Citroën poslal hydropneumatické pruženie do minulosti. Nahradí ho programom Citroën Advanced Comfort, ktorý je súborom prvkom prispievajúcim k pocitu maximálneho pohodlia. Zahŕňa nielen samotný podvozok. A na čom lepšom ho demonštrovať ako na koncepte luxusnej limuzíny, odkazujúcej na legendárny CX zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Volá sa totiž CXperience. Technici aj dizajnéri mali voľnú ruku a tak stvorili futuristický formát, ktorý nahrádza klasickú trojpriestorovú architektúru dvojpriestorovou karosériou na pomedzí hatchbacku a liftbacku.
Naozaj nejde o drobčeka. CXperience má dĺžku 4 850, šírku 2 000, ale na výšku len 1 370 mm. Zabojovať by tak mohol v triede 4-dverových kupé, teda vlastne päťdverových, pretože prístup do kufra zabezpečuje obrovské výklopné veko. Štúdia si zakladá na aerodynamike, čo vidieť nielen z jej oblých línií, ale aj na otvoroch v nárazníkoch, ktoré sa otvárajú len vtedy, keď je to potrebné. Svalnaté tvary dopĺňajú predné vertikálne členené svetlá tvorené diódami a trubicami DLR. Tie denné majú hrúbku len tri milimetre. Trojica stretávacích svetiel sa natáča.
Vzadu je neprehliadnuteľným odkazom na pôvodné CX konkávny tvar okna. Futuristické svetlá využívajú optiku s laserovými vláknami. Zboku upútajú pozornosť obrovské dvere, ktoré sa otvárajú v uhle až 90 stupňov, čo spolu s absentujúcim stredovým stĺpikom zabezpečuje perfektný prístup do interiéru. Ako sa na koncept patrí, zadné sa otvárajú protismerne. Strecha je lemovaná hliníkovou lištou. Jej povrch tvorí obrovské panoramatické okno. Nešetrilo sa ani na 22-palcových kolesách s 5-lúčovým dizajnom. Celé je to „zabalené“ do modro-zeleného laku Mizuiro.
Mimoriadne priestranný interiér CXperience je inšpirovaný svetom architektúry a nábytku. Napokon, vidieť to už na použitých materiáloch. Čalúnenie tvorí citrusová textília kontrastujúca so svetlým drevom. Avízom na históriu je jednoramenný volant. Kabína má dokonale izolovať posádku od vonkajšieho sveta. Filtráciu zabezpečuje nielen podvozok s bližšie nešpecifikovanými pneumatickými vankúšmi, ale aj sedadlá s pamäťovou penou a protihlukové materiály. To všetko je súčasťou spomínaného programu Citroën Advanced Comfort.
A patrí doň aj komfortný koncept ovládania, kde klasické tlačidlá nahrádzajú displeje. Ten centrálny s dotykovou funkciou má uhlopriečku až 19 palcov vo formáte 16 : 3. Podľa aktuálnej potreby ho môže vodič rozdeliť na viacero zón v pomere 1:3–2:3, 2:3–1:3, prípadne uprednostniť zobrazenie na celú šírku obrazovky. Úlohu štartovacieho tlačidla na seba dokonca prevzal smartfón umiestnený na stredovom tuneli s indukčným dobíjaním. Nechýba ani head-up displej. Cestujúci vzadu majú k dispozícii samostatný tablet pre nastavenie sedadiel či klimatizácie.
Úlohu spätných zrkadiel na seba prevzali kamery prenášajúce obraz na dva displeje vo výplniach predných dverí. Zaujímavým prvkom je systém ConnecdCAM, známy z nového Citroënu C3, ktorý pomocou širokouhlej kamery zaznamenáva dianie pred vozidlom a nasnímané videá umožňuje zdieľať na sociálnych sieťach. A potom je tu audiosystém so samostatnými reproduktormi v každej z opierok hláv. Takéto riešenie vytvára akési „zvukové bubliny“. Jednotliví cestujúci tak môžu počúvať svoju hudbu bez toho, aby rušili ostatných. Prídavný mikrofón a kamery zas uľahčujú vzájomnú komunikáciu medzi cestujúcimi.
Ako inak, pod kapotou nájdeme plug-in hybridnú technológiu. Hoci koncern PSA bol ešte nedávno pyšný na diesel-hybridnú kombináciu, tentoraz dal prednosť benzínu. Spaľovací motor s výkonom 110 až 147 kW, pravdepodobne 4-valec 1,6 THP, je spojený s 8-stupňovou prevodovkou a zadným elektromotorom s výkonom ďalších 80 kW. Celkovo je tak k dispozícii 220 kW, teda rovných 300 koní. Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 13 kWh má stačiť na bezemisnú prevádzku do vzdialenosti 60 km. Inak spolupracujú obe pohonné jednotky spoločne v záujme redukcie pohonných hmôt.
Dobíjanie má trvať 4,5 hodiny, pri použití 32 A zásuvky sa skráti na 2,5 hodiny. Priemernú spotrebu ani dynamické parametre Citroën nezverejnil. A pravdepodobne sa ich ani nedozvieme, keďže CXperience neprekročí prah konceptu. Osud Citroënu vo vyššej triede je totiž neistý. Nedávno predstavený nový Citroën C6 je len výsadou Číny a v Európe sa na kariéru nechystá. Luxusné segmenty by mala prevziať v blízkej budúcnosti divízia DS. Každopádne však prvky Advanced Comfort z CXperience uvidíme v sériových modeloch nových Citroënov.