Porsche Panamera, prvý 4-dverový model zo Zuffenhausenu, má za sebou už sedem rokov kariéry. Vcelku veľmi úspešnej aj keď sa nevyhol kritike dizajnu. Jeho „bucľaté“ línie jednoducho nesadli každému, zvlášť priaznivcom ikonickej deväťstojedenástky. Teraz je však všetko inak. Porsche sa poučilo a Panamere vtislo pečať svojej legendy tak ako nikdy predtým. Zvlášť evidentné je to pri pohľade zozadu. No nepredbiehajme. Všetko totiž začalo už zmenou proporcií.
Šéfdizajnér projektu Michael Mauer naordinoval Panamere síce väčšie rozmery, no napriek tomu pôsobí opticky nižšie. Je to najmä výsledkom zníženia zadnej časti strechy o 20 mm a predĺženia rázvoru náprav, ktorý sa v prednej časti natiahol o tri centimetre na konečných 2 950 mm. Prospelo aj zväčšenie šírky o šesť milimetrov na 1 937. Na výške 1 423 mm zas pribudli dva centimetre. Porsche je pyšné najmä na zväčšenie vzdialenosti stĺpika A od osi predných kolies, čo je takzvaná „Luxury Dimension“.
Väčšia, ale opticky ľahšia
Spolu s plastickejšie tvarovanými blatníkmi schopnými ukryť 19– až 21-palcové disky a zadným úzkym svetelným pásom evokujúcim ikonu 911 vyzerá Panamera konečne k svetu a bez kompromisov. Vpredu ju zdobia LED svetlá, za príplatok s technológiou Matrix osadenou až 48 svetelnými zdrojmi, a vzadu dvojica výfukov. Kým Panamera S a 4S ich majú oválne, najvýkonnejšia verzia Turbo dostala lichobežníkové koncovky. Zaujímavým prvkom sú dva prelisy na prednej kapote a neodmysliteľné vetracie otvory v predných blatníkoch. Zadný výsuvný spojler sa presťahoval z okna do zadného veka. A je delený.
O hmotnosti sa Porsche nezmieňuje, takže k radikálnej odtučňovacej kúre asi nedošlo. Redukujú ju však hliníkové dvere, blatníky či kapoty. Pod tou prednou sa ukrýva hneď trojica noviniek. Už základný 6-valec s objemom 2,9 litra s výkonom 324 kW a krútiacim momentom 550 Nm dokáže Panamere S a 4S poriadne rozprúdiť krv. Na stovku zrýchli za 4,2 sekundy a dosiahne maximálku 289 km/h. Na nový 8-valec 4,0 V8 pre Panameru Turbo však rozhodne nemá. V porovnaní s prvou generáciou narástol jeho výkon na 405 kW, čo je o 25 viac, a krútiaci moment na 70 Nm na konečných 770.
Takže akceleračnú disciplínu zvláda s novou 8-stupňovou dvojspojkou PDK za fascinujúcich 3,8 sekundy a s paketom Sport Chrono dokonca za 3,6 sekundy, čo je parameter porovnateľný s topverziou kupé Mercedesu-AMG GT R. Lenže v tomto prípade hovoríme o luxusnej limuzíne. Všetky motory sú vybavené priamym vstrekovaním a dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi blokmi valcov. To zaručuje rýchlejšiu spätnú väzbu. Samozrejmosťou je štart-stop systém. Panamera Turbo dokáže navyše šetriť palivo vypínaním štyroch valcov. Takže normovaná spotreba je teraz len 9,4 litra benzínu.
Diesel má osem valcov
Najväčšia zmena sa ale odohrala v Panamere Diesel. Starý trojlitrový 6-valec totiž nahradilo čosi omnoho silnejšie: 8-valcové bi-turbo s objemom štyroch litrov. Konečne! To posiela po prvýkrát k obom nápravám 310 kW a grandiózny krútiaci moment 850 Nm, takmer od voľnobežných otáčok. Maximum je totiž dostupné už od 1 000 otáčok za minútu. A nepoľavuje do 3 500. Obe turbá sa nachádzajú opäť medzi valcami a sú vybavené variabilnou geometriou lopatiek. Do 2 700 otáčok však pracuje len jedno z nich, druhé sa pridáva neskôr. Výsledkom je šprint na stovku za 4,5 sekundy a s paketom Sport Chrono ešte o dve desatiny kratšie.
Maximálka 285 km/h robí z Panamery Diesel zároveň najrýchlejšie sériové naftové auto planéty. Pritom si má vystačiť s normovanými 6,8 litra paliva. S prenosom výkonu na asfalt pomáha vo všetkých verziách bohatá trakčná elektronika vrátane systému Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), rozdeľujúceho hnací moment individuálne pre každé z kolies a úplne nový systém 4D Chassis Control, čo nie je nič iné ako riadená zadná náprava odvodená z nových modelov 918 Spyder a 911 Turbo. Navyše je Panamera vyzbrojená aktívnym podvozkom Porsche Dynamic Chassis Sport (PDCC), upravujúcim pruženie na základe okamžitých podmienok.
Vodič môže voliť niekoľko jazdných režimov, ktoré synchronizujú prácu motora prevodovky či podvozku v módoch Normal, Sport, Sport Plus a Individual. A pribudli aj nové asistenčné systémy. Napríklad nočné videnie s termokamerou na detekciu chodcov a zvierat. V spojení s LED svetlometmi dokáže systém vodiča upozorniť krátkodobým nasvietením objektu na hroziace nebezpečenstvo. Asi najväčšou novinkou je však aktívny tempomat Porsche InnoDrive, ktorý je akýmsi autopilotom upravujúcim rýchlosť na základe informácií zo senzorov, ale aj navigácie. Takže nemusíte mať vôbec nohu na plyne. Trasu sleduje s predstihom až troch kilometrov.
Nadvláda displejov
Interiér má napriek zníženej streche v zadnej časti ponúknuť rovnaký priestor pre cestujúcich. To hlavné, čo si všimnete, je však rozsiahla digitalizácia a s ňou súvisiaca redukcia tlačidiel. Klasika však ostala. Prístrojovému panelu totiž naďalej kraľuje analógový otáčkomer. Spoločnosť mu robia dva bočné 7-palcové displeje. A ďalšiu 12,3-palcovú dotykovú obrazovku s funkciou rozhrania Porsche Communication Managmet nájdete v centre palubnej dosky. A to stále nie je všetko. Ďalší dotykový displej je v stredovej konzole, cez ktorý možete ovládať ďalšie funkcie, dokonca aj uzatváranie prieduchov ventilácie kĺzavým pohybom.
Prekvapí, že v kufri ponúkne Panamera slušných 495 litrov pre batožinu, čo je 50 viac ako v minulosti. A k tomu variabilitu prezentovanú delenými zadnými operadlami v pomere 40 : 20 : 40. Po ich sklopení vzrastie úžitkový objem na maximálne 1 304 litrov. Novými prvkami komfortnej výbavy sú masážne sedadlá, ambientné podsvietenie interiéru či výkonné audio od nemeckého experta Burmester. Svetová výstavná premiéra prebehe v septembri v Paríži. Prvé kusy sa k zákazníkom dostanú v novembri. Nemecké ceny začínajú na 113 000 eurách. Za Panameru Diesel zaplatíte 117 000 a za topverziu Panamera Turbo 153 000 eur.