
Približne pol roka po príchode novej generácie Audi A4 a A4 Avant rozširuje Audi ponuku o kupé verzie s autonómnym numerickým označením A5 a A5 Sportback. Kým tú prvú už poznáme, druhá je na rade až teraz. Pochopiteľne, líši sa 5-dverovou karosériou. Nahradí pôvodné 5-dverové kupé, ktoré má na konte už sedem rokov produkcie. Prekvapí najmä rýchlosť, s akou Ingolstadt s novými verziami prichádza. Kým totiž predošlá generácia A5 čakala na 5-dverový Sportback dva roky, teraz absolvujú premiéru spoločne na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži.
Audi A5 Sportback pochopiteľne derivátom kupé A5. Spočíva teda na rovnakej platforme MLB Evo pre modely s pozdĺžne uloženými motormi. Tá stojí za medzigeneračným znížením hmotnosti priemerne o 85 kg. Len na karosérii, ktorá je mixom hliníka a vysokopevnostnej ocele, ušetrili konštruktéri 15 kg. Pritom je nové A5 Sportback väčšie ako v minulosti. Kupé má na dĺžku 4 733, na šírku 1 843 a na výšku 1 386 mm. Je teda o 22 mm dlhšie, ale o päť nižšie. Rázvor náprav sa natiahol z 2 810 na 2 824 mm, čo je o 14 mm viac a až o 60 mm viac, ako Sportback postavéme vedľa kupé A5.

Dizajnom sú si oba modely veľmi podobné. Spája ich takmer identická predná časť charakteristická novou 6-uholníkovou maskou Single Frame, ktorá je podstatne širšia a nižšia. Zdobia ju robustné horizontálne lišty, v prípade S5 dvojité. Svetlá sú umiestnené nad líniou masky. Už v sérii sú vybavené bi-xenónovou technológiou, ale za príplatok dostanete diódové reflektory Matrix LED, ktoré obsahujú 18 individuálne riadených diód. Z profilu ostáva Sportback jasným liftbackom so splývavým výklopným zadným vekom, mimochodom, pomocou nožného senzora.

Sportback si tiež zachoval výrazný plavný bočný prelis, tentoraz však v omnoho plastickejšom vyhotovení. Vzadu púta pozornosť úzkymi LED reflektormi s dynamickými smerovými svetlami. Tie brzdové našli miesto na hornej hrane zadného okna v celej šírke strechy. Interiér vychádza z Audi A4, vodič a spolujazdec však sedia nižšie. V porovnaní s odchádzajúcou generáciu dostane posádka viac miesta. Celá kabína je o 17 mm dlhšia, pričom prední cestujúci majú o 11 mm viac priestorovej rezervy vo výške ramien a zadní zas 24 plusových milimetrov na nohy.
Prístrojový panel môže nahradiť známy virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom a viacerými režimami zobrazenia. V centre sa nachádza 7– alebo 8,3-palcový voľne stojaci displej rozhrania MMI, ovládaný kruhovým ovládačom na stredovom tuneli s touch-padom. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Zákazníci môžu voliť navyše modul navigácie a internetové pripojenie LTE cez SIM kartu nainštalovanú priamo vo vozidle. K dispozícii je špičková aparatúra Bang & Olufsen s 19 reproduktormi a výkonom 755 W.

Ambientné podsvietenie kabíny ponúka 30 farieb svetla. K novým luxusným prvkom môžeme pripočítať aj trojzónovú klimatizáciu. V Audi A5, pochopiteľne, nechýbajú najnovšie asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd a asistentu pre jazdu v kolóne či udržiavanie v jazdnom prúde. Systémy môžu navyše využívať údaje navigácie. Batožinový priestor narástol len nepatrne o 15 litrov na konečných 480. Na športový model to však nie je zlé, po sklopení zadných operadiel delených v pomere 40:20:40 je to celkových 1 300 litrov.
Ponuka motorov je zhodná s Audi A5. V Ingolstadte nehovoria o downsizingu, ale rightsizingu. K znižovaniu objemu pristúpili teda citlivo, v každom prípade s výnimkou ostrej verzie S5 už v benzínovej ponuke 6-valec nenájdete. Odpustkom má byť spotreba nižšia až o 22 %, aj vďaka štart-stop systému, ktorý vypína motor už pri poklese rýchlosti pod 4,3 km/h, teda ešte pred zastavením. Nechýba ani voľnobežka pri verziách s automatickou prevodovkou. Všetky agregáty splňujú emisnú normu Euro 6. Zároveň sľubuje Audi priemerný nárast výkonu o 17 %.

Základ tvorí novučičký preplňovaný dvojliter 2,0 TFSI kombinujúci priamy aj nepriamy vstrek. V slabšej verzii dáva 140 a v silnejšej 185 kW. Výkonnejší variant šprintuje na stovku za šesť sekúnd a priemerne spotrebuje 5,9 litra benzínu, pre slabší ešte nie sú k dispozícii prevádzkové parametre. Naftu zastúpi 4-valec 2,0 TDI (140 kW), s ktorým Sportback akceleruje na 100 km/h za 7,4 sekundy. Úsporná verzia Ultra s optimalizovanými prevodmi, aerodynamikou a pneumatikami s ultranízkym valivým odporom si vystačí so 4,1 litra nafty, čo je ešte o deci menej.
Ťažisko nafty sa však opiera o 6-valce 3,0 TDI, ponúkajúce buď 160, alebo až 210 kilowattov. Najsilnejší diesel s krútiacim momentom 620 Nm bude teda zároveň najvýkonnejšou „civilnou“ verziou Sportbacku. Stovku by mal zvládnuť hlboko pod šesť sekúnd. Na výber budú 6-stupňové manuálne, alebo 7-stupňové dvojspojkové prevodovky DSG S tronic. Šesťvalce 3,0 TDI (210 kW) a 3,0 TSI (pre S5) budú štandardne spriahnuté s 8-stupňovým automatom tiptronic a pohonom oboch náprav quattro ultra. Zvláštnu pozíciu dostane verzia G-tron spaľujúca zemný plyn (CNG).

Šestnásť- až devätnásťpalcové disky kolies budú niesť 5-prvkové hliníkové závesy na prednej aj zadnej náprave. Jazdným vlastnostiam pomôže väčší rázvor a rozchod kolies, ako aj nižšia hmotnosť a jej optimálne rozloženie medzi nápravy. Samostatnou kapitolou je ostrá verzia S5 Sportback s dvakrát preplňovaným 6-valcom 3,0 TFSI (260 kW, 500 NM), ktorá aj vďaka stálemu pohonu oboch náprav a 8-stupňovej prevodovke Tiptronic zrýchli na stovku za 4,7 sekundy. Spotrebovať má pritom vraj len 7,3 litra benzínu.
S5 Sportback bude, samozrejme, vybavené exteriérovým paketom s 18-palcovými diskami, športovým interiérom a zníženým podvozkom s adaptívnymi tlmičmi. Nové Audi A5, A5 Sportback, ako aj top verzie S5 sa na európskom trhu objavia začiatkom budúceho roka. Nemecké ceny štartujú na 37 800 eurách, S5 Sportback začína na 62 500 eurách.