Rio je najpredávanejším modelom Kie. Síce nie v Európe, ale celosvetovo určite. Len vlani z neho predala 473 000 kusov, čo je 16 % jej celkovej produkcie. Takže niet divu, že na novej generácii, ktorá prichádza po piatich rokoch, si Kórejci dali záležať. Novinka prezentuje ešte európskejší štýl ako v minulosti. Napokon, rodila sa opäť v európskej vývojovej centrále Kie vo Frankfurte. A pôsobí veľmi sebavedomo. Nová interpretácia tigrej masky má nižší ale širší tvar. Lemujú ju reflektory s dennými diódami v tvare písmena U. Všetky prvky vrátane hmlových svetiel vizuálne posilňujú šírku a stabilitu.
To je ale aj výsledkom jemnej zmeny proporcií. Rio je 15 mm dlhšie (4 065 mm) a o 5 mm širšie (1 725 mm), ale zároveň o 5 mm nižšie (1 450 mm). Rázvor náprav narástol o 10 mm na konečných 2 580 mm. Z profilu zaujme dlhšou prednou kapotou, dlhším predným a kratším zadným previsom. Zadný stĺpik je teraz o čosi kolmejší. Rio dostalo opäť „parádne“ delené zadné svetlá, dokumentujúce, že na tomto aute sa naozaj nešetrilo. A platí to aj o interiéri, ktorý má vďaka solídnemu rázvoru ponúknuť veľmi slušné priestorové pomery.
Kia uvádza, že cestujúci na predných sedadlách majú 1 120 a na zadných 770 mm pre nohy. V šírke Ramien poskytne Rio 1 375 vpredu a 1 355 mm vzadu, čo sú jedny z najlepších parametrov v triede. Napriek miernemu zníženiu strechy vzrástol priestor nad sedadlami na 1 021, respektíve 996 mm, čím Rio opäť poráža mnohých konkurentov. Je to aj výsledkom prepracovania výplní dverí, vnútorného obloženia strechy a palubnej dosky, ktoré šetria priestor. Viac zasklenej plochy priniesli zadné stĺpiky zúžené o 87 mm a premiestnenie spätných zrkadiel k Á stĺpikom.
Do kufra nového Ria naložíte 325 litrov batožín, čo je o 35 viac ako v predchádzajúcej generácii. A to sa ešte pod dno zmestí plnohodnotné rezervné koleso. Je to zároveň viac ako má Ford Fiesta či VW Polo. Za Škodou Fabia zaostáva len o päť litrov. Profituje tiež z dvojitej podlahy a štandardne dodávaný delených zadných operadiel. Okrem toho nájdete v interiéri držiaky na 1,5 a 0,5-litrové fľaše. Drobné predmety môžu nájsť miesto v odkladacích priestoroch vo dverách alebo na stredovej konzole. Dizajnom kabíny bude Rio pre svojich konkurentov, a to aj pre sesterský Hyundai i20, tvrdým súperom.
Palubná doska je mierne natočená na vodiča. Vyššie úrovne dostanú multifunkčný volant, prístrojový panel s veľkým 5– alebo 7-palcovým displejom aj multimediálne rozhranie HMI s dotykovou obrazovkou s vysokým rozlíšením. Aj vďaka nemu zredukovala Kia počet klasických tlačidiel. Rozhranie bude kompatibilné so smartfónmi cez Apple CraPlay a Android Auto. Drahšia verzia Kia Connected ponúkne hlasové ovládanie, streamovanie hudby aj služby Google Maps. Rio je zároveň prvým modelom vo svojom segmente vybavené USB-portami vpredu aj vzadu a indukčným nabíjaním telefónov.
Zákazníci budú môcť vyberať medzi sivým a čiernym čalúnením vrátane umelej kože. Za príplatok oživí atmosféru Red pack, teda balíček s kontrastnými červenými dekoráciami. K dispozícii bude bohaté vybavenie vrátane automatickej klimatizácie či navigácie, štartovania tlačidlom, tempomatu, obmedzovača rýchlosti, svetelného a dažďového senzora alebo parkovacej kamery. Prvenstvo patrí Riu aj v použití autonómneho brzdenia spolu s detekciou chodcov na báze radaru. Asistenčné prvky dopĺňa monitorovanie jazdného prúdu a varovanie pred jeho nechceným opustením.
O pasívnu bezpečnosť sa stará šesť airbagov a tuhšia karoséria, ktorá používa až 51 % vysokopevnostnej ocele, čo je nárast o 18 %. To má priaznivý vplyv aj na jazdné vlastnosti garantované predným zavesením McPherson a zadnou nápravou s torznou priečkou. Vyšší komfort má byť výsledkom použitia zadných vertikálnych tlmičov, nových pružín a premiestnenia prevodovky elektrického posilňovača riadenia na stĺpik volantu. Samozrejmosťou je ABS a stabilizačný systém ESP. Rio sa bude dodávať s 15– až 17-palcovými diskami kolies. Tie najväčšie budú výsadou športovo orientovanej verzie GT Line.
Konečne poznáme aj ponuku motorov. Tá je podstatne širšia ako v minulosti. Rio dostane štyri benzínové a dva naftové motory. Základom ostávajú atmosférické agregáty 1,25 MPI (62 kW) a 1,4 MPI (73 kW). Úplnou novinkou je preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDI s priamym vstrekovaním paliva, ktorý mal len nedávno premiéru v modernizovanej Kii ceed. V slabšej verzii dáva 73 a v silnejšej až 88 kilowattov. Krútiaci moment 172 Nm je zhodný. Kým motory 1,25 MPI a slabší 1,0 T-GDi sú kombinované s 5-stupňovými manuálmi, silnejšie dostali štandardne 6-stupňovú prevodovku. Pre verziu 1,4 MPI je pripravený archaický 4-stupňový automat.
Naftu spaľuje motor 1,4 CRDi s variabilnou geometriou turbodúchadla. Opäť sú na výber dve výkonové verzie. Slabšia dáva 52 a silnejšia 66 kW. Spojené budú štandardne so 6-stupňovými manuálmi. Nová dvojspojková prevodovka 7DCT sa teda do ponuky Ria zatiaľ nedostala, šušká sa však, že by mala byť neskôr spárovaná s motormi 1,0 T-GDI alebo so silnejším dieselom. Prevádzkové parametre Kia nezverejnila. Dôvodom je prebiehajúca homologizácia. Prezradila len spotrebu naftových verzií, ktoré by mali priemerne skonzumovať skromných 4,3 litra paliva.
Kia Rio absolvuje svetovú výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne v Paríži. Vyrábať ho budú tak ako doteraz v kórejskom závode Sohari. K prvým zákazníkom sa dostane v prvom štvrťroku 2017.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 065 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 725 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor náprav (mm) | 2 580 |
veľkosť kufra /nádrže (l) | 325/45 |
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 1,25 MPI | 1,4 MPI | 1,0 T-GDI | 1,0 T-GDI |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 248 | 1 368 | 998 | 998 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 3/12 | 3/12 |
Max. výkon (kW/ot.) | 62/6 000 | 73/6 000 | 74/4 500 | 88/6 000 |
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | 122/4 000 | 132/4 000 | 172/1 500 | 172/1 500 |
Prevodovka | 5M | 6M/4A | 5M | 6M |
Technické údaje (naftové motory)
Motor | 1,4 CRDi | 1,4 CRDi |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 396 | 1 396 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 52/- | 66/4 000 |
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | -/- | 240/1 500 |
Prevodovka | 6M | 6M |