Kanaďan vymyslel revolučné kolesá. Odvaľujú sa aj priečne

Kanadský šofér nákladného auta ukázal po ôsmych rokoch vývoja svoj patent, ktorý by umožnil priečny pohyb auta. Tajomstvo sa skrýva v špeciálnych kolesách a pneumatikách.

06.07.2016 12:00
Revolučné kolesá - Liddiard Wheels Foto:
Liddiardové kolesá sa skladajú z dvoch ráfikov obutých pneumatikami kruhového prierezu. Pomocou mechanizmu poháňaného elektromotorom sa dokážu „ovaľovať“ priečne v lôžku.
debata (8)

Nápad priečneho pohybu auta nie je vôbec nový. Konštruktéri už dávno vymýšľali systémy, ktoré by umožnili ľahké priečne parkovanie alebo otáčanie vozidla okolo vlastnej osi, podobne ako to dokážu pásové vozidlá. Klasické zavesenie kolies to ale zatiaľ neumožňuje. A to ani v prípade, že sú riadené obe nápravy. Tie maximálne zmenšia polomer zatáčania. Kolesá by sa totiž museli natáčať minimálne v 180 stupňovom uhle. Kanadský šofér a amatérsky vynálezca William Liddiard sa ale na vec pozrel z trochu inej strany. Prichádza s patentom, kde voľný pohyb kolies okolo zvislej osi nahradil priečnym pohybom pneumatík.

Vyzerá to v podstate jednoducho. A sympatické je, že montáž zariadenia si nevyžaduje žiadnu zmenu zavesenia kolies. Jednoducho, klasické kolesá nahradíte tými od Liddiarda. Ide o takzvanú „dvojmontáž“, teda dve úzke pneumatiky na dvoch špeciálnych diskoch na každom náboji kolesa. Tie sú vybavené motorom a mechanizmom, ktorý umožňuje aby sa pneumatiky kruhového profilu otáčali v priečnom smere na ráfiku. Tým zabezpečia aj priečny pohyb auta. A nielen to, ak sa predné pneumatiky otáčajú opačne ako tie zadné, alebo naopak, vozidlo sa vie otočiť na mieste. Zložité parkovacie manévre by sa tak mohli stať minulosťou.

Prototypy kolies testuje ich autor na starej... Foto: Liddiard
Revolučné kolesá - Liddiard Wheels Prototypy kolies testuje ich autor na starej Toyote Echo. Tá akoby sa kĺzala po povrchu.

A pritom by ste sa nemuseli ani len dotknúť volantu. William Liddiard nápadu verí. Napokon, venoval mu osem rokov života a 80 tisíc kanadských dolárov, to aj na patenty. Výsledkom sú štyri kolesá, ktoré nasadil na starú Toyotu Echo, čo je americký Yaris s kufrom. A tá akoby sa kĺzala po povrchu. Maximálna rýchlosť priečneho pohybu sú dva kilometre za hodinu. Na parkovanie či otáčanie to ale stačí. Otázkou je, či takéto riešenie nemá viac nevýhod ako výhod. Ak by sme aj opomenuli vyššie neodpružené hmoty, keďže Liddiardové kolesá sú podstatne ťažšie, ako tie obyčajné, stále tu ostáva problém s priľnavosťou pneumatík.

Keďže majú kruhový profil majú menšiu styčnú plochu, čo znamená menej bezpečnosti v zákrutách či pri brzdení. A otázny je aj odvod vody, keďže tieto pneumatiky nemôžu mať klasický dezén. Možno aj preto zvolil Lidiard „dvojmontáž“. Samozrejme, autor nič také nepripúšťa. Tvrdí, že ním navrhnuté pneumatiky sú pripravené odolať každému počasiu, nekvalitnej vozovke a majú rovnakú charakteristiku ako bežné obutie. Teraz sa spolieha, že svoj patent predá niektorej z veľkých firiem. Napríklad automobilke alebo niektorému z výrobcov pneumatík. Tvrdí, že vstup investora by mohol celý vývoj urýchliť.

A tiež znížiť cenu, pretože odhadovaná suma za jedno koleso je dve tisíc kanadských dolárov. To je osem tisíc dolárov za kompletné „obutie“. V prípade auta nižšej triedy to môže predstavovať aj viac ako 50 % ceny celého vozidla. Preto sa zdá, že jeho nápad by sa mohol uplatniť skôr v triede športových štvorkoliek alebo stavebných strojov, kde sú obratnosť a pohyb do strán veľmi dôležité.

Revolučné kolesá - Liddiard Wheels
Revolučné kolesá - Liddiard Wheels
+2Revolučné kolesá - Liddiard Wheels

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #kolesá #Liddiard
Články podľa značiek