Renault Mégane GT: Na polceste k RS stačí aj 205 koní

Súčasný Mégane RS ostáva vo výrobe až do konca roka. Ten nový, na báze štvrtej generácie má premiéru naplánovanú až na rok 2017. Zato je tu hneď od začiatku Mégane GT, v ktorom má tiež prsty divízia Renault Sport. Nechýbajú emócie ani riadená zadná náprava 4Control.

23.06.2016 06:00
debata
Mégane GT dáva najavo svoj potenciál... Foto: Renault
Renault Mégane - 2016 Mégane GT dáva najavo svoj potenciál špecifickým výpletom masky a zväčšenými sacími otvormi v nárazníkmi. V sérii sú full LED svetlá Pure Vision.

Renault predstavil štvrtú generáciu Mégane už vlani v septembri vo Frankfurte nad Mohanom. S uvedením na trh sa ale francúzska automobilka neponáhľala. K zákazníkom sa Mégane dostal až vo februári. A ešte dlhší nástup bude mať ostrá verzia RS. Tá súčasná, na platforme Mégane III, nemá totiž núdzu o zákazníkov. Novinka sa tak predstaví až v roku 2017. Zato je tu prijateľná „náhrada“ Mégane GT, a tá je dostupná už dnes. Prsty v nej má priamo divízia Renault Sport, takže GT si nemýľte len s nejakým ospojlerovaným hatchbackom . Toto auto je hothatch, i keď s menším výkonom, než by zvládol jeho špecificky vyladený podvozok.

Mégane GT zaujme už na prvý pohľad. Exteriérový paket reperezentuje nový predný nárazník so zväčšenými vstupmi vzduchu. Maska dostala nielen logo GT, ale miesto bežných lamiel aj špecifický čierny výplet. V séri sú LED svetlá PureVision a 17-palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami 225/45 R17. Voliť však môžete aj väčšie dvojfarebné osemnástky s diamantovým rezom. A vzadu nechýba difúzor inšpirovaný monopostmi F1, dve chrómové koncovky výfukov či strešný spojler. Celé to dotvárajú matné hliníkové kryty zrkadiel a modrý lak Iron Blue. Najpodstatnejšia je ale technika. A tá výkonom prekonáva aj topverziu luxusného Talismanu.

V sérii obúva Mégane 17-palcové hliníkové... Foto: Renault
Renault Mégane - 2016 V sérii obúva Mégane 17-palcové hliníkové disky. Vzadu nechýba strešný spojler, difúzor ani dve chrómové koncovky výfukov. Špecifický je aj modrý lak Iron Blue.

Zmieriť sa však musíte s objemom 1,6 litra. Dvojliter sa teda nekoná, trend downsizingu neobišiel ani športové Renaulty. S motorom 1,6 TCe, známym z Espace a Talismanu, sa ale pohrali experti Renault Sportu, takže úpravou sacieho potrubia došlo k zvýšeniu výkonu o 3 kW a krútiaceho momentu o 40 Nm. Celkovo tu tak máme 151 kW a 280 Nm. Aj preto označenie TCe 205. To nie je na francúzsky kompakt práve málo, najmä ak spolupracuje s bleskovou dvojspojkou 7-EDC s mokrými spojkami. Takže vo výsledku tu máme šprint na stovku za 7,1 sekundy a maximálku 230 km/h. A verte, že svoj potenciál vie GT zužitkovať do bodky.

Interiér je vyšperkovaný modrými dekoráciami,... Foto: Renault
Renault Mégane - 2016 Interiér je vyšperkovaný modrými dekoráciami, anatomickými sedadlami a špecifickou grafikou prístrojov.

Nielen kvôli špecifickému naladeniu a zníženému podvozku s úplne prepracovanou charakteristikou pružín a tlmičov či softvérovou mapou stabilizácie ESP, ale najmä vďaka najväčšej technologickej vychytávke – riadeniu zadných kolies 4Control. Systém upravuje natáčanie zadných kolies na základe údajov o natočení predných a tiež v závislosti od okamžitej rýchlosti a pokynov ESP. Dodávka relevantných údajov prebieha stokrát za sekundu, takže reakcie sú bleskové. Do rýchlosti 60 km/h natáča hydraulický systém zadné kolesá protismerne (2,7°), v režime Sport až do 80 km/h, potom je smer súhlasný s tými prednými.

Pod prednou kapotou pracuje preplňovaný 4-valec... Foto: Renault
Renault Mégane GT Pod prednou kapotou pracuje preplňovaný 4-valec 1,6 TCE naladený až na 205 koní, čo je 151 kW a dokonca viac, než ponúka veľký Talisman.

Takže na kľukatých cestičkách sa spolu s elektronickým samosvorom zlepšujúcim prenos výkonu na asfalt, cíti Mégane GT ako doma. Jeho horúcu krv krotí posilnená brzdová sústava. Priemer predných ventilovaných kotúčov narástol o 30 mm na konečných 320 a vzadu 290 mm. Decelerácii môže ale na okruhu pomôcť aj funkcia Multichangedown. Stačí držať počas brzdenia ľavú páčku ovládania manuálneho režimu prevodovky a tá podraďuje automaticky s cieľom maximalizovať brzdný moment motora. A to sa len tak ľahko nevidí. Napokon, systém pochádza priamo z okruhových špeciálov Renaultu.

Vychytávkou je riadenie zadných kolies... Foto: Renault
Renault Mégane - 2016 Vychytávkou je riadenie zadných kolies 4Control, ale aj Launch Control pre šprint z miesta či brzdenie motorom Multichangedown, opäť zo sveta okruhových špeciálov.

Naopak, pri akcelerácie z miesta je tu Launch Control, ktorý maximalizuje výkon aj trakciu. Atmosféru na palube dotvára softvérová úprava zvuku, to ale len v režime Sport, ktorý volíte cez rozhranie R-Link 2. A potom je tu ešte civilný režim Neutral, Comfort a Perso s individuálnym nastavením charakteristiky riadenia, ohlasu plynu či reakcií prevodovky. Aj Mégane GT jednoducho ťaží z technologických bonusov nového Mégane. A je rovnako praktický. Päťdverová karoséria ponúka identický priestor aj kufor s objemom 384 litrov. S kupé sa už nepočíta, podobne ako pri menšom Cliu. O to menej kompromisov však musíte podstúpiť.

Na neposednú povahu však upriamuje pozornosť špecifickou výbavou. Interiér dostal anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, hliníkové pedále a hlavicu radiacej páky. Nechýba modré logo GT na trojramennom volante a modré akcenty na palubnej doske a dverách. Odlišná je aj grafika rozhrania s červeným podsvietením v režime Sport. Na výber je látkové alebo kožené čalúnenie vrátane Alcantary. V sérii nájdete dvojzónovú klimatizáciu či audio Bose. Jednoducho, v kokpite sa cítite takmer ako v Mégane RS.

Čo bude potom ponúkať štvrtá generácia najostrejšieho hatchbacku s logom RS? To sa dozvieme koncom roka, možno už v Paríži. Každopádne sa je na čo tešiť, hoci objem motora sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezmení.

Technické údaje

Motor 1,6 TCe 205
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 618
Max. výkon (kW/ot.) 151/6 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 280/2 400
Prevodovka 7EDC
0 – 100 km/h (s) 7,1
Max. rýchlosť (km/h) 230
Spotreba na 100 km (l) 6,0
Renault Mégane - 2016
Renault Mégane - 2016
+8Renault Mégane - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Mégane RS #Renault Mégane
Články podľa značiek