Downsizing priniesol motorárom nové starosti. Z menšieho objemu je možné dostať viac výkonu len vďaka preplňovaniu, čo znamená podstatne vyššie spaľovacie tlaky, teda tlaky počas expanzie a tiež tlaky priameho vstrekovania paliva. Sprievodným javom je však vznik pevných častíc, s ktorými nemali doteraz konvenčné atmosférické motory problém. Filtre pevných častíc, takzvané DPF, boli od prelomu tisícročí výsadou naftových agregátov. Teraz však dôjde aj na tie zážihové.
Nasadenie filtrov GPF (Gasoline Particulate Filter) ohlásil nedávno Mercedes-Benz. Novú technológiu by mal predstaviť ešte tento rok v modernizovanej vlajkovej lodi triedy S spolu s novým benzínovým 8-valcom. A teraz sa pridáva aj Volkswagen. A za Stuttgartom dlho meškať nebude. Tento zámer už síce avizoval v polovici júna, ale len málokto očakával, že veci dostanú tak rýchly spád. Prvé modely s novou technológiou prídu na trh totiž už na budúci rok.
Premiéru budú mať filtre GPF v novom Tiguane 1,4 TSI a Audi A5 2,0 TFSI. V porovnaní s Mercedesom-Benz teda Wolfsburg osadí novinku do relatívne cenovo prístupných modelov s masovým predajom. Stať by sa tak malo v júni 2017. Do roku 2022 by malo byť systémom zachytávania častíc vybavených až sedem miliónov koncernových vozidiel ročne. Zachytiť majú až 90 % pevných častíc.
Na tento problém poukazovala už v roku 2013 nemecká environmentálna organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH). Jej testy preukázali, že benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva a preplňovaním produkujú mnohonásobne viac pevných častíc ako naftové motory s filtrami DPF.