Lada pokračuje napriek kríze ruského automobilového trhu v modelovej ofenzíve. Na svete je nová Vesta aj crossover Xray a čoskoro doplní portfólio Vesta Sport, Vesta kombi a Vesta Cross. Navyše pribudne verzia spaľujúca zemný plyn Vesta CNG. Lenže ani to nie je všetko. Na autosalóne v Moskve predstaví AvtoVaz elektrickú verziu Vesty. A aj keď Rusko ešte nie je na elektromobily pripravené, mohla by zaujať aspoň na Západe.
Zatiaľ ide len o prototyp, ale do výroby nemusí mať ďaleko. Je tu totiž zázemie aliancie Renault-Nissan, ktorá je väčšinovým vlastníkom ruskej automobilky a navyše najväčším výrobcom elektromobilov na svete. Technológie k dispozícii teda sú. A o ich spriaznenosti napovedajú aj parametre. Ruský sedan dostal totiž pod prednú kapotu a zadné sedadlá li-ion akumulátory s kapacitou 25 kWh, čo je až príliš podobné Nissanu Leaf.
Ten má síce po modernizácii o päť kWh viac, ale Lade by stačil aj pôvodný paket batérií s kapacitou o málo menšou. To by zároveň zaručilo nižšiu cenu, ktorá je pre Ladu kľúčová. Možno aj preto používa elektromotor s nižším výkonom ako Leaf. Ten vo Veste EV má len 82 koní, teda 60 kilowattov, čo je ešte menej ako v Renaulte Zoe. Potom neprekvapia ani priemerné dynamické parametre. Na stovku to Veste EV trvá 15,5 sekundy.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h, čo ale nie je pri elektromobiloch nič zvláštne. Dôležitejší je dojazd. Podľa AutoVazu dokáže elektrická Vesta prejsť na jedno nabitie približne 150 km. Nabíjanie má z bežnej elektrickej siete trvať deväť hodín. Rusi sami priznávajú, že ich krajina nie je na elektromobily pripravená, a navyše sú tu tuhé zimy, ktoré elektromobilom neprospievajú, takže Vesta EV je zatiaľ len ideou. Mohla by však pomôcť Lade v prieniku na trhy podporujúce predaj ekologických áut.
Napríklad do západnej Európy, kde zatiaľ nedováža Vestu ani Xray. Nemajú totiž motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6. Stane sa tak až neskôr. Elektrická verzia by však tento problém nemala. Len pre úplnosť spomeňme, že Vesta EV nie je prvou elektrickou Ladou. Už na platforme prvej generácie Kaliny vznikol roku 2012 prototyp ELLada a mal paradoxne lepšie parametre – na stovku zrýchľoval za 13 sekúnd. Do výroby sa však nedostal.