
Rusi začiatkom augusta sľúbili, že na autosalóne v Moskve predstavia koncept väčšieho crossoveru, akým je súčasná Lada Xray. A svoj sľub dodržali. Štúdia Xcode je navyše veľkým prekvapením, pretože AvtoVaz prezentuje ako moderného výrobcu. Kým doteraz sa totiž Lada držala pri zemi, najmä tej ruskej, Xcode je vybavený modernými prvkami, ktoré by mu mohli v sériovej podobe zaručiť úspech aj na Západe. Štúdia neznámych rozmerov by mala stáť na upravenej platforme Dacie Duster. Teda väčšej než Xray, využívajúci podvozok Sandera. Zároveň má však využiť predné zavesenie a riadenie z novej Lady Vesta.
Dizajn z pera Steve Mattina využíva opäť motív písmena X, podobne ako pri Veste a Xray. Proporčne je tento koncept oveľa vydarenejší. Zvlášť efektne pôsobí dvojfarebné lakovanie. Strieborné strešné oblúky korešpondujú s ochrannými panelmi podvozka. Predné svetlá, opäť v tvare písmena X, využívajú LED diódy. Tie zadné vybiehajú do stĺpikov, podobne ako pri Nissane Juke. Panoramatická strecha je zakončená spojlerom. Kolesá, pravdepodobne 18-palcové, majú turbínový dizajn. Záhadou ostáva technika pod kapotou.

Vieme ale, že Xcode počíta s turbomotorom a automatickou prevodovkou. Takže sú tu dve možnosti – štvorvalec 1,2 TCe so 7-stupňovou prevodovkou DCT z Renaultov alebo 3-valec 0,9 TCe s 5-stupňovou robotizovanou skriňou Easy-R od Dacie. Vzhľadom na informáciu, že Xcode má byť na rozdiel od Lady Xray vybavené pohonom oboch náprav, je pravdepodobnejšia prvá alternatíva. Samotná štvorkolka zas môže mať základ v Dacii Duster alebo v niektorom z Nissanov, ktorý je spolu s Renaultom väčšinovým vlastníkom najväčšieho ruského výrobcu.

Najväčšou novinkou Xcode je ale nasadenie adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd a multimediálneho rozhrania kompatibilného so smartfónmi. V Európe, USA či Japonsku nič nové pod slnkom, v Rusku však určite áno. To nahráva teórii, že Xcode využije platformu novej generácie Dusteru, ktorý má prísť už budúci rok a ktorá umožní zástavbu asistenčných systémov. Zároveň je to neklamný znak snahy AvtoVazu expandovať na Západ. A je to logické, závislosť od ťažko skúšaného ruského trhu, je pre Ladu momentálne obrovskou nevýhodou.
Odbyt v západnej Európe by jej nepochybne prospel. Podľa neoficiálnych informácií z ruských médií by sme mohli so sériovým modelom počítať do dvoch rokov. Ak by vyzeral tak, ako koncept, mohol by byť výstrahou aj pre konkurenciu na Západe. V časoch boomu crossoverov by sa za ním zaprášilo. Len dúfajme, že transformácia na sériovú verziu nedopadne tak kontroverzne, ako to bolo v prípade Lady Xray. Tej predchádzali dve efektné štúdie, z ktorých si do života zobrala nakoniec len motív X.