Renault predstavil štvrtú generáciu Mégane už vlani v septembri vo Frankfurte nad Mohanom. S uvedením na trh sa ale francúzska automobilka neponáhľala. K zákazníkom sa Mégane dostal až vo februári. A ešte dlhší nástup bude mať ostrá verzia RS. Tá súčasná, na platforme Mégane III, nemá totiž núdzu o zákazníkov. Novinka sa tak predstaví až v roku 2017. Zato je tu prijateľná „náhrada“ Mégane GT, a tá je dostupná už dnes. Prsty v nej má priamo divízia Renault Sport, takže GT si nemýľte len s nejakým ospojlerovaným hatchbackom . Toto auto je hothatch, i keď s menším výkonom, než by zvládol jeho špecificky vyladený podvozok.
Mégane GT zaujme už na prvý pohľad. Exteriérový paket reperezentuje nový predný nárazník so zväčšenými vstupmi vzduchu. Maska dostala nielen logo GT, ale miesto bežných lamiel aj špecifický čierny výplet. V séri sú LED svetlá PureVision a 17-palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami 225/45 R17. Voliť však môžete aj väčšie dvojfarebné osemnástky s diamantovým rezom. A vzadu nechýba difúzor inšpirovaný monopostmi F1, dve chrómové koncovky výfukov či strešný spojler. Celé to dotvárajú matné hliníkové kryty zrkadiel a modrý lak Iron Blue. Najpodstatnejšia je ale technika. A tá výkonom prekonáva aj topverziu luxusného Talismanu.
Zmieriť sa však musíte s objemom 1,6 litra. Dvojliter sa teda nekoná, trend downsizingu neobišiel ani športové Renaulty. S motorom 1,6 TCe, známym z Espace a Talismanu, sa ale pohrali experti Renault Sportu, takže úpravou sacieho potrubia došlo k zvýšeniu výkonu o 3 kW a krútiaceho momentu o 40 Nm. Celkovo tu tak máme 151 kW a 280 Nm. Aj preto označenie TCe 205. To nie je na francúzsky kompakt práve málo, najmä ak spolupracuje s bleskovou dvojspojkou 7-EDC s mokrými spojkami. Takže vo výsledku tu máme šprint na stovku za 7,1 sekundy a maximálku 230 km/h. A verte, že svoj potenciál vie GT zužitkovať do bodky.
Nielen kvôli špecifickému naladeniu a zníženému podvozku s úplne prepracovanou charakteristikou pružín a tlmičov či softvérovou mapou stabilizácie ESP, ale najmä vďaka najväčšej technologickej vychytávke – riadeniu zadných kolies 4Control. Systém upravuje natáčanie zadných kolies na základe údajov o natočení predných a tiež v závislosti od okamžitej rýchlosti a pokynov ESP. Dodávka relevantných údajov prebieha stokrát za sekundu, takže reakcie sú bleskové. Do rýchlosti 60 km/h natáča hydraulický systém zadné kolesá protismerne (2,7°), v režime Sport až do 80 km/h, potom je smer súhlasný s tými prednými.
Takže na kľukatých cestičkách sa spolu s elektronickým samosvorom zlepšujúcim prenos výkonu na asfalt, cíti Mégane GT ako doma. Jeho horúcu krv krotí posilnená brzdová sústava. Priemer predných ventilovaných kotúčov narástol o 30 mm na konečných 320 a vzadu 290 mm. Decelerácii môže ale na okruhu pomôcť aj funkcia Multichangedown. Stačí držať počas brzdenia ľavú páčku ovládania manuálneho režimu prevodovky a tá podraďuje automaticky s cieľom maximalizovať brzdný moment motora. A to sa len tak ľahko nevidí. Napokon, systém pochádza priamo z okruhových špeciálov Renaultu.
Naopak, pri akcelerácie z miesta je tu Launch Control, ktorý maximalizuje výkon aj trakciu. Atmosféru na palube dotvára softvérová úprava zvuku, to ale len v režime Sport, ktorý volíte cez rozhranie R-Link 2. A potom je tu ešte civilný režim Neutral, Comfort a Perso s individuálnym nastavením charakteristiky riadenia, ohlasu plynu či reakcií prevodovky. Aj Mégane GT jednoducho ťaží z technologických bonusov nového Mégane. A je rovnako praktický. Päťdverová karoséria ponúka identický priestor aj kufor s objemom 384 litrov. S kupé sa už nepočíta, podobne ako pri menšom Cliu. O to menej kompromisov však musíte podstúpiť.
Na neposednú povahu však upriamuje pozornosť špecifickou výbavou. Interiér dostal anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, hliníkové pedále a hlavicu radiacej páky. Nechýba modré logo GT na trojramennom volante a modré akcenty na palubnej doske a dverách. Odlišná je aj grafika rozhrania s červeným podsvietením v režime Sport. Na výber je látkové alebo kožené čalúnenie vrátane Alcantary. V sérii nájdete dvojzónovú klimatizáciu či audio Bose. Jednoducho, v kokpite sa cítite takmer ako v Mégane RS.
Čo bude potom ponúkať štvrtá generácia najostrejšieho hatchbacku s logom RS? To sa dozvieme koncom roka, možno už v Paríži. Každopádne sa je na čo tešiť, hoci objem motora sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezmení.
Technické údaje
Motor | 1,6 TCe 205 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 618 |
Max. výkon (kW/ot.) | 151/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 280/2 400 |
Prevodovka | 7EDC |
0 – 100 km/h (s) | 7,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,0 |