Ural Sahara: Ruský 'Harley' sa chystá do púšte. Ale len v USA

Legendárnemu ruskému motocyklu Ural sa za Atlantikom mimoriadne darí. Na tamojší trh prichádza ďalšia limitovaná séria. Pritom len pred pár mesiacmi sme tu mali edíciu Dark Force, uvedenú pri príležitosti premiéry posledného dielu vesmírnej ságy Star Wars. Tentoraz sa ale Ural vracia na zem, presnejšie do púšte.

17.06.2016 19:00
Ural Gear Up Sahara - 2016 Foto:
Štýlové ruské retro podstúpilo „expedičný“ tuning. Pieskovú farbu verzie Sahara dopĺňajú nárazníky, lopata a kanister.
debata (3)

Ruský retromodel, vyrábaný v Irbitskom motocyklovom závode (IMZ – Ural), je dnes vo svete pojmom a má väčšiu dávku exkluzivity ako americký Harley-Davidson. V podstate ide o živého veterána, ktorý sa od čias svojho vzniku v roku 1941, keď hľadala Červená armáda vhodný dopravný prostriedok pre pozemné vojsko, príliš nezmenil. Jeho základom je nemecký motocykel BMW R71 z tridsiatych rokov, ktorý ruskí konštruktéri jednoducho skopírovali a upravili na vojenské účely. Vidno to najmä na vzduchom chladenom dvojvalcovom boxeri.

Samozrejme, v priebehu rokov došlo k množstvu zlepšení. Objem motora vzrástol zo 650 na 750 kubických centimetrov, karburátory nahradilo vstrekovanie a bubnové brzdy vystriedali kotúče. Nájdeme tu aj tlmiče Sachs, alternátor Denso, sviečky NGK a množstvo ďalších komponentov od renomovaných výrobcov. To základné však ostalo. Ural vyrábaný s postranným vozíkom má čosi, čo mu dáva nepremožiteľnosť v teréne – pohon oboch zadných kolies, a to aj s diferenciálom. A jeho kolorit dopĺňa ručne ovládaná 4-stupňová prevodovka so spiatočkou.

Pohon zabezpečuje stále 2-valcový boxer s... Foto: Ural
Ural Gear Up Sahara - 2016 Pohon zabezpečuje stále 2-valcový boxer s objemom 750 kubických centimetrov. Štartovať sa dá stále aj nohou. Štyri prevodové stupne a spiatočka sa radia ručne.

Nie div, že zákazníkov si vždy nájde. V USA zastupuje značku spoločnosť Irbit MotorWorks of America (IMWA) a tá sa snaží podporiť odbyt limitovanými edíciami. Len v posledných dvoch rokoch sme tu mali krásny Ural Gaucho Rambler z roku 2013, ktorý mieril k americkým kovbojom. Na jeho vývoji totiž spolupracovala aj firma Pendleton Woole Mills, známa výrobou klasického vlneného oblečenia a vlnených výrobkov. A vlani pribudol čierny Ural Dark Force. Tentoraz pri príležitosti uvedenia ďalšieho dielu vesmírnej ságy Star Wars. Dnes tu máme ďalšiu prácu amerických „tunerov“ – Ural Gear Up Sahara.

Špecialitou Sahary sú nárazníky či kanister a... Foto: Ural
Ural Gear Up Sahara - 2016 Špecialitou Sahary sú nárazníky či kanister a lopata.

Nie je ale úplnou novinkou. Sahara sa už na americkom trhu raz objavila a patrila k vôbec najúspešnejším edíciám Uralu v USA. To je dostatočný dôvod na ponuku jej novej série. Od bežných Uralov sa líši lakom pieskovej farby s čiernymi prvkami. Napríklad špecifickými prednými nárazníkmi. Súčasťou výbavy je tiež kanister, lopata a elektrická zásuvka v sajdkáre. Za príplatok dostanete balíček doplnkov – LED reflektor, nosiče na postrannom vozíku, ochranné rámy, zadný nárazník, tak trochu futuristicky pôsobiacu čelnú kapotáž Givi či chrániče rúk a komfortné sedadlo. A priplatiť si môžete aj za naviják.

Raritou je naviják, ktorý vás dostane aj z tej... Foto: Ural
Ural Gear Up Sahara - 2016 Raritou je naviják, ktorý vás dostane aj z tej najhoršej situácie.
Technicky sa ale Gear Up Sahara od civilných strojov príliš nelíši. Poháňa ho stále dvojvalcový boxer s výkonom 30,1 kW pri 5 500 otáčkach a krútiacim momentom 57 Nm pri 4 300 otáčkach. Takmer 350 kg vážiaci stroj s ním dosiahne maximálnu rýchlosť okolo 140 km/h, ruský výrobca však odporúča cestovnú rýchlosť 110 km/h. Pribudli len nastaviteľné tlmiče Sachs a brzdy NG so 4-piestikovými strmeňmi na prednom kolese a kolese sajdkáry. Zadné koleso motocykla si vystačí s jednopiestikovým systémom. „Expedičná“ Sahara je ale pomerne drahou hračkou.

Americkí zákazníci za ňu zaplatia 18 000 dolárov, čo je približne 16 000 eur. A to si ešte môžu priplatiť za spomínaný expedičný balíček 2 000 dolárov, teda ďalších 1 780 eur. Pre úplnosť spomeňme, že produkcia Uralu začala v tridsiatych rokoch minulého storočia. Najprv v Moskve a Leningrade, dnešnom Petrohrade, ale keď rástlo riziko vojenského napadnutia Ruska fašistickým Nemeckom, montážne linky sa presťahovali na Ural. Prvé civilné verzie pôvodne výlučne vojenského motocykla začali vznikať v päťdesiatych rokoch. Firma však bola po páde železnej opony na pokraji zániku. Našťastie motocykel medzitým zostarol morálne natoľko, že začal byť opäť „in“, najmä na Západe. Takže výroba v IMZ, aj keď len manufaktúrna, beží dodnes.

Ural Gear Up Sahara - 2016
Ural Gear Up Sahara - 2016
+11Ural Gear Up Sahara - 2016

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Ural #IMZ-Ural #Ural Gear Up Sahara
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek