Kia Niro zažila výstavnú premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne. V máji odštartovala sériová výroba v kórejskom Hwasungu. V priebehu leta sa Niro začalo predávať v Európe a teraz prišiel rad aj na slovenský trh. S redakciou sme sa zúčastnili na národných testovacích jazdách nového modelu v Rusovciach, kde sme sa o ňom dozvedeli viac.
Zámer Kie pri konštruovaní nového auta bol jasný. Chceli vytvoriť vozidlo, ktoré by bolo univerzálne a dokázalo by splniť funkčné aj módne požiadavky zákazníkov. Práve z toho dôvodu sa vedenie automobilky rozhodlo pre crossover, ktorý patrí medzi najrýchlejšie rastúce segmenty. Zároveň chceli zachovať trend prechodu k ekologickejším formám dopravy, a tak zvolili hybridný pohon.
Okrem trhových a spoločenských okolností chcela Kia vyjsť v ústrety aj samotným užívateľom vozidla. Hybridné automobily majú menšiu spotrebu, a teda ich prevádzkové náklady sú prijateľnejšie. Karosérie malých SUV zas disponujú väčšou svetlou výškou, čím uľahčujú nastupovanie a vystupovanie. Tieto vlastnosti zväčša vyhľadávajú dve cieľové skupiny, na ktoré sa Kia zamerala, a to mladé rodiny s jedným dieťaťom alebo s dvoma a penzisti aktívne tráviaci voľný čas.
Nemenej podstatným dôvodom bol aj nevyplnený priestor v modelovej hierarchii značky. Kia potrebovala väčší crossover ako je Soul, menšie SUV ako je Sportage a niečo štýlovejšie ako je cee’d. Z tohto hľadiska sa im cieľ podarilo splniť. Kia Niro je trochu nižšia ako Sportage, priestrannejšia ako Soul a dizajnovo je pútavejšia ako cee’d. Pokiaľ ide o priestor v interiéri, tak Niro má o tri centimetre dlhší rázvor kolies ako Sportage.
Príslušnosť k vozidlám SUV prezrádza niekoľko dizajnových a zároveň funkčných prvkov. Ide hlavne o zadný difúzor a plastové lemovanie spodku karosérie. Predná maska chladiča má tvar „tigrieho nosa“, ako je pre modely novších generácií typické. Predné svetlomety sú mierne vystúpené. Zadnej časti dominujú blatníkové oblúky, ktoré auto opticky zväčšujú. LED diódy zadných svetiel sú usporiadané do písmena „C“. Silueta karosérie sa smerom dozadu zužuje a má výborné aerodynamické vlastnosti. Koeficient odporu vzduchu je len 0,29.
Hybridnú sústavu tvorí 1,6 litrový benzínový štvorvalec GDI a elektromotor napájaný lítiovo-iónovou polymérovou batériou. Výkon sústavy je 104 kW (141 k). Maximálny krútiaci moment má hodnotu 265 Nm a je dostupný od 1 000 do 2 400 ot./min. O prenos výkonu na prednú nápravu sa stará šesťstupňová automatická dvojspojková prevodovka DCT s možnosťou manuálneho radenia.
Pri hybridoch sú asi najpodstatnejšie údaje o spotrebe a o emisiách. Kia Niro so základnými 16-palcovými kolesami má podľa výrobcu kombinovanú spotrebu 3,8 litra benzínu na sto kilometrov. S príplatkovými 18-palcovými spotreba narastie na 4,4 l/100 km. Hodnota vyprodukovaných emisií je v prípade menších kolies 88 g/km a v prípade väčších 101 g/km.
Počas krátkej testovacej jazdy v okolí Bratislavy sme si mohli overiť, do akej miery sú údaje deklarované výrobcom pravdivé. Zaujímala nás predovšetkým spotreba. K dispozícii boli vozidlá s 18-palcovými kolesami, ktoré sú menej úsporné. Počas jazdy sme odskúšali aj športový režim automatickej prevodovky a dosiahli sme priemernú spotrebu 5,1 litra na sto kilometrov. Presnejší údaj však poskytne až redakčný test.
Pokiaľ ide o interiér, tak Niro je skutočne veľkorysé. V druhom rade sedadiel je dostatok miesta na hlavu aj kolená. Batožinový priestor má objem 401 litrov. Palubná doska je rozdelená na dve vodorovné časti. Navrchu nájdeme displej palubného počítača a informačno-zábavného systému a v spodnej časti klasické tlačidlá, ktorými sa ovláda klimatizácia.
Cena Kie Niro v základnej výbave je 22 990 eur. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o vysokú sumu, no treba si uvedomiť, že najnižšia výbava zahŕňa automatickú prevodovku, aktívneho asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, tempomat, predné hmlové svetlomety, dvojzónovú automatickú klimatizáciu a handsfree pripojenie cez Bluetooth. Ide teda o jasný krok smerom k zvyšovaniu štandardu v triede crossoverov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 355 | |
Šírka (mm) | 1 800 | |
Výška (mm) | 1 535 | |
Rázvor (mm) | 2 700 | |
Svetlá výška (mm) | 160 | |
Objem kufra (l) | 401 | |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 399 | |
Maximálna hmotnosť (kg) | 1 930 |
Technické údaje
Spaľovací motor | |
Typ motora | zážihový |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (l) | 1,6 |
Max. výkon (kW/k) | 77/105 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 147 |
Elektromotor a akumulátorová batéria | |
Typ batérie | Lítiovo-iónová polymérová |
Napätie (V) | 240 |
Energia (kWh) | 1,56 |
Max. výkon (kW/k) | 32/44 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 |
Hybridný pohonný systém | |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 104/141 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 265 pri 1 000 – 2 400 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Disky kolies (palce) | 16/18 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 162 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km (s) | 11,5 |
Kombinovaná spotreba s 16-palcovými diskami (l/100 km) | 3,8 |
Emisie CO2 s 16-palcovými diskami (g/km) | 88 |
Kombinovaná spotreba s 18-palcovými diskami (l/100 km) | 4,4 |
Emisie CO2 s 18-palcovými diskami (g/km) | 101 |