Hyundai má ambíciu byť najväčšou ázijskou značkou v Európe. Pomôcť mu má aj nová generácia dobre zavedeného Hyundaiu i30. Vyrába sa od roku 2008 v Nošoviciach. Z liniek českého závodu zišlo už viac ako 800 000 exemplárov. Lenže kým prvé dve generácie len budovali imidž Hyundaia v Európe, tá tretia si to chce rozdať s tými najlepšími – od Golfu, cez Focus až po Astru. A bokom nemusia zostať ani prémioví zástupcovia nižšej strednej triedy, napríklad Mercedes-Benz triedy A či BMW radu 1. Možno to znie trochu sebavedomo, lenže nový Hyundai i30 používa tie isté zbrane.
Novinka stavila na konzervatívnejší dizajn. Plavné línie Fluidic Scuplture sú jednoducho minulosťou. Menej emócií však znamená nadčasovosť. A tá sa v Európe nosí. Pri pohľade z niektorých uhlov si možno spomeniete na Peugeot 308, príslušnosť k značke je ale jasná. Typická predná 6-uholníková maska sa predstavuje v novej „kaskádovej“ podobe. Evolúcia spočíva v konkávnych vertikálnych líniách spodnej časti. Lemujú ju svetlá, vybavené vo vyšších verziách full LED technológiou. Diódy ale nájdeme aj v denných svetlách s funkciou smerových svetiel a zadných združených reflektoroch.
Profil zdobí dlhý prelis a tretie bočné okno, tentoraz v omnoho klasickejšom predvedení. Sklenená plocha je lemovaná chrómovou lištou. Zadná časť je tiež bohatá na prelisy, veko končí čiernym lesklým spojlerom. Zákazníci budú môcť vyberať 15– až 17-palcové disky kolies. Tie najväčšie majú dvojfarebné vyhotovenie a 10-lúčový dizajn. Solídnosti prospieva aj zmena proporcií. Novinka je v porovnaní s druhou generáciou dlhšia o 40 mm (4 340 mm) a širšia o 15 mm (1 795 mm), zároveň však nižšia o jeden centimeter (1 455 mm). Najväčší prírastok sa týka predného previsu.
Zhodný rázvor 2 650 mm možno zvádza k názoru, že Hyundai využil pôvodnú platformu, lenže tak to nie je. Štruktúra podvozku a karosérie využíva až 55 % vysokopevnostnej ocele, ktorú si Hyundai vyrába sám, čo je dvojnásobok. To sa spolu s lepenými spojmi podpísalo na náraste tuhosti až o 22 %. Koeficient čelného odporu vzduchu Cd, dosahuje hodnotu 0,30, to aj vďaka uzatvárateľným lamelám chladiča či vzduchovým zásterám eliminujúce vírenie vzduchu v podbehoch. Podvozok využíva dnes už vzácne nezávislé zavesenie kolies. Prevod riadenia je skrátený o 10 %, čo znamená zrýchlenie reakcií o 15 milisekúnd.
Interiér je skutočná bomba. Konečne sa zbavil nánosov kórejskej estetiky a prezentuje európsky až prémiový charakter. Centrom palubnej dosky je voľne stojaci dotykový displej multimediálneho rozhrania s uhlopriečkou päť alebo osem palcov. Vyššia úroveň je kompatibilná so smartfónmi cez Apple CarPlay alebo Android Auto, čo umožňuje využívanie mobilných aplikácii. Navigácia poskytne zákazníkom sedemročné predplatné na služby TomTom Live s aktuálnymi informáciami o počasí, dopravnými správami či radaroch.
Nešetrilo sa ani na komforte. V i30 sa objavujú vyslovene nadštandardné prvky, ako napríklad ventilované predné sedadlá či indukčné nabíjanie telefónov. Dopriať si tiež môžete všetky známe asistenčné systémy od radarového tempomatu, výstrahy pre kolíziou a autonómnych bŕzd, cez monitorovanie jazdných prúdov a udržiavania v prúde až po automatické prepínanie diaľkových svetiel a čítačku dopravných značiek. Kufor vzrástol v základe o symbolických 17 litrov na konečných 395. Sklopením operadiel vytvorí i30 celkovú kapacitu 1 301 litrov, čo je ale 15 menej ako v minulosti.
Novinky sa udiali aj pod kapotou. S výnimkou základného 4-valca 1,4 CVVT (74 kW) sú všetky ostatné motory preplňované a s priamym vstrekovaním paliva. Litrový 3-valec 1,0 T-GDI (88 kW) však doplní úplná novinka, – 4-valec1,4 T-GDI s turbodúchadlom integrovaným priamo do zberného výfukového potrubia. Ponúka 103 kW a krútiaci moment 242 Nm. Bez príslušenstva je nový motor až o 14 kg ľahší ako pôvodný atmosférický 4-valec. Priaznivcov dieselov uspokojí i30 4-valcom 1,6 CRDi v troch výkonových verziách (70, 81 a 100 kW). Zaujímavé je, že všetky disponujú identickým krútiacim momentom 280 Nm. Verzia s automatom ešte o 20 Nm viac.
Všetky motory vrátane najslabšieho benzínového a naftového sú spárované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre 4-valec 1,4 T-GDI a 1,6 CRDi (81, 100 kW) je pripravená 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7DCT, ktorú Hyundai predstavil len koncom minulého roka. Presné prevádzkové parametre automobilka zatiaľ nezverejnila. Napokon, do predaja sa i30 dostane až začiatkom budúceho roka. Svetovú premiéru však absolvuje už za pár dní v Paríži. Na jar v Ženeve zas môžeme očakávať športovú verziu N s preplňovaným agregátom 1,6 T-GDI.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 340 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Veľkosť kufra(l) | 395 – 1 301 |
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,4 MPI | 1,0 T-GDi | 1,4 T-GDi |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 368 | 998 | 1 353 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 3/12 | 4/18 |
Max. výkon (kW/ot.) | 73/6 000 | 88/6 000 | 103/6 000 |
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | 134/4 000 | 171/1 500 | 242/1 500 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M/7DCT |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 582 | 1 582 | 1 582 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 70/4 000 | 81/4 000 | 100/4 000 |
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | 280/1 500 | 280/1 500 | 280–300/1 500 |
Prevodovka | 6M | 6M/7DCT | 6M/7DCT |