Mercedes-AMG GT R: Zo 'zeleného pekla' priamo na cestu

Top verzia stuttgartského superšportu nemá už naozaj ďaleko od okruhového špeciálu AMG GT3. Na rozdiel od neho však môže na bežné cesty. Nižšia hmotnosť, vyšší výkon, aktívna aerodynamika a riadená zadná náprava z nej urobili poriadne ostré náradie. Stovku zvládne za 3,6 sekundy a dosiahne 318 km/h.

04.07.2016 06:00
debata
Zelený lak, ktorý je paralelou na prezývku... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R - 2016 Zelený lak, ktorý je paralelou na prezývku okruhu Nürburgring „zelené peklo“, vertikálne lamely či zväčšené sacie otvory, dávajú jasne najavo brutalitu najostrejšieho zo všetkých AMG.

Už počas príchodu nového superššportu Mercedesu-AMG GT Stuttgart netajil, že jeho ambície nekončia výkonnejšou verziou GT S. Napokon, výkonovo si nástupca kultového SLS AMG s krídlovými dverami pohoršil. Nasledoval okruhový špeciál AMG GT3 a práve on dával tušiť, že v Affalterbachu už horúčkovito pracujú aj na jeho civilnej verzii, ktorá by rada podkúrila napríklad takému Porsche 911 GT3 RS. Teraz tu máme výsledok lakovaný agresívnou farbou Green Hell Magno, ktorý jasne odkazuje, že táto šelma sa rodila viac než na bežných cestách v „zelenom pekle“, teda na šikanách nemeckého okruhu Nürburgring. Tuning bol naozaj komplexný. Zasiahol aerodynamiku, pohonné ústrojenstvo aj podvozok.

Začnime srdcom GT R. Štvorlitrový 8-valec umiestnený ďaleko za prednou nápravou dostal nové turbodúchadlá s plniacim tlakom zvýšeným z 1,2 na 1,35 baru. Spolu s modifikovaným sacím potrubím a výfukom to prinieslo nárast výkonu v porovnaní s AMG GT S z 375 na 430 kW a krútiaceho momentu zo 650 na rovných 700 Nm. Tie putujú cez upravenú 7-stupňovú prevodovku s predĺženou jednotkou a so skráteným siedmym prevodovým stupňom k zadným kolesám. Už to stačí na zlepšenie dynamiky, no GT R pridáva aj nižšiu hmotnosť. Nejde o radikálnu diétu, tá priniesla úsporu len 15 kg, no vziať do úvahy musíme aj to, že GT-3 je na rozdiel GT S nabité ďalšími prídavnými technológiami.

Vzadu je neprehliadnuteľné prítlačné krídlo a... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R - 2016 Vzadu je neprehliadnuteľné prítlačné krídlo a mohutný difúzor, ktoré vedia spolu s predným aktívnym spojlerom zvýšiť prítlak o 155 kg.

Napríklad aktívnou aerodynamikou, riadenou zadnou nápravou či vystuženou karosériou. To kompenzovali v Affalterbachu použitím karbónových blatníkov a strechy, karbónovým kardanom, ktorý je až o 40 % ľahší ako ten pôvodný, váži len 13,9 kg, kovanými diskami kolies, horčíkovou palubnou doskou či demontážou tlmiacich hmôt v interiéri. Vo výsledku tu tak máme zrýchlenie na stovku za 3,6 sekundy a maximálku 318 km/h. To je v porovnaní GT S zlepšenie o dve desatiny, respektíve o 8 km/h. Novinku držia na ceste nielen pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup, schválené pre bežnú premávku v profile 275/35 R19 na predných a 325/30 ZR 20 na zadných 10-lúčových kolesách, ale aj zvýšený prítlak.

Interiér je plný brúsenej kože a športových... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R - 2016 Interiér je plný brúsenej kože a športových doplnkov paketu AMG Sport. Tentoraz v sérii.

Ten je výsledkom aktívneho predného spojlera, ktorý sa pohybuje v rozsahu 40 mm a dokáže obmedziť vztlak pri rýchlosti 250 km/h o 40 kg, ale aj mohutného difúzora. Celkový prítlak je v porovnaní s GT S vyšší až o 155 kg. To pomáha nielen v priamom smere, ale aj pri rýchlych prejazdoch zákrut. Navyše môže GT R počítať s riadenou zadnou nápravou. Do rýchlosti 100 km/h natáča systém kolesá protismerne a nad touto hranicou súhlasne. Úroveň účinku riadenia je daná zvoleným jazdným režimom systému AMG Dynamic Select, ktorý upravuje nastavenia motora, prevodovky, podvozku či riadenia v módoch Comfort, Sport, Sport Plus, Individual a Race.

Štvorlitrový 8-valec s turbami medzi blokmi... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R - 2016 Štvorlitrový 8-valec s turbami medzi blokmi valcov má zvýšený prepĺňací tlak na 2,35 baru a upravené sanie. Výsledkom je 430 kW a 700 Nm krútiaceho momentu.

Voliteľný je aj účinok stabilizácie v režimoch ESP On, Sport Handling a ESP Off. V režime vypnutého ESP je možné navyše nastavit účinok protipreklzového systému, a to až v deviatich úrovniach. Takže v zákrutách sa GT R nebráni pretáčavým výjazdom. Trakčná elektronika je pritom odvodená priamo z okruhového GT3 vrátane systému Launch Control pre šprint z miesta. S prenosom výkonu na asfalt pomáha aj samosvorný elektronicky riadený diferenciál. O spomalenie sa zas starajú karbónovo-keramické brzdy s priemerom 390 na predných a 360 na zadných kolesách. Dostatočný komfort zabezpečujú magnetoreologické tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou.

Rozšírené karbónové blatníky ukrývajú predné... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R - 2016 Rozšírené karbónové blatníky ukrývajú predné 19- a zadné 20-palcové kované disky kolies.

Svoj potenciál dáva AMG GT R jasne najavo agresívnym dizajnom. Okrem špecifickej farby sú tu najmä predná maska s vertikálnymi „mrežami“ inšpirovaná GT3, obrovské sacie otvory v nárazníku a výrazne rozšírené blatníky vpredu o 46 a vzadu o 57 mm, inak by sa do nich nezmestili čierne kované disky s rozmerom 10,0 J x 19 ET56 respektíve 12,0 J x 20 ET52. Neprehliadnuteľné je zadné krídlo a obrovský karbónový difúzor s centrálne vyvedenými koncovkami výfukov. Interiér je čalúnený kompletne alcantarou a doplnený anatomickými sedadlami či extra športovým volantom. Dekoráciám vládne karbón, hliník a klavírna čerň. Paket AMG je teda v tomto prípade súčasťou série.

Najostrejšie AMG GT absolvovalo svetovú premiéru na festivale rýchlosti v Goodwoode za prítomnosti Lewisa Hamiltona. Objednávky bude možné uzatvárať od novembra, pričom prvé kusy sa dostanú k zákazníkom v marci 2017.

Technické údaje

Motor 4,0 V8 TwinTurbo
Zdvihový objem (ccm) 3 983
Počet valcov/ventilov 8/32
Max. výkon (kW/ot.) 430/6 250
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 700/1 900 – 5 500
Prevodovka 7A
0 – 100 km/h (s) 3,6
Max. rýchlosť (km/h) 318
Spotreba na 100 km (l) 11,4
Mercedes-AMG GT R - 2016
Mercedes-AMG GT R - 2016
+26Mercedes-AMG GT R - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-AMG GT #Mercedes-AMG
Články podľa značiek