Ruský retromodel, vyrábaný v Irbitskom motocyklovom závode (IMZ – Ural), je dnes vo svete pojmom a má väčšiu dávku exkluzivity ako americký Harley-Davidson. V podstate ide o živého veterána, ktorý sa od čias svojho vzniku v roku 1941, keď hľadala Červená armáda vhodný dopravný prostriedok pre pozemné vojsko, príliš nezmenil. Jeho základom je nemecký motocykel BMW R71 z tridsiatych rokov, ktorý ruskí konštruktéri jednoducho skopírovali a upravili na vojenské účely. Vidno to najmä na vzduchom chladenom dvojvalcovom boxeri.
Samozrejme, v priebehu rokov došlo k množstvu zlepšení. Objem motora vzrástol zo 650 na 750 kubických centimetrov, karburátory nahradilo vstrekovanie a bubnové brzdy vystriedali kotúče. Nájdeme tu aj tlmiče Sachs, alternátor Denso, sviečky NGK a množstvo ďalších komponentov od renomovaných výrobcov. To základné však ostalo. Ural vyrábaný s postranným vozíkom má čosi, čo mu dáva nepremožiteľnosť v teréne – pohon oboch zadných kolies, a to aj s diferenciálom. A jeho kolorit dopĺňa ručne ovládaná 4-stupňová prevodovka so spiatočkou.
Nie div, že zákazníkov si vždy nájde. V USA zastupuje značku spoločnosť Irbit MotorWorks of America (IMWA) a tá sa snaží podporiť odbyt limitovanými edíciami. Len v posledných dvoch rokoch sme tu mali krásny Ural Gaucho Rambler z roku 2013, ktorý mieril k americkým kovbojom. Na jeho vývoji totiž spolupracovala aj firma Pendleton Woole Mills, známa výrobou klasického vlneného oblečenia a vlnených výrobkov. A vlani pribudol čierny Ural Dark Force. Tentoraz pri príležitosti uvedenia ďalšieho dielu vesmírnej ságy Star Wars. Dnes tu máme ďalšiu prácu amerických „tunerov“ – Ural Gear Up Sahara.
Nie je ale úplnou novinkou. Sahara sa už na americkom trhu raz objavila a patrila k vôbec najúspešnejším edíciám Uralu v USA. To je dostatočný dôvod na ponuku jej novej série. Od bežných Uralov sa líši lakom pieskovej farby s čiernymi prvkami. Napríklad špecifickými prednými nárazníkmi. Súčasťou výbavy je tiež kanister, lopata a elektrická zásuvka v sajdkáre. Za príplatok dostanete balíček doplnkov – LED reflektor, nosiče na postrannom vozíku, ochranné rámy, zadný nárazník, tak trochu futuristicky pôsobiacu čelnú kapotáž Givi či chrániče rúk a komfortné sedadlo. A priplatiť si môžete aj za naviják.
Americkí zákazníci za ňu zaplatia 18 000 dolárov, čo je približne 16 000 eur. A to si ešte môžu priplatiť za spomínaný expedičný balíček 2 000 dolárov, teda ďalších 1 780 eur. Pre úplnosť spomeňme, že produkcia Uralu začala v tridsiatych rokoch minulého storočia. Najprv v Moskve a Leningrade, dnešnom Petrohrade, ale keď rástlo riziko vojenského napadnutia Ruska fašistickým Nemeckom, montážne linky sa presťahovali na Ural. Prvé civilné verzie pôvodne výlučne vojenského motocykla začali vznikať v päťdesiatych rokoch. Firma však bola po páde železnej opony na pokraji zániku. Našťastie motocykel medzitým zostarol morálne natoľko, že začal byť opäť „in“, najmä na Západe. Takže výroba v IMZ, aj keď len manufaktúrna, beží dodnes.