
Novým veľkým SUV, ktoré bude stáť nad súčasným Yeti, mieri Škoda k novým zákazníkom aj na nové trhy. Do boja s konkurenciou je vybavené viac ako dobre. Kodiaq ponúkne klasické boleslavské bonusy – najväčší kufor v triede, množstvo praktických prvkov Simply Clever a niektoré komfortné príplatky, ktorými deklasuje dokonca aj vlajkovú loď Superb. Svetová výstavná premiéra prebehne síce až v Paríži, no o Kodiaqu vieme prakticky všetko už dnes. Po berlínskom debute zverejnila totiž Škoda aj kompletné technické dáta.
Väčší ako Tiguan, menší ako Superb
Dizajn Kodiaqu nie je veľkým prekvapením. Veľa naznačil koncept VisionS aj prototypy s kamuflážou. Novinka prináša ako prvá dvojité predné hranaté svetlá a masku chladiča s dvojitými lamelami. Príslušnosť k značke je ale jasná. Profil zdobí výrazná linka vo výške kľučiek, takzvaná Tornado line, teda prelis, ktorý siaha od predných až po zadné reflektory. V prednej časti je tvorený špárou medzi blatníkmi a obrovskou prednou kapotou, ktorá zasahuje, podobne ako pri Superbe, do bokov. Predné reflektory disponujú známym svetelným podpisom a tie zadné zas „céčkovou“ grafikou.

Kým vzadu nájdeme LED diódy ako štandard, vpredu sú určené len pre denné svietenie. O osvetlenie cesty sa starajú bi-xenóny. Do triedy SUV sa Kodiaq hlási svetlou výškou 188 mm, plastovou ochranou podvozka a „hranatými“ blatníkmi, ktoré zvýrazňujú jeho robustnosť. Tá je aj výsledkom mohutných rozmerov. Kodiaq je totiž v súčasnosti najväčším modelom vo svojej kategórii. Na dĺžku má 4 697 mm, čo je o 40 mm viac v porovnaní s Octaviou, ale o 159 mm menej, ako má Superb.

Dôležitejšie je ale porovnanie so sesterským Volkswagenom Tiguan, s ktorým zdieľa modulárnu platformu MQB. Je o 211 mm dlhší a jeho rázvor dosahuje 2 791 mm, čo je o 114 mm viac. Doplňme ešte šírku 1 882 mm a výšku 1 655 mm. To všetko v záujme vytvorenia obrovského interiéru, ktorým má Kodiaq opäť zruinovať konkurenčné SUV nižšej strednej triedy. Okrem dvoch radov sedadiel ponúkne totiž ako prvá Škoda za príplatok dve sklopné zadné sedadlá v treťom rade. Pôjde teda o prvú 7-miestnu škodovku.
Rekordný priestor a kufor
Veľkorysý formát sa podpísal na priestore v kabíne. Jej celková dĺžka ije 1 793 mm. Vo výške ramien ponúka Kodiaq šírku 1 527 a vzadu 1 510 mm. Zadným cestujúcim poskytne na nohy až 104 mm. Rovnako solídna je výška nad sedadlami. Vpredu 1 020 a vzadu 1 014 mm. To, čo nevidieť, je bohaté využitie vysokopevnostnej ocele, ktorá sa podpísala na hmotnosti len 1 452 kg. Tá platí pre verziu 1,4 TSI s predným náhonom. No ani základná štvorkolka nie je veľmi ťažšia, má 1 540 kg. A dobrým skóre skončil aj boj s aerodynamikou vyjadrenou koeficientom čelného odporu vzduchu Cd 0,33.

Pod zadným, elektricky ovládaným vekom pomocou nožného senzora, ukrýva Kodiaq svoju ďalšiu zbraň. V 5-miestnom usporiadaní doň naložíte minimálne 720 litrov. Posunutím druhého deleného radu v pomere 60 : 40 o 18 cm či úplným sklopením vzrastie prepravná kapacita až na 2 065 litrov. To je opäť rekord. A k tomu pridáva Kodiaq sklopné operadlo spolujazdca, takže si poradí s predmetmi dlhými 2,8 metra. Praktickú stránku dopĺňajú typické prvky Simply Clever, ako odpadkový kôš, obojstranná rohož či dve veľké schránky pred spolujazdcom. S ťažným zariadením si Kodiaq trúfne na 2,5-tonový príves.

Dizajn palubnej dosky prináša nóvum v podobe rozdelenia na dve samostatné časti. Delia ich vertikálne prieduchy klimatizácie a veľký dotykový displej s uhlopriečkou 6,5 alebo osem palcov. Virtuálny prístrojový panel ani hed-up displej sa do Kodiaqu zatiaľ nedostal. Zato je prvou Škodou s multimediálnym rozhraním, ktoré umožňuje nielen kompatibilitu so smartfónmi cez Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link, ale aj on-line prístup na internet. Vďaka tomu možno využívať mobilné aplikácie a služby Goggle Earth či diaľkové prepojenie s vozidlom, ktoré vás informuje o stave paliva či polohe.
Asistenčné systémy aj vyhrievaný volant
Z luxusných prvkov spomeňme trojzónovú klimatizáciu, indukčné dobíjanie telefónu, premiérový vyhrievaný volant, ventilované a vyhrievané sedadlá, audio Canton Sound s desiatimi reproduktormi a výkonom 575 W, kožené čalúnenie, tablety pre zadných cestujúcich. Rovnako bohatá je bezpečnostná výbava. Kodiaq má autonómne brzdy (do 34 km/h), monitorovanie chodcov a jazdných prúdov, udržiavanie v prúde (do 65 km/h), kontrolu únavy vodiča, príplatkový adaptívny tempomat, zobrazenie okolia vozidla, parkovací asistent či úplne nový Tow Assist pre cúvanie s prívesom.

K vychytávkam môžeme priradiť komunikačný systém medzi prednými a zadnými cestujúcimi, ktorý zosilňuje hlas pomocou audiosústavy, opierky hláv na spanie či nápadité výsuvné plastové chrániče dverí, ktoré zabraňujú poškodeniu laku pri kontakte so stenou alebo vedľajším vozidlom. Na výber majú zákazníci až 14 farieb lakov, z toho 10 metalických. Látkové čalúnenie dopĺňa umelá koža, koža alebo Alcantara. Technika pod kapotou zodpovedá Volkswagenu Tiguan. Na výber je päť motorov a tri druhy prevodoviek. Ak k tomu pripočítame aj pohon oboch náprav, celkovo je na výber deväť verzií.
Pod kapotou 4-valce
Základom je 4-valec 1,4 TSI (92 kW) s predným náhonom a manuálom. Nad ním stojí výkonnejšia verzia (110 kW) dostupná so 6-stupňovou prevodovkou, štvorkolkou aj prevodovkou DSG. Najvýkonnejší benzín 2,0 TSI (132 kW) bude kombinovaný štandardne s pohonom 4×4 a 7-stupňovým DSG. Diesely začínajú 4-valcom 2,0 TDI (110 kW) s predným náhonom alebo so systémom 4×4, ktorý je možné skombinovať so 7-stupňovým DSG. Vrcholová verzia s výkonom 140 kW bude štandardne dodávaná s DSG aj štvorkolkou. Neskôr má ponuku doplniť bi-turbo 2,0 bi-TDI so 176 kilowattmi.

Podvozok s nezávislým zavesením kolies s rozmerom 16 až 19 palcov používa vo verziách 4×4 známu elektro-hydraulickú spojku Haldex piatej generácie. Stabilitu v zákrutách zvyšuje elektronická uzávierka predného diferenciálu XDS +. Za príplatok si môžete dopriať systém voľby jazdných režimov Driving Mode Selec s módmi Normal, Eco, Sport a Individual, aj adaptívne tlmiče DCC meniace tuhosť odpruženia v rámci jazdných režimov. Verzie 4×4 sú doplnené o mód Off-road, ktorý prispôsobuje činnosť trakčných systémov jazde na nespevnených povrchoch. Terénne schopnosti podporuje aj hill-holder a kontrola zjazdu.
Nový Kodiaq bude schádzať z výrobných liniek závodu Škody v Kvasinách spolu s menším Seatom Ateca. Výroba odštartuje po parížskej premiére v októbri, ale prvé kusy sa dostanú k zákazníkom až začiatkom budúceho roka. Ceny zatiaľ nepoznáme. Kopírovať by však mali vlajkovú loď Superb.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 697 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 655 |
Svetlá výška (mm) | 188 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) | 1 586/1 576 |
Rázvor náprav (mm) | 2 791 |
Objem kufra (l) | 650 – 835 – 2 065 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 452 |
Technické údaje (benzínové motory)
Verzia | 1,4 TSI | 1,4 TSI ACT | 1,4 TSI DSG | 1,4 TSI DSG 4×4 | 2,0 TSI DSG 4×4 |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 395 | 1 395 | 1 395 | 1 395 | 1 984 |
Max. výkon (kW/ot.) | 92/5 000 | 110/5 000 | 110/5 000 | 110/5 000 | 132/3 900 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 200/1 400 | 250/1 500 | 250/1 500 | 250/1 500 | 320/1 400 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6DSG | 6DSG | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 10,7 | 9,8 | 9,4 | 9,7 | 7,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 197 | 198 | 194 | 206 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,0 | 6,8 | 6,1 | 7,1 | 7,3 |
Technické údaje (naftové motory)
Verzia | 2,0 TDI DSG | 2,0 TDI 4×4 | 2,0 TDI DSG 4×4 | 2,0 TDI DSG 4×4 |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 968 | 1 968 | 1 968 | 1 968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/3 500 | 110/3 500 | 110/3 500 | 140/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 340/1 750 | 340/1 750 | 340/1 750 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6DSG | 6M | 7DSG | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,9 | 9,6 | 10,0 | 8,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 199 | 196 | 194 | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 | 5,3 | 5,6 | 5,7 |