BMW predstavuje nové motory. O 6-valcoch nehovorí

Nová generácia benzínových a naftových motorov má mať o 5 % vyšší výkon, ale o 5 % nižšiu spotrebu. V hre sú však zatiaľ len 3-valce a 4-valce. Je možné, že ich uvidíme už v BMW radu 5 v Paríži.

03.08.2016 12:00
debata
Nové benzínové motory budú ťažiť z vyššieho... Foto: BMW
BMW - nové motory 2016 Nové benzínové motory budú ťažiť z vyššieho tlaku vstrekovania paliva a samostatného chladiaceho okruhu pre hlavu a blok valcov.

Je isté, že ešte tento rok predstaví BMW novú generáciu radu 5. Pravdepodobne už na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži. Napokon len pred pár dňami zverejnilo prvé oficiálne snímky maskovanej päťky v ultramodernom 3D laboratóriu. Práve v nej by sa mali objaviť aj nové alebo modernizované benzínové motory, ktoré využije aj sesterská značka Mini. Preto budú navrhnuté pre priečnu a zároveň pozdĺžnu zástavbu do motorového priestoru.

Ako inak, hlavným cieľom bolo zníženie spotreby a emisií. Bokom však nestál ani akustický prejav, ktorý má byť príťažlivejší ako doteraz. Pri benzínových motoroch hovorí BMW výlučne o 3-valcoch s objemom 1,5 litra a dvojlitrových 4-valcoch. Všetky budú vybavené technológiou preplňovania TwinPower Turbo, variabilným časovaním ventilov Valvetronic a kontinuálnou zmenou ich zdvihu Duble Vanos pre sanie aj výfuk. Tlak priameho vstrekovania paliva sa vyšplhá až na 350 barov.

Naftové 4-valce dostanú dve turbodúchadlá,... Foto: BMW
BMW - nové motory 2016 Naftové 4-valce dostanú dve turbodúchadlá, ktoré boli doteraz výsadou silnejších verzií.

Očakávať môžeme tiež vyšší kompresný pomer. Ochranu proti samovznieteniu zabezpečí samostatný chladiaci okruh pre blok a hlavu valcov. Výsledkom má byť zvýšenie výkonu o 5 kW a krútiaceho momentu o 20 Nm pri súčasnom znížení spotreby o päť percent. Takže novinky sa majú vyrovnať s najprísnejšími emisnými normami. Elimináciu vibrácií dostanú na starosť vyvažovacie hriadele, čo je obzvlášť dôležité pre 3-valce.

Pri naftových motoroch BMW opäť nespomína 6-valce. Zato všetky 4-valce dostanú technológiu preplňovania twin-turbo, teda dve turbodúchadlá. Nízkotlakové bude ťažiť z variabilnej geometrie lopatiek, ovládanej elektricky. Tlak priameho vstrekovania common rail vzrastie pri 3-valcoch na 2 200 a pri 4-valcoch na 2 700 barov. Redukciu NOx zabezpečí systém EGR, čo znamená vstrekovanie prísady AdBlue do výfukových plynov. Celkovo by malo dôjsť k zníženiu spotreby nafty o päť percent, podobne ako pri benzínových agregátoch.

Technologickou novinkou je asymetrické vŕtanie valcov. V hornej časti sú o čosi užšie ako v spodnej. Podľa BMW to redukuje termodynamické sily pôsobiace na motor. Ďalšie podrobnosti, napríklad konkrétne výkony, sa dozvieme v najbližších týždňoch. A snáď aj informácie o 6-valcoch, pretože v dobe downsizingu by nebolo prekvapením, ak by sa z ponuky bežných verzií celkom vytratili. Kým ešte na začiatku deväťdesiatych rokov sa po doznačením 30i skrýval 8-valec, dnes tak v Mníchove označujú 4-valce.
BMW - nové motory 2016
BMW - nové motory 2016
+5BMW - nové motory 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #motory
Články podľa značiek