
Aston Martin DB11 nie je len novým modelom automobilky z Gaydonu. Ide o prvého zástupcu veľkej generačnej obmeny. V portfóliu vystrieda síce stále krásne a silné DB9, lenže s technikou a dizajnom, ktoré pochádzajú z roku 2003. A to je priveľa aj na reprezentanta relatívne konzervatívnej značky. Novinka sa preto rodila na čistom hárku papiera a prináša množstvo revolučných riešení aj nový svieži štýl. Vidieť to už na dizajne z pera Marka Raichmana.
Nové DB11 sa tak trochu odpútalo od tradície. Astonovská predná maska je oveľa výraznejšia a to isté platí o predných svetlách. Úplnou novinkou sú kontrastné oblúky strechy, ako aj nasávacie otvory v oblasti zadných stĺpikov. Blatníky sú pritom svalnatejšie ako kedykoľvek predtým. O agresivite však hovoriť nemožno. Stále tu máme britského elegána, ktorý skrýva svoju brutalitu pod plavnými líniami. Aj preto DB11 chýba zadné krídlo. Vďaka premyslenej aerodynamike si vystačí bez neho.

Nahrádza ho patentovaný systém AeroBlade, čo sú vzduchové kanáliky vedúce od zadných stĺpikov k odtrhovej hrane kapoty. Tá je vybavená len malou lištou, ktorá sa pri rýchlostiach nad 130 km/h vysunie 60 mm nad obrys vozidla. V Gaydone tomu hovoria virtuálny spojler. Funkcia je však rovnaká – stará sa o redukciu vztlaku. To, čo nevidieť, je celkom nová štruktúra karosérie využívajúca hliník, plasty a kompozity spájané lepením. Aj vďaka tomu sa podarilo zredukovať jej hmotnosť o 15 kg. Pritom je novinka väčšia.

Pri vývoji totiž Aston rešpektoval požiadavky zákazníkov. Tí chceli najmä viac priestorového komfortu. DB11 má preto na dĺžku 4 739, na šírku 1 940 a na výšku 1 279 mm. Rázvor náprav narástol o 63 mm na konečných 2 805 mm. Aston sľubuje viac miesta nad hlavou. Vpredu o 10 a vzadu o až o 54 mm. Zadné sedadlá tohto luxusného GT pridávajú 84 mm priestoru pre nohy a sú dokonca vybavené úchytmi Isofix pre detské sedačky. Okrem toho si môže posádka pribaliť 270 litrov batožín. Ostatné zabezpečí „kreditka“.

Spolupráca s Daimlerom priniesla Astonu celkom novú palubnú elektroniku. Týka sa to nielen virtuálneho prístrojového panelu s uhlopriečkou 12-palcov. Nové je aj rozhranie s 8-palcovým voľne stojacim displejom. Ovláda sa „kontrollerom“ na stredovom tuneli spolu s touchpadom, alebo dokonca gestami. Obrazovka slúži na komunikáciu, zábavu, navigáciu či zobrazenie okolia vozidla. Nechýba ani parkovací asistent. V luxuse išiel Aston až tak ďaleko, že si najal firmu na vytvorenie vlastných varovných zvukov. Tie majú byť intenzívne, ale nie obťažujúce.

Podstatnou informáciou je, že DB11 používa napriek očakávanej pohonnej jednotke od AMG svoj vlastný motor. A nejde o nič menšie ako 12-valec. Tentoraz však so zmenšeným objemom zo 6,0 na 5,2 litra, zato podporený dvojicou turbodúchadiel. Výsledkom je 447 kW pri 6 500 otáčkach a rovnako masívny krútiaci moment 700 Nm, ktorý máte na plyne už pri 1 500 otáčkach za minútu. Britské srdce, ktoré si vraj zachovalo napriek prepĺňaniu nádherný zvuk, je spojené s novým 8-stupňovým automatom ZF, umiestneným systémom Transaxle pred zadnou nápravou.

Na ceste držia DB11 pneumatiky Brigestone S007 a vyspelý podvozok navrhnutý Mattom Beckerom, známym z Lotusu. Ten sa postaral o dvojité lichobežníkové závesy a zadnú viacprvkovú nápravu. Stabilite pomáha rozšírený rozchod vpredu o 75 a vzadu o 28 mm, ale aj takmer dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 51 : 49 medzi nápravy. DB11 vážiace 1 770 kg to nepochybne potrebuje, pretože na stovku šprintuje za 3,9 sekundy a dosiahne maximálku 322 km/h. Pritom sa DB11 vďaka systému štart-stop a vypínaniu valcov pýši priemernou spotrebou 11,3 litra benzínu na 100 km.
Pochopiteľne, v realite môžeme očakávať viac, ale majiteľom tohto exkluzívneho automobilu to prekážať iste nebude. Veď odporúčaná cena DB11 bez príplatkov je 204 900 eur. A nezáujmu sa Aston rozhodne nebojí. Už počas premiéry na jar v Ženeve mal na stole celkom 1 400 záväzných objednávok, čo je skoro jeho ročný predaj. Teraz to musí byť podstatne viac. Len na ilustráciu, vlani si Aston Martin kúpilo 1 623 zákazníkov. Výroba DB11 sa rozbehne na jeseň a prvé vozidlá poputujú k majiteľom ešte pred koncom roka. Prvých tisíc kusov skontroluje osobne sám šéf automobilky Andy Palmer.