Bosch: Vstrekovanie vody zníži spotrebu až o 13 %. Už v roku 2019

Verili by ste, že dodávať do motora nehorľavú vodu môže zvýšiť výkon a znížiť spotrebu? Je to tak. Princíp známy najmä z letectva či motoršportu sa zakrátko dostane aj do civilnej výroby automobilov. Bosch už má riešenie. A verí mu.

07.09.2016 12:00
Bosch - vstrekovanie vody do valcov Foto:
Vstrekovanie vodnej hmly do sacieho potrubia zníži teplotu vo valci. Preto môže mať motor vyšší kompresný pomer, a teda aj vyšší výkon a nižšiu spotrebu.
debata (26)

Vstrekovanie vody do valcov znie trochu šialene. Veď akoby mohla nehorľavá kvapalina zvýšiť výkon či efektivitu motorov? Lenže ono to funguje. Pochopiteľne, sama voda nemôže odovzdávať počas expanzie piestu energiu. Trik spočíva v niečom inom. A to v možnosti zvýšenia kompresného pomeru. Ten je kľúčový pre účinnosť motora, a teda aj výkon a konzumáciu paliva. Má to však háčik. Ak to s kompresným pomerom preženiete, zmes vzduchu a benzínu sa zapáli skôr, než padne iskra. Potom dochádza k takzvanému detonačnému horeniu, ktoré môže mať fatálne následky.

Na pomoc však môže prísť voda, ktorá pri vysokom zaťažení motora ochladí zmes a zabráni jej predčasnému zapáleniu. Napokon, nič nové pod slnkom, tento princíp je už roky využívaný v leteckých motoroch a motoršporte. Pre sériovú výrobu áut bol však stále príliš drahý a zložitý. Bosch však teraz oznámil, že už testuje systém vstrekovania vody do motorov, ktorý je určený pre 3– a 4-valcové preplňované agregáty, teda pre najrozšírenejšie pohonné jednotky. Špeciálna dýza vstrekne počas sania malé množstvo vodnej hmly pred sací ventil. Následne sa voda odparí čím ochladí zmes vzduchu a paliva vo valci.

Voda sa bude nachádzať v prídavnej nádrži. Päť... Foto: BMW
BMW - vstrekovanie vody do valcov Voda sa bude nachádzať v prídavnej nádrži. Päť litrov by malo stačiť na približne 3 000 kilometrov jazdy.

Druhá úspora paliva vychádza z toho, že na chladenie spaľovacieho priestoru netreba používať benzín, tak ako dnes. Moderné výkonné motory totiž takto minú až pätinu pohonných hmôt. Podľa spoločnosti Bosch prinesie vstrekovanie vody do valcov priemernú úsporu štyri percentá, ale pri vysokom zaťažení až 13 percent. Systém si, samozrejme, vyžaduje špeciálnu nádrž na destilovanú vodu. Tá bude vyhrievaná, aby nezamrzla a navyše bude všetka voda po vypnutí motora odčerpaná zo vstrekovacieho systému späť do nádrže. Tiež z dôvodu zabránenia zničenia potrubia vplyvom ľadu.

Testovací prototyp BMW 116i používa preplňovaný... Foto: BMW
BMW 116i - vstrekovanie vody Testovací prototyp BMW 116i používa preplňovaný 3-valec s objemom 1,5 litra. Kým však sériová verzia má len 80 kW, verzia so vstrekovaním vody si môže dovoliť dvojnásobok, a to bez rizika detonačného horenia.

Päť litrov destilovanej vody by malo stačiť približne na 3 000 kilometrov prevádzky. Ak by aj došlo k jej vyčerpaniu, motor bude pracovať normálne ďalej, ale so zníženým krútiacim momentom ovplyvneným menšími dávkami paliva, prípadne znížením tlaku turbodúchadla. Bosch uviedol, že je v rokovaní s veľkými automobilkami, ale odmietol povedať s ktorými. Je presvedčený, že technológia sa dostane do série najneskôr v roku 2019. „Naše vstrekovanie vody ukazuje, že spaľovací motor má ešte stále pár tromfov v rukáve,“ povedal na konto technológie dr. Rolf Bulander, člen predstavenstva Bos­ch.

Každopádne, jednou z prvých automobiliek, ktorá využije výhody vstrekovanie vody, bude BMW. To už spolu s Bosch-om testuje experimentálny benzínový 3-valec 1,5, ktorý má kompresný pomer zvýšený z 9,5 až na 11,5 : 1. Aj vďaka tomu dosahuje takmer dvojnásobný výkon 160 kW, ale pri podstatne nižšej spotrebe. Prednosť však dostane trojlitrový 6-valec v BMW M4 GTS. To by malo byť vôbec prvým autom na svete so vstrekovaním vody. Neskôr Bosch plánuje dodávky systému rozšíriť aj pre ďalšie automobilky. Zaujímavé však je, že názor výrobcov na vstrekovanie vody sa líši.

Napríklad Mercedes-Benz sa nedávno vyjadril, že túto technológiu dobre pozná, ale považuje ju za nerentabilnú. Podľa Thomasa Webera, šéfa vývoja nemeckej automobilky, je systém zložitý, drahý a jeho efekt nejasný. „Najväčším problémom je, odkiaľ vziať dostatočné množstvo vody. Zistili sme tiež, že znížiť teplotu spaľovania síce vieme, ale nie je to optimálne z hľadiska zloženia emisií. Vstrekovanie vody teda nie je podľa nás dobrý spôsob, ako to urobiť.“

Bosch - vstrekovanie vody do valcov
BMW 116i - vstrekovanie vody
+5BMW 116i - vstrekovanie vody

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #vstrekovanie paliva
Články podľa značiek