generácii SUV XC90 a vlajkovej lodi S90/V90, ktoré používajú hybridnú sústavu s jednoduchým názvom T8 Twin Engine. Zo 4-valcového motora 2,0 Drive-E (230 kW) a elektromotora (60 kW) dokáže vyžmýkať úctyhodných 294 kilowattov. Spolupracovať bude so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Kým sústava T8 používa elektromotor na zadnej... Foto: Volvo
Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016 Kým sústava T8 používa elektromotor na zadnej náprave, v T5 je umiestnený vpredu.

Pri luxusných modeloch, ktoré navyše už nemôžu počítať s viac ako 4-valcovými motormi je takýto výkon pochopiteľný, lenže pri nových menších modeloch radu 40, kde sa objaví nielen hatchback ale aj crossver, by to bolo zbytočné. Volvo preto predstavuje slabšiu plug-in hybridnú sústavu T5 Twin Engine. Tá sa bude skladať z už dlhšie avizovaného 3-valca 1,5 Drive-E, ktorý vznikne redukciou väčšieho štvorvalca a elektromotora. Doteraz však neboli známe žiadne údaje a to napriek tomu, že Volvo už predstavilo dva koncepty 40.1 a 40.2, predznamenávajúce nástupcov súčasného modelového radu V40.

Volvo tvrdí, že priemerná spotreba nového radu... Foto: Volvo
Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016 Volvo tvrdí, že priemerná spotreba nového radu 40 so sústavou T5 bude len štyri litre benzínu na 100 km a to v realite. Preto už nevidí priestor pre naftové agregáty.
Teraz prichádza s podrobnejšími informáciami. Na rozdiel od XC90, kde je elektromotor na zadnej náprave, aby zabezpečil funkciu pohonu 4×4, tento raz bude elektromotor integrovaný s prevodovkou, avšak cez separátnu spojku, čo mu umožní pripájať sa k sústave celkom nezávisle. Kým spaľovací motor ponúkne 134 kW, elektromotor počíta s výkonom 55 kW. Zdrojom energie sa stanú li-ion akumulátory s kapacitou 9,7 kWh, čo by malo stačiť minimálne na 40 kilometrovú bezemisnú prevádzku. Spoločný výkon nie je zatiaľ známy.

Každopádne by nová technológia mala viesť k zníženiu spotreby. Volvo hovorí o 95 gramoch CO2 na kilometer. To zodpovedá priemernej spotrebe štyroch litrov benzínu na 100 km. Volvo pritom dodáva, že nemá ísť len o papierový údaj ale realitu. A nová technika má byť prínosom aj pre samotného výrobcu. Šéf vývoja Volva, Peter Martens, totiž tvrdí, že nový 3-valec má byť nielen účinnejší ako konkurenčné jednotky, ale aj lacnejší na produkciu. To má viesť v konečnom dôsledku k definitívnemu koncu naftových motorov Volva, ktoré sú naopak drahé na výrobu aj prevádzku.

Okrem série 40 počíta Volvo so sústavou T5 Twin Engine aj v ostatných modelových radoch, vrátane pripravovanej novej generácie Volva S60/V60 a z nej odvodeného crossoveru XC60.

Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016
Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016
+6Volvo XC40 Concept T5 Twin Engine - 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Volvo T5 #Volvo Twin Engine
Články podľa značiek