Honda NSX: Japonské 'Ferrari' prezrádza viac. Má štyri motory

25.07.2016 06:00

Honda predstavila svoj superšport už na vlaňajšom januárovom autosalóne v Detroite. Do finále sa však dostáva až dnes a tak pridáva nové informácie, a najmä bohatú fotogalériu. Štvormotorová šelma využije energiu benzínu aj elektriny. Na kolesá posiela 573 koní.

Kompaktné dvojmiestne kupé s dĺžkou 4 470 mm je...
Kompaktné dvojmiestne kupé s dĺžkou 4 470 mm je prakticky celé vyrobené z hliníka a vystužených plastov. Autor: Honda

Jedenásť rokov čakania a nádejí. Tak sa dá opísať čas od roku 2005, keď zišla z liniek posledná Honda NSX – japonský superšport, ktorý nahnal strach aj Ferrari. Roky sa nič nedialo a do toho prišla kríza, ktorá superšportom práve nefúkala do plachiet. Osud kultového kupé tak ostával dlho nejasný. Svetielko nádeje svitlo až v roku 2011 v Detroite v podobe konceptu Acura NSX. A v roku 2014 prišla Honda do Cobo Centra s jeho ďalšou evolúciou. To už bolo jasné, že reinkarnácia legendy je za rohom.

Jedenásť rokov po legende

Definitívna premiéra Hondy NSX, presnejšie Acury NSX, sa konala opäť v Detroite na vlaňajšej NAIAS. Lenže bez bližších technických informácií a údajov. Prvé kusy sa však aj tak mali dostať k zákazníkom ešte do konca roka. Nestalo sa. Jednoducho, projekt nabral časový sklz. Teraz sa však už zdá, že je všetko na dobrej ceste. Honda po viac ako roku a pol uvoľnila nové informácie a bohatú fotogalériu. Čakanie sa určite oplatilo. Vo svete superšportov môže spôsobiť rovnakú revolúciu, akú má na konte jej predchodkyňa z roku 1989.

Výkonové ambície NSX sú zjavné aj pri pohľade...
Výkonové ambície NSX sú zjavné aj pri pohľade zozadu. Difúzoru dominujú štyri centrálne umiestnené koncovky výfukov. Kolesá budú mať priemer 19 a 20 palcov. Autor: Honda

Honda si nastavila latku naozaj vysoko. V porovnaní s konceptom došlo k radikálnym zmenám. Najmä kvôli použitiu výkonnejšej techniky, ktorá potrebovala poriadne „pľúca“. Predné sacie otvory sa zväčšili až trojnásobne a to isté platí aj o „žiabrach“ v oblasti zadného stĺpika. Menili sa dokonca celkové rozmery. NSX podrástlo do dĺžky na 4 470 mm, čo je 80 mm viac. V šírke pribudlo 25 (1 940 mm) a na výške 15 milimetrov (1 215 mm). Zaujímavé je aj porovnanie s 25 rokov starým originálom. Nová Honda NSX je o 45 mm dlhšia, o 130 mm širšia a jej rázvor je dlhší až o 280 mm (2 630 mm).

Dizajn vytvorený v Los Angeles Acura Design Studiu nepôsobí zvlášť agresívne, napokon stojí za ním žena – Michelle Christensen. Prednej časti dominuje veľká čierna maska a full LED svetlá. Obrovskú nádielku výkonu veštia štyri centrálne umiestnené koncovky výfukov a veľkorysé odvetrávacie otvory v zadnom nárazníku. Špičkovú aerodynamiku bude sprevádzať ľahká konštrukcia karosérie, tvorená mixom karbónu, hliníka a vysokopevnostnej ocele. Z hliníka je nielen skelet, ale aj šasi vyrobené revolučnou technológiou liatia, ktoré ponúka pevnosť kovaných materiálov. To všetko dopĺňa karbónová podlaha či blatníky z kompozitov.

Hybrid so štyrmi motormi

Extra ľahké auto však nečakajte. Hybridná technológia spolu s batériami si vyžiadala svoju daň. Na váhe má NSX 1 725 kg. I tak sľubuje Honda špičkové jazdné vlastnosti. Tvrdí, že každý štvorcový centimeter plochy auta má svoju aerodynamickú funkciu. Inžinieri vyladili tvary tak, aby pri vysokých rýchlostiach produkovalo telo karosérie vzadu trojnásobne vyšší prítlak ako vpredu. Vzduch zároveň prúdi cez desať chladičov rôznych systémov. A potom tu máme najnižšie uložené ťažisko spomedzi všetkých súperov. Podieľa sa na tom nielen materiálový mix, ale aj rozmiestnenie komponentov, dokonca aj také detaily ako uloženie centrálnej riadiacej jednotky.

Pohon zabezpečí pozdĺžne umiestnený preplňovaný...
Pohon zabezpečí pozdĺžne umiestnený preplňovaný 6-valec, zatiaľ neznámeho objemu, a tri elektromotory. Z toho dva na prednej náprave. Autor: Honda

Tak ako v minulosti je hnacou jednotkou centrálne umiestnený vidlicový 6-valec. Tentoraz s objemom 3,5 litra a nezvyčajným uhlom rozovretia 75 stupňov. Má suchú kľukovú skriňu, variabilné časovanie a zdvih ventilov VTC, ale tiež priame a nepriame vstrekovanie. V porovnaní s 26 rokov starým originálom ho dopujú dve veľké turbodúchadlá. Aj vďaka ním dáva výsledných 500 koní, teda 367 kW, dostupných od 6 500 do 7 500 otáčok za minútu. Maximum krútiaceho momentu kulminuje hodnotou 550 Nm od 2 000 do 6 000 otáčok. To však Honde nestačilo. Medzi motor a 9-stupňovú dvojspojkovú prevodovku pridala elektromotor s výkonom ďalších 35 kW a krútiacim momentom 148 Nm. Ten sa dokáže postarať okamžitým záberom o dokonalé zahladenie akejkoľvek turbodiery spaľovacieho motora.

Napriek civilnému vzhľadu bez okázalých...
Napriek civilnému vzhľadu bez okázalých spojlerov dokáže pri vysokých rýchlostiach generovať NSX potrebný prítlak. Autor: Honda

Pomáha mu v tom ďalší pár elektromotorov na prednej náprave. Každý z nich ponúka 27 kW a 73 Nm. Výsledkom je nielen blesková reakcia na stlačenie plynu, ale aj dokonalá trakcia a stabilita. Celkovo disponuje Honda NSX spoločným výkonom 422 kilowattov. Pomocou individuálneho rozdelenia krútiaceho momentu pre každé z kolies prostredníctvom systému Sport Hybrid Super Handling All-Wheels Drive (Sport Hybrid SH-AWD), vie NSX bravúrne zvládať prejazd zákrut. Všetko to ovláda výkonná riadiaca elektronika PDU. Vodič pritom volí cez tlačidlo IDS (Integrated Dynamic system) na stredovej konzole jeden zo štyroch jazdných režimov – Quiet, Sport, Sport+ and Track.

Od elektromobilu po superšport

Mód Quiet je orientovaný najmä na bezemisnú prevádzku, teda rozbeh pomocou elektromotorov. Ten spaľovací sa púšťa do práce len pri nedostatočnej zásobe elektrickej energie v li-ion akumulátoroch umiestnených v centrálnom tuneli alebo pri požiadavke prudšej akcelerácie. Otáčky 6-valca sú limitované do 4 000 za minútu. Režim Sport je zameraný na dynamickú jazdu bez obmedzenia otáčok motora. Sport Plus+ mení reakcie plynu aj prevodovky a tiež uvoľní uzdu trakčnej elektronike. Zároveň dochádza k otvoreniu klapiek vo výfukovej sústave, čo znamená sýtejší zvuk. So šprintom z miesta pomáha Launch control.

Interiér je síce športový, čomu zodpovedá...
Interiér je síce športový, čomu zodpovedá napríklad aj digitálny prístrojový panel, no nevyhýba sa ani luxusu. Magické tlačidlo Sport má z NSX, schopného aj jazdy v čisto elektrickom režime, urobiť v okamihu brutálny superšport. Autor: Honda

Režim Track je orientovaný na okruhy a ponecháva vozidlo v rukách vodiča, bez zásahov stabilizácie. Má sa však o čo oprieť. Predné 19-palcové kolesá nesú dvojité lichobežníkové ramená a zadné 20-palcové viacprvkové zavesenie. Obúvajú pneumatiky Continental Conti-Sport Contact 5P s profilom 245/35 ZR19 na prednej a 305/30 ZR20 na zadnej náprave. O skrotenie tejto šelmy sa starajú brzdy Brembo, ktoré môžu byť osadené karbónovo-keramickými kotúčmi. Pri decelerácii sa však môže NSX spoliehať aj na brzdný účinok elektromotorov, ktoré odľahčujú brzdovú sústavu a zároveň sa starajú o rekuperáciu energie. A nezabudnime na magnetoreologické tlmiče, ktoré dokážu meniť tuhosť odpruženia v stotinách sekúnd.

Vzadu našla Honda miesto aj pre malý batožinový...
Vzadu našla Honda miesto aj pre malý batožinový priestor. Autor: Honda

Dokonale jemné a presné dávkovanie výkonu robí pritom NSX relatívne ľahko ovládateľným autom, ktoré zvládne s prehľadom aj neskúsený vodič. A podobne je to s interiérom. Ten síce ponúka nekompromisný športový zážitok z jazdy, zároveň sa však nebráni komfortu. Máme tu dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané a elektricky ovládané sedadlá či výkonnú audiosústavu. Anatomické operadlá sa starajú o držanie tela v zákrutách. Trojramenný volant je vybavený tlačidlami na ovládanie komunikácie, palubného počítača či tempomatu. Palubná doska hostí dva 8-palcové displeje. Jeden v úlohe virtuálneho prístrojového panelu s analogickým zobrazením centrálneho otáčkomera, a druhý vo funkcii multimediálneho rozhrania.

O adrenalíne za volantom niet najmenších pochybností, bohužiaľ Honda stále neprezradila to najdôležitejšie – jazdné výkony. Očakávať však môžeme šprint na stovku pod štyri sekundy. Za túto parádu však potenciálni záujemcovia zaplatia rovných 180 000 eur čo je viac ako za Porsche 911 Turbo. Bližšie tak má napríklad k McLarenu 570S. To však nie je problém. Vo Veľkej Británii alebo v Nemecku má už Honda poradovník plný. Výrobu spustila len nedávno vo svojom americkom závode Marysville. Odtiaľ bude pochádzať aj európska verzia. Honda pritom tvrdí, že práve Európa je pre NSX kľúčovým trhom. Potom si však mohla dať viac záležať na cene. V USA ju totiž kúpite už za 150 000 dolárov, teda omnoho lacnejšie.

Rozmery, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 470
Šírka (mm) 1 940
Výška (mm) 1 215
Rázvor náprav (mm) 2 630
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 725
Profil predných pneumatík 245/30 R 19
Profil zadných pneumatík 295/30 R 20

Technické údaje

Spaľovací motor 3,5 V6 Bi-Turbo
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 367/6 500
Krút. moment spaľ. motora (Nm/ot.) 550/2 000
Výkon zadného elektromotora (kW) 35
Krút. moment zadného elektromotora (Nm) 147
Výkon predných elektromotorov (kW) 2 × 27
Krút. moment predných elektromotorov (Nm) 2 × 73
Celkový výkon sústavy (kW) 422
Prevodovka 9DCT – dvojspojková
Honda
		NSX -
		2016
Honda NSX -
		2016
+48Honda NSX -
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Honda NSX #Honda #Acura NSX #Acura
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk